• LillWilden

Någon mer gravid i London?

Grynig kanske man säger på svenska, just att den inte blir slät. Fast det kanske iofs inte gör nåt.

• LillWilden

Roligt med mandelmassa-diskussionen. Måste säga att jag gärna skållar och maler själv någon gång då och då. Att skålla dem och ha på flingsalt är ett väldigt gott snack! :)

Pratade med min kompis som utbildar sig till barnmorska. Hon sa att barnmorskor här inte tar ett sådant grepp som visades i Uppdrag Gransknings dokumentär. Hon sa att det till och med kunde göra mer skada om bebisens huvud inte fick komma ut snabbt nog då man tänjer "bandet" mer än vad som egentligen behövs. Hon förklarade även att de gör mycket annat arbete just för att förhindra sprickning och att det absolut vanligaste är att kvinnorna spricker så pass lite att det kan självläka. Av all de barnaföderskor hon träffat under sin utbildning (upp till 100 st) hade ingen drabbats av en sån sprickning som tjejen i dokumentären hade fått. Det fick mig att känna mig lugnare. Däremot var min kompis rätt anti epidural då hon menar att de medför många andra risker och komplikationer, men jag är ändå osäker. Måste verkligen tänka igenom detta ordentligt.

Själv födde min barnmorskekompis i vattenbad och hon sa att det heta vattnet hjälpte oerhört mycket med att dämpa smärtan. Hmm... tvekar att det skulle räcka för mig.

• LillWilden
    Protea skrev 2011-12-19 15:03:01 följande:
    Jag badade flera ganger for att lindra varkarna iborjan av min forra forlossning och det hjalpte verkligen sa jag kan tanka mig att 'waterbirth' ar toppen. Alla BM jag traffat har varit for att foda sa naturligt som mojligt plus att epidural kostar ju mer an att foda med enbart lustgas. Pethidin tog jag for att jag inte stod ut med smartan men det hjalpte inte over huvud taget men vet flera som har sagt att det fungerat bra for dem. De vanner jag har som fott som inte fott med hjalp av tanger eller sugklocka sprack inte alls eller sa lite att de inte behovts sys.

Pa onsdag ar det dags for tillvaxtultraljud nummer 2 for mig - haller tummarna att allt ser bra ut! Sen bar det av hem till Sverige for att fira jul och nyar!

Lycka till Protea! Och god jul!

Själv flyger jag till Stockholm på onsdag för att fira med min familj. Ingen i familjen vet om min graviditet än så jag hoppas att det blir en extra fin julklapp för dem Glad
  • LillWilden
    Cannelle skrev 2011-12-19 17:03:25 följande:
    Det är så förvirrande, alla ger olika besked! Min barnmorska sade att utkrystningen av bebisen ska gå långsamt så att kvinnans underliv hinner töja sig och att det är större risk att spricka om man det går för snabbt. (för då har inte underlivet hunnit töja ut sig lika mycket) Hm, vet inte vad jag ska tro!!

Nej, jag förstår att de flesta kvinnor inte råkar ut för total sfinkterruptur, men det är klart man blir uppskrämd när man ser UG...

Ja, jag tänker också att bad förmodligen inte kommer att räcka som smärtlindring, jag är säkert jätte-smärt-känslig....

Måste säga att jag också är mer förvirrad nu. Men min kompis jämförde underlivet med ett gummiband och menade förstås också att om det går för snabbt så är risken för sprickning större, precis som en gummisnodd man tänjer för snabbt. Men hon menade också att gummibandets elasticitet stretchas för mycket om man töjer ut det på max för länge, alltså om huvudet tar för lång tid att komma ut. Förstår väl in princip, men är ändå förvirrad. Så pratade hon om någon slags sak som man kan puta in i underlivet och sen pusha ut för att öva upp muskeln, man börjar med nånting litet och fortsätter med nånting större och större för att muskeln ska vänja sig. Verkar ju bra om än lite... knasigt. Att sitta hemma och skjuta ur grejer därnerifrån... Men jag skulle nog göra det eftersom det ökar chansen att muskeln ska dra ihop sig okej efteråt och minskar risken för sprickning.
  • LillWilden

Hej allihopa! God fortsätttning! Hoppas ni alla har haft ett bra jul-och nyårsfirande :)

• LillWilden
    Cannelle skrev 2012-01-03 11:33:49 följande:
    Jag överlevde christmas puddingen med nöd och näppe! :) 

Jag som älskar christmas pudding! Har dock inte ätit någe eftersom jag firade i Sverige. Det blev lussekatter och pepparkakor (och mycket, mycket mer) istället. Mår du bra i övrigt med magen och så? Ikväll börjar nya serien av One Born Every Minute förresten - jippie!
  • LillWilden

[quote][quote-nick]Zalia skrev 2012-01-04 12:17:44 följande:[/quote-nick]Var ett tag sen jag skrev nåt här, gott nytt år allihopa!Jobbar näst sista veckan nu, ska bli sååå skönt att slippa stressa på tunnelbanan varje dag sen och bara ta det lugnt.

Åh, det förstår jag. Har du rest i rusningstrafiken? Har du blivit erbjuden sittplats? Är själv i vecka 20 nu, men magen är inte särskilt stor. Om några veckor sätter jag nog på min Baby on Board-knapp på jackan. När är ditt expected due date/BF?
  • LillWilden

Hmm, sådär ska det ju inte se ut. Men jag hoppas du ser vad som var menat till dig, Zalia!

• LillWilden
    Protea skrev 2012-01-04 12:49:14 följande:
    En svensk kompis till mig valde att foda pa Berkintine Birth centre i Canary wharf men nar forlossningen gick snett sa fick hon aka akut i ambulans till sjukhuset.

Personligen sa kan jag inte foda pa ett sadant centre da jag ar typ1 diabetiker men aven om jag inte vore det sa skulle jag valja sjukhus - jag vill ha tillgang till lakare och 'utrustning' om nagot skulle ga fel. Men sadan ar jag och det ar ju givetvis upp till var och en att valja det som kanns bast!
    Det är just det här jag velar över. Det verkar finnas många fördelar med barnmorskelett birth centre, men sjukhus känns samtidigt tryggare.

Min svenska kompis pluggar till barnmorska här i London och har själv fött på birth centre i vattenbad. Hon rekommenderar verkligen det, men jag vet inte om jag är kapabel att hantera allt. Är också rädd för den där akutfärden till sjukhuset om det skulle bli nödvändigt... mardröm.
  • LillWilden
    Zalia skrev 2012-01-04 13:53:18 följande:
    Jag vill föda på birth centre på Whittington, det är våningen under labour ward så där skickar de bara upp en dit om det behövs. Känns tryggare än ett birth centre som inte är i anslutning till sjukhus, jag gillar verkligen inte sjukhus men skulle vara för nervös för att föda nån annanstans så det känns som en bra kompromiss.

LillWilden - Ja, har rest i rusningstrafiken, på Northern Line, verkar inte spela nån roll när jag åker hem, är alltid packat åt det hållet. Får sitta för det mesta nu faktiskt, om man nu inte blir fast vid dörren för att man inte ens kan komma fram till sätena... Rekommenderar att knäppa upp jackan så magen syns bättre! Flört Jag har BF 20 Feb, magen går inte att missa nu.

Jag funderar också på birth centre på St Thomas hospital men läste nyss att de bara har två pooler för vattenfödslar och att de därmed förstås inte kan lova att man kommer ha tillgång till en. Fansicken! Skulle jag föda på birth centre så skulle jag ju verkligen vilja använda vattenbad.

Läste om sjukhusavdelningen där med, men bilderna ser förskräckliga ut. Åh, ibland önskar jag att jag var i Sverige... fast jag vet, jag vet... att inte allt är bättre där.

Usch, rusningstrafiken är hemsk. Reste också på Northern line på mornarna innan vi flyttade från Vauxhall/Oval till West Norwood. Nu tar jag tåg till London Bridge där jag antingen måste ta Northern Line två stationer (hu, hemskt!) eller promenera 30 min till mitt kontor. Ska be om att få jobba tidigare skift när det börjar bli för jobbigt i trafiken med magen och lågt blodtryck.
Svar på tråden Någon mer gravid i London?