• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Protea
    Cannelle skrev 2012-01-03 11:17:02 följande:
    Hoppas ni alla haft en bra jul och nyår! 

Angående det här med att spricka, så här skriver min doula: 

"Att spricka vid forlossningen ar nagot som alla kvinnor oroar sig for.  Det beror alldeles pa vilken slags forlossning man har.  Foder man med en epidural sa ar risken betydligt hogre eftersom man inte kanner hur mycket man krystar.  Att foda i vatten,  utan bedovningar brukar skydda undergarden.  En ‘midwifery led unit’ ar ocksa mycket battre eftersom barnmorskorna verkligen vet att alla kvinnor kan foda barn!" 
    En svensk kompis till mig valde att foda pa Berkintine Birth centre i Canary wharf men nar forlossningen gick snett sa fick hon aka akut i ambulans till sjukhuset.

Personligen sa kan jag inte foda pa ett sadant centre da jag ar typ1 diabetiker men aven om jag inte vore det sa skulle jag valja sjukhus - jag vill ha tillgang till lakare och 'utrustning' om nagot skulle ga fel. Men sadan ar jag och det ar ju givetvis upp till var och en att valja det som kanns bast!
  • Protea

Nu menar jag ju inte att jag ar tvungen att ta epidural mm men jag vill ha tillgang till det om det skulle behovas. Aven vill jag har tillgang till SCBU om det skulle behovas. Man vet ju aldrig.

• tänkertill
    Protea skrev 2012-01-04 12:49:14 följande:
    En svensk kompis till mig valde att foda pa Berkintine Birth centre i Canary wharf men nar forlossningen gick snett sa fick hon aka akut i ambulans till sjukhuset.

Personligen sa kan jag inte foda pa ett sadant centre da jag ar typ1 diabetiker men aven om jag inte vore det sa skulle jag valja sjukhus - jag vill ha tillgang till lakare och 'utrustning' om nagot skulle ga fel. Men sadan ar jag och det ar ju givetvis upp till var och en att valja det som kanns bast!

Har inte flera sjukhus ett birth centre? Exempelvis UCHL har ett Birth Centre (dit bara barnmorskor är välkomna) våningen ovan det vanliga BB:t. Så märker man att man vill ha en epidural eller läkartillsyn kan man bara be om att be förflyttad en våning ner. Lite lättare än att behöva åka någonstans.

Jag har också vänner som har förflyttats under förlossningen eller direkt efteråt... 

Själv födde jag på den vanliga avdelningen men var mycket tydlig i min birth plan att jag helst ville klara mig med bara barnmorska så långt som möjligt. Och de lyssnade på mig Skrattande  

Men hursomhelst att man själv känner sig trygg i sitt val såklart!  
  • LillWilden

[quote][quote-nick]Zalia skrev 2012-01-04 12:17:44 följande:[/quote-nick]Var ett tag sen jag skrev nåt här, gott nytt år allihopa!Jobbar näst sista veckan nu, ska bli sååå skönt att slippa stressa på tunnelbanan varje dag sen och bara ta det lugnt.

Åh, det förstår jag. Har du rest i rusningstrafiken? Har du blivit erbjuden sittplats? Är själv i vecka 20 nu, men magen är inte särskilt stor. Om några veckor sätter jag nog på min Baby on Board-knapp på jackan. När är ditt expected due date/BF?
  • LillWilden

Hmm, sådär ska det ju inte se ut. Men jag hoppas du ser vad som var menat till dig, Zalia!

• LillWilden
    Protea skrev 2012-01-04 12:49:14 följande:

Det är just det här jag velar över. Det verkar finnas många fördelar med barnmorskelett birth centre, men sjukhus känns samtidigt tryggare.

Min svenska kompis pluggar till barnmorska här i London och har själv fött på birth centre i vattenbad. Hon rekommenderar verkligen det, men jag vet inte om jag är kapabel att hantera allt. Är också rädd för den där akutfärden till sjukhuset om det skulle bli nödvändigt... mardröm.
  • Zalia
    tänkertill skrev 2012-01-04 13:01:24 följande:
    Har inte flera sjukhus ett birth centre? Exempelvis UCHL har ett Birth Centre (dit bara barnmorskor är välkomna) våningen ovan det vanliga BB:t. Så märker man att man vill ha en epidural eller läkartillsyn kan man bara be om att be förflyttad en våning ner. Lite lättare än att behöva åka någonstans.

Jag har också vänner som har förflyttats under förlossningen eller direkt efteråt... 

Själv födde jag på den vanliga avdelningen men var mycket tydlig i min birth plan att jag helst ville klara mig med bara barnmorska så långt som möjligt. Och de lyssnade på mig Skrattande  

Men hursomhelst att man själv känner sig trygg i sitt val såklart!  
    Jag vill föda på birth centre på Whittington, det är våningen under labour ward så där skickar de bara upp en dit om det behövs. Känns tryggare än ett birth centre som inte är i anslutning till sjukhus, jag gillar verkligen inte sjukhus men skulle vara för nervös för att föda nån annanstans så det känns som en bra kompromiss.

LillWilden - Ja, har rest i rusningstrafiken, på Northern Line, verkar inte spela nån roll när jag åker hem, är alltid packat åt det hållet. Får sitta för det mesta nu faktiskt, om man nu inte blir fast vid dörren för att man inte ens kan komma fram till sätena... Rekommenderar att knäppa upp jackan så magen syns bättre! Flört Jag har BF 20 Feb, magen går inte att missa nu.
  • LillWilden
    Zalia skrev 2012-01-04 13:53:18 följande:
    Jag vill föda på birth centre på Whittington, det är våningen under labour ward så där skickar de bara upp en dit om det behövs. Känns tryggare än ett birth centre som inte är i anslutning till sjukhus, jag gillar verkligen inte sjukhus men skulle vara för nervös för att föda nån annanstans så det känns som en bra kompromiss.

LillWilden - Ja, har rest i rusningstrafiken, på Northern Line, verkar inte spela nån roll när jag åker hem, är alltid packat åt det hållet. Får sitta för det mesta nu faktiskt, om man nu inte blir fast vid dörren för att man inte ens kan komma fram till sätena... Rekommenderar att knäppa upp jackan så magen syns bättre! Flört Jag har BF 20 Feb, magen går inte att missa nu.

Jag funderar också på birth centre på St Thomas hospital men läste nyss att de bara har två pooler för vattenfödslar och att de därmed förstås inte kan lova att man kommer ha tillgång till en. Fansicken! Skulle jag föda på birth centre så skulle jag ju verkligen vilja använda vattenbad.

Läste om sjukhusavdelningen där med, men bilderna ser förskräckliga ut. Åh, ibland önskar jag att jag var i Sverige... fast jag vet, jag vet... att inte allt är bättre där.

Usch, rusningstrafiken är hemsk. Reste också på Northern line på mornarna innan vi flyttade från Vauxhall/Oval till West Norwood. Nu tar jag tåg till London Bridge där jag antingen måste ta Northern Line två stationer (hu, hemskt!) eller promenera 30 min till mitt kontor. Ska be om att få jobba tidigare skift när det börjar bli för jobbigt i trafiken med magen och lågt blodtryck.
  • LillWilden

Och så snart magen är tydligare tänker jag knäppa upp jackan och stolt puta med magen tills nån erbjuder sittplats Tungan ute

• Zalia
    LillWilden skrev 2012-01-04 16:11:19 följande:
    Jag funderar också på birth centre på St Thomas hospital men läste nyss att de bara har två pooler för vattenfödslar och att de därmed förstås inte kan lova att man kommer ha tillgång till en. Fansicken! Skulle jag föda på birth centre så skulle jag ju verkligen vilja använda vattenbad.

Läste om sjukhusavdelningen där med, men bilderna ser förskräckliga ut. Åh, ibland önskar jag att jag var i Sverige... fast jag vet, jag vet... att inte allt är bättre där.

Usch, rusningstrafiken är hemsk. Reste också på Northern line på mornarna innan vi flyttade från Vauxhall/Oval till West Norwood. Nu tar jag tåg till London Bridge där jag antingen måste ta Northern Line två stationer (hu, hemskt!) eller promenera 30 min till mitt kontor. Ska be om att få jobba tidigare skift när det börjar bli för jobbigt i trafiken med magen och lågt blodtryck.
    Trist att de bara har två pooler! Jag skulle också vilja testa bad, Whittington har iaf fyra så man får väl hoppas nåt är ledigt. Får hoppas det är lugna dagar när det är dags för oss!

Jobba tidigare skift låter som en bra idé, man har verkligen inte samma ork längre (eller iaf inte jag!).

Förresten, nån som läst Ina May's Guide to Childbirth, av Ina May Gaskin? Håller på och läser den nu och den har verkligen fått mig att tänka till om förlossningen. En del i den är lite för hippie flummigt för min smak men annars väldigt läsvärd. Positivt tänkande inför förlossning är det som gäller här nu! Glad
Svar på tråden Någon mer gravid i London?