• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • glenda
    LillWilden skrev 2012-01-04 16:14:56 följande:
    Och så snart magen är tydligare tänker jag knäppa upp jackan och stolt puta med magen tills nån erbjuder sittplats Tungan ute
    Det funkar sällan tyvärr, skaffa en baby on board badge (beställ från Transport for London). Jag brukade stå framför priority seats och kopiera ställningen som den gravida kvinnan har på bilden men det funkade aldrig. Jag åkte mellan Walthamstow och Oxford Circus i rusningstrafik fram till 38 veckor och inte ens mot slutet var det självklart att få sitta. Men folk verkar bli otroligt trötta när en gravid kvinna kommer in i vagnen - alla somnar på en gång lustigt nog Glad

Having said that - har varit i Stockholm med vagn nu i 3 veckor och det har varit värre än London. Folk är så arga och går rakt in i vagnen på bussen hela tiden (den är ganska stor, men folk siktar liksom in sig på att gå in i den istf att försöka undvida med en sidledsmanöver). Haromdagen hade jag en kvinna som gick rakt in i den så Winston flög runt som en liten vante och sen vände hon sig till mig och sa "den är lite för stor när man har ryggsäck på sig också!". Det var hom som hade ryggsäck alltså... Sen dess har jag stannat inne... 
  • LillWilden
    glenda skrev 2012-01-04 20:46:38 följande:
    Det funkar sällan tyvärr, skaffa en baby on board badge (beställ från Transport for London). Jag brukade stå framför priority seats och kopiera ställningen som den gravida kvinnan har på bilden men det funkade aldrig. Jag åkte mellan Walthamstow och Oxford Circus i rusningstrafik fram till 38 veckor och inte ens mot slutet var det självklart att få sitta. Men folk verkar bli otroligt trötta när en gravid kvinna kommer in i vagnen - alla somnar på en gång lustigt nog Glad

Having said that - har varit i Stockholm med vagn nu i 3 veckor och det har varit värre än London. Folk är så arga och går rakt in i vagnen på bussen hela tiden (den är ganska stor, men folk siktar liksom in sig på att gå in i den istf att försöka undvida med en sidledsmanöver). Haromdagen hade jag en kvinna som gick rakt in i den så Winston flög runt som en liten vante och sen vände hon sig till mig och sa "den är lite för stor när man har ryggsäck på sig också!". Det var hom som hade ryggsäck alltså... Sen dess har jag stannat inne... 
    Men vilka idioter det finns! I Sverige tror man ju att folk ska vara lite mer accepterande, men icke. Trist att du inte orkar ta dig ut igen, att det ska behöva vara så.

Ja, har beställt en Baby on Board-knapp och snart tänker jag sätta den på jackan. Det är verkligen lustigt det där att alla blir så sömniga när en gravid kvinna kliver på. Plötsligt måste alla sluta ögonen, eller kanske läsa en väldigt intressant artikel i tidningen rakt fram nosen så de tyvärr inte kan se något annat förräns just när de ska gå av och då får man ju gärna ta deras gamla sittplats.

Jag ser verkligen inte fram emot resorna, men hoppas det blir bättre om jag reser en timme tidigare än vanligt. Ska även fråga om jag får jobba hemifrån de sista veckorna, men har ingen aning om vad företaget kommer säga om det.

• Cannelle
    tänkertill skrev 2012-01-04 13:01:24 följande:
    Har inte flera sjukhus ett birth centre? Exempelvis UCHL har ett Birth Centre (dit bara barnmorskor är välkomna) våningen ovan det vanliga BB:t. Så märker man att man vill ha en epidural eller läkartillsyn kan man bara be om att be förflyttad en våning ner. Lite lättare än att behöva åka någonstans.
    Så har jag också förstått det, mitt sjukhus (Chelsea and Westminster) har vad de kallar en "Birthing Unit" som är "barmorskeledd". Skulle något allvarlig hända så blir man förflyttad en våning upp. 

Jag tror de också bara har 2 pooler där... Men hur länge är det meningen man ska ligga i poolen? Jag tänker att man börjar väl frysa efter ett tag? Huden blir som ett russin? :)
    Zalia skrev 2012-01-04 16:38:44 följande:
    Förresten, nån som läst Ina May's Guide to Childbirth, av Ina May Gaskin? Håller på och läser den nu och den har verkligen fått mig att tänka till om förlossningen. En del i den är lite för hippie flummigt för min smak men annars väldigt läsvärd. Positivt tänkande inför förlossning är det som gäller här nu! Glad
    Jag har inte läst hennes bok men lyssnade på ett reportage om henne för inte så länge sedan på P1:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4839869

Visst har hon vunnit något pris också? Är boken bra? Jag har hitintills bara läst en massa böcker på svenska så jag skulle verkligen behöva läsa någon på engelska också. 

Jag lider med er som måste ta tunnelbanan varje dag, måste vara jättejobbigt.

• Cannelle

Är det förresten någon som kan rekommendera någon brittisk sida liknande familjeliv, med forum etc? 

• Zalia
    Cannelle skrev 2012-01-05 13:51:12 följande:
    Zalia skrev 2012-01-04 16:38:44 följande:
    Förresten, nån som läst Ina May's Guide to Childbirth, av Ina May Gaskin? Håller på och läser den nu och den har verkligen fått mig att tänka till om förlossningen. En del i den är lite för hippie flummigt för min smak men annars väldigt läsvärd. Positivt tänkande inför förlossning är det som gäller här nu! Glad
    Jag har inte läst hennes bok men lyssnade på ett reportage om henne för inte så länge sedan på P1:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Visst har hon vunnit något pris också? Är boken bra? Jag har hitintills bara läst en massa böcker på svenska så jag skulle verkligen behöva läsa någon på engelska också. 

Jag lider med er som måste ta tunnelbanan varje dag, måste vara jättejobbigt.
    Ja, hon fick Right Livelihood Award 2011. Jag gillar boken för att den fått mig att tänka på förlossningen på ett annat sätt, känner mig mycket mer positiv nu. Som sagt är en del lite väl hippieaktigt, men helt klart en tankeväckande bok. Speciellt om man vill klara sig utan epidural skulle jag tro! Jag köpte den mest för att den var en av de populäraste på Amazon... :)

Brittiska sidor som familjeliv, ja du, jag har inte hittat nåt jag gillar. Finns ju mumsnet men den sidan gör mig mest irriterad, och så behöver man en jäkla ordlista för att fatta all förkortningar folk använder i forumet. Baby and bump är bättre tycker jag: www.babyandbump.com/
  • Cannelle

Ska kolla in Baby and Bump, tack!

Angående "One Born Every Minute", jag har tittat på några avsnitt nu, vet inte riktigt vad jag ska tycka. Det är så klart spännande och intressant att följa olika kvinnors förlossningar, samtidigt så är det lite läskigt. (vissa kvinnor skriker ju så högt...usch, kommer det verkligen att göra så ont??)

Sedan verkar medelåldern på mammorna vara typ 21 med mer eller minde engagerade blivande fäder. (någon satt i fängelse, någon låg och sov och svarade inte på mobilen så han kan för sent till förlossningen...)

• LillWilden
    Cannelle skrev 2012-01-05 14:52:07 följande:
    Ska kolla in Baby and Bump, tack!

Angående "One Born Every Minute", jag har tittat på några avsnitt nu, vet inte riktigt vad jag ska tycka. Det är så klart spännande och intressant att följa olika kvinnors förlossningar, samtidigt så är det lite läskigt. (vissa kvinnor skriker ju så högt...usch, kommer det verkligen att göra så ont??)

Sedan verkar medelåldern på mammorna vara typ 21 med mer eller minde engagerade blivande fäder. (någon satt i fängelse, någon låg och sov och svarade inte på mobilen så han kan för sent till förlossningen...)
    Haha, klockren analys! Precis jag känner med, som igår t.ex.. Ena pappan var ju katastrofal. Var han så dramatisk bara för att han visste att han blev filmad? Det andra paret, han armékillen med den äldre flickvännen (äldre än han alltså, samma ålder som jag, haha) verkade väl lite trevligare. Och hennes födsel skrämde inte mig lika mycket som andra har gjort. Visst såg det ut att göra ont, men det verkade heller inte vara så länge Obestämd

Har inte heller hittat något familjeforum som Familjeliv. Sen gillar jag att skriva på svenska och ha kontakt med andra svenskor, känns som en bonus.
  • LillWilden
    Cannelle skrev 2012-01-05 13:51:12 följande:
    Så har jag också förstått det, mitt sjukhus (Chelsea and Westminster) har vad de kallar en "Birthing Unit" som är "barmorskeledd". Skulle något allvarlig hända så blir man förflyttad en våning upp. 

Jag tror de också bara har 2 pooler där... Men hur länge är det meningen man ska ligga i poolen? Jag tänker att man börjar väl frysa efter ett tag? Huden blir som ett russin? :)
    Jag tror de fyller på med nytt vatten hela tiden, ska ju vara 37 grader varmt. Tror inte man fryser, min kompis sa snarare att hon låg där och svettades och bad om att få kallt vatten isprutat vilket de förstås sa nej till, haha.

Jag tycker två pooler låter lite... Man lär väl behöva den i iaf ett par timmar, eller? Ska fråga min barnmorska idag (vecka 19, ska på ultraljud, jippie!).

Förresten, tack för tips om Ina Mays böcker. Ska lyssna på programmet i P1 med. Mysigt med svensk radio.
  • Protea

Tror att de aldrig kan garantera att du far tillgang till pool, inte ens om du gar privat. Jag skulle helt klart overlagga att foda pa ett barnmorskelett centra om det lag i anslutning till ett sjukhus. Dar jag fodde min forsta (som for ovrigt fyller 1 ar idag!!!) hade de sa och det erkade jattebra. Om nagot skulle ga fel sa blir man ju bara forflyttad over korridoren!

• Cannelle

Apropå "One born every minute": 

www.babyandbump.com/pregnancy-third-trimester/843390-omg-psychologically-petrified-one-born-every-minute-help.html

LillWilden skrev 2012-01-05 15:08:56 följande:
    Jag tror de fyller på med nytt vatten hela tiden, ska ju vara 37 grader varmt. Tror inte man fryser, min kompis sa snarare att hon låg där och svettades och bad om att få kallt vatten isprutat vilket de förstås sa nej till, haha.

Jag tycker två pooler låter lite... Man lär väl behöva den i iaf ett par timmar, eller? Ska fråga min barnmorska idag (vecka 19, ska på ultraljud, jippie!).
    Men hur länge är det meningen att man är i själva poolen? Bara under sista utdrivningsskedet? 

Hoppas det gick bra på ultraljudet, det är verkligen magiskt att få se sin lilla bebis!

Jag har själv varit på en "physiotherapy  session" och fått en massa information, bl a rekommenderade de "perineal massage". (det lät på sjukgymnasten som att det är trender som kommer och går men att de numera rekommenderar perineal massage från och med vecka 37)
Svar på tråden Någon mer gravid i London?