tänkertill skrev 2012-01-04 13:01:24 följande:
Har inte flera sjukhus ett birth centre? Exempelvis UCHL har ett Birth Centre (dit bara barnmorskor är välkomna) våningen ovan det vanliga BB:t. Så märker man att man vill ha en epidural eller läkartillsyn kan man bara be om att be förflyttad en våning ner. Lite lättare än att behöva åka någonstans.
Så har jag också förstått det, mitt sjukhus (Chelsea and Westminster) har vad de kallar en "Birthing Unit" som är "barmorskeledd". Skulle något allvarlig hända så blir man förflyttad en våning upp.
Jag tror de också bara har 2 pooler där... Men hur länge är det meningen man ska ligga i poolen? Jag tänker att man börjar väl frysa efter ett tag? Huden blir som ett russin? :)
Zalia skrev 2012-01-04 16:38:44 följande:
Förresten, nån som läst Ina May's Guide to Childbirth, av Ina May Gaskin? Håller på och läser den nu och den har verkligen fått mig att tänka till om förlossningen. En del i den är lite för hippie flummigt för min smak men annars väldigt läsvärd. Positivt tänkande inför förlossning är det som gäller här nu!

Jag har inte läst hennes bok men lyssnade på ett reportage om henne för inte så länge sedan på P1:
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4839869
Visst har hon vunnit något pris också? Är boken bra? Jag har hitintills bara läst en massa böcker på svenska så jag skulle verkligen behöva läsa någon på engelska också.
Jag lider med er som måste ta tunnelbanan varje dag, måste vara jättejobbigt.