• LillWilden

Någon mer gravid i London?

Protea, en riktig bamse! Fast nyfödda är ju mycket större nu än för 20-30 år sen, så kanske inte mycket över genomsnittet, eller? Hoppas att allt blir bra, det låter i alla fall som du har full koll och kontroll.

Jag mår bara bra, går in i vecka 26 idag (eller blir det 27? 26+0. Har aldrig riktigt begripit hur man räknar), så jag ligger rätt långt efter de flesta andra här i tråden. Magen började växa ordentligt först runt vecka 21-22, så nu syns det ordentligt. Har gått upp ca 6-7 kilo och hoppas jag inte lägger på mig mer än 15kg tills det är dags den 25 maj. Tänker ni andra mycket på mat och vikt? Protea, du har behövt vara extra noggrann med kosten förstår jag?

Det ska bli så roligt att höra om era förlossningar sen. Väntar med spänning! Tror det är dags för mig att köpa en förlossningsbok för att förebreda mig. Några tips?

• LillWilden

Cannelle, tack för tipsen! Har beställt en engelsk bok, men om den känns otillräcklig så lånar jag gärna en av dig. PMar dig! Antar att du vill behålla dem ett tag till, tills det är dags iaf?

Protea, jag beundrar dig som lyckas vara så "strikt" med maten. Vet att du förstås inte har ett val, men jag kan tänka mig att det är tufft ibland. Det handlar ju om bebisens hälsa, inte bara ens egen. Jag borde skärpa mig lite, borde äta mindre choklad t ex. Inte för att jag äter mängder, men mer än innan jag blev gravid. Igår var jag på Ikea med fästmannen för att köpa möbler och annat. Vi var där mycket längre än vi trodde och åt inte i restaurangen, så när vi äntligen var klara tog vi oss en varsin varmkorv från kiosken. Kanske inbillade jag mig, men det kändes som jag fick en massa dömande blickar. Fästmannen sa att jag såg i syne, men jag vet inte... folk har ju en tendens att döma vad gäller gravid kvinnor och deras leverne. Jag är själv likadan, ser jag en gravid kvinna som röker t ex, så får jag verkligen bita mig i tungan för att inte säga nåt dumt. Okej, rökning och en varmkorv kanske inte är jämförbart, men ändå. Vill inte att folk ska tro att jag inte kan ta hand om min ofödde bebis.

I lördags fick jag en lätt blödning från underlivet. Det skrämde mig ordentligt tilla tt börja med, men jag rindge ST Thomas birth centre och pratade med en barnmorska som sa att det inte var nån fara eftersom det rörde sig om så lite blod och bara varade knappt en timme. Obehagligt var det i alla fall, blev riktigt skakis. Tror jag verkligen börjar begripa det här med kärlek till ens barn, att det är helt villkorslöst. Och min son har inte ens fötts än! Ojoj, hur ska detta sluta? Jag kommer vara vsödra Londons oroligaste mamma.

Trist med måndag, men imorgon åker jag och fästmannen till Stockholm för att hälsa på familj och vänner och visa upp min mage. När jag är tillbaka på måndag är det bara några dagar kvar tills det är dags för dig, Protea!

• LillWilden

Zalia, så spännande! Snart kommer det hända. Ja, såg också att de hade semlor, men kön var så lång och eftersom vi ända ska till Sverige imorgon tänkte vi att vi lika gärna kunde vänta. Vilket Ikea var ni på? Var det igår? Kanske gick vi förbi varandra, man vet aldrig. Såg väldigt många gravida kvinnor, lägger ju extra märke till dem nu :)

O just det, SE3, jag ahr också bf i maj (25:e) och har gått upp 6-7kg. Till mig säger alla att det är rätt lite... Vad vissa människor ska hålla på o kommentera. Man blir trött...

Dags att gå hem för dagen! Slappa framför teven och packa.

• LillWilden

Grattis Zalia! Åh, vad spännande. Tänk, en ny liten människa i världen.

Protea, jättesnart dags för dig! Jag väntar med spänning.

Jag går in i vecka 28 på fredag o börjar känna mig lite otymplig och klumpig (upp 8-9 kilo sen starten), kan knappt förstå att jag måste vänta 12 veckor till. Hur mycket mer kommer jag gå upp? Men å andra sidan har jag knappt begripit att jag ska bli mamma, haha.

Semlor... muuuuums! Åt 1.5 stycken plus 4 minisemlor under min Sthlms-vistelse. Skulle kunna trycka i mig en nu med. Älskar semlor! Men jag håller med Cannelle, det ska vara RIKTIG mandelmassa... (höll faktiskt på att skriva mandelmamma, haha)

• LillWilden

Förresten, hur funkar det med medborgarskap? Jag är ju svensk och min fästman brittisk och vår bebis föds här i London. Har förstått att bebisen får svenskt medborgarskap automatiskt, men måste vi söka efter brittiskt? Jag och fästmannen är ju inte gifta än och jag undrar om det gör nån skillnad. Hur har ni gjort/planerar göra?

• LillWilden

Grattis återigen, Protea! Hur har de varit nu de senaste dagarna? Går allting bra med det lilla pyret?

Jag och fästmannen har börjat köpa bebiskläder nu, men jag funderar på hur mycket i storlek newborn man kan tänkas behöva egentligen. Vissa bebisar föds väl så stora att newborn är för litet? Tar gärna emot tips på hur mycket man bör köpa och vad för slags plagg som är mest praktiska. Har fyndat en del på eBay och Tradera, farligt beroendeframkallande...

Hoppas ni alla mår bra! Cannelle, snart dags för dig... Glad

• LillWilden

Due date idag! Måste kännas häftigt. Jag väntar med spänning! Förstår att du känner dig stor, men inom kort kommer en hel del av vikten försvinna.

Har också hört det där om att knäppa framtill istället för att trä över huvudet. Får leta efter såna plagg från och med nu.

Lycka till Cannelle, det sätter säkert igång snart!

• LillWilden

Cannelle, jag håller tummarna att det sätter igång snart naturligt. Hade inte heller velat bli igångsatt. Men det är väl upp till dig om du vill bli det eller inte? Eller har man inget val efter en viss tid?

Protea, tack för tipsen! Och vad kul att läsa om första tiden med lille Viktor. Börjar själv fundera på besök nu. Vill nog vänta åtminstone två veckor efter due date innan nån familjemedlem (läs: mamma) kommer och hälsar på en längre tid från Sverige. Är det jobbigt med besök eller känns det bara bra?

• LillWilden

Cannelle, jag blir sa arg nar jag laser vad du skriver, hur lite stod du har fatt fran barnmorskorna och doktorn. Vi har nyss pratat pa min NCT-kurs om just detta och att due date egentligen inte betyder nanting. Det ar ju nastinitill omojligt att rakna ut exakt nar man blev gravid, sa tva veckor hit eller dit borde ju inte spela nan roll. Och att det ar hogre risk for stillbirth betyder enligt min NCT-larare inte sa mycket. Tydligen gar det upp fran typ 0.0002% till 0.005%, sa risken ar ju fortfarande extremet liten. Sen kan det ju vara sa att nanting annat redan var fel med de barnen som foddes senare, alltsa att det inte hade nanting att gora med att de ar sena.

Blir lite upprord av detta. Jag kan sjalv forsta hur frustrerande det ar. Man har haft detta due date i huvudet hela gravidteten sa det ar klart att det blir valdigt betydelsefullt och varje dag som gar efter det kanns som en evighet. Men jag tycker att man kan lita pa kroppen och bebisen, man kommer ju inte forbli gravid i alla evighet. Jag skulle ha gjort som du, Cannelle, vantat sa lange som mojligt innan induction. Nu nar jag skriver detta antar jag att du redan har fott, hoppas verkligen allt har gatt bra.

Igar var jag pa forlossningskurs pa St Thomas hospital och en kvinna berattade att hon blivit induced med sitt forsta barn och det hade faktiskt varit en valdigt latt forlossning, sa att man blir inudced behover inte betyda varsta mardromsforlossningen.

Hoppas verkligen, verkligen allt ar bra, Cannelle. Onskar dig och bebis allting gott!
     Glad

Intressant att hora vad ni alla tycker om besok efter forlossningen. Protea, forstar verkligen att du har behovt stodet. Jag vill nog vanta tre veckor efter due date innan nagon fran Sverige kommer, bara for sakerhets skull. Vill komma in i nagon slags rutin forst.

Vecka 32  idag for mig och jag har borjat dromma om forlossningen. Har borjat oroa mig lite... Hur ont kommer det gora egentligen? Positivare tankar - vad harligt vader vi har har i London!

• LillWilden

Jag skrev nog lite förhastat i fredags. Det är klart att due date har betydelse, men jag tror det är lätt att både man själv och barnmorskor/läkare kan lägga för stor vikt vid just det här datumet. Jag tycker man ska försöka lite på kroppen och bebisen, men självklart vill/kan man inte vänta så länge som helst. Jag har gjort misstaget att berätta för många vad mitt BF är, vilket nog kommer vara jobbigt om bebis inte har kommit än och alla hör av sig och undrar varför jag inte ligger och föder, haha. Hellre två veckor innan BF än två veckor efter måste jag erkänna. Men viktigast av allt är förstås en frisk bebis!

Svar på tråden Någon mer gravid i London?