Inlägg från: PrimitivMan |Visa alla inlägg
  • PrimitivMan

Trash-tråden

och skrev 2012-12-28 12:27:08 följande:
    Haha, nej det är svårt...

Vi ser nog individen som så självständig att man får lov att begå självmord? Jag vet inte. 
    Inte historiskt sett inom kristendomen. Att begå självmord ansågs förr (och antagligen fortfarande på en del hål) som en grov synd. Att sätta sig upp mot Gud. De fick inte ens begravas på vanliga kyrkogårdar.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • PrimitivMan
    I Rose I skrev 2012-12-28 12:56:09 följande:
    Hej PM, det är bara bra med mig. Tack. Själv?

Ja, det är ordet jag har hakat upp mig på. Kommer ihåg att jag skrev begå abort i en abort diskussion för nåt år sen och det fick en av deltagarna att fullkomligt explodera. Jag hade inte tänkt på att det skulle vara negativt utan det var så jag hade lärt mig säga. Alltså att man begår abort.

Jag håller med  mycket av det du har skrivit. Hurvida abort är rätt eller fel är vanligtvis ingenting jag vill diskutera, Personligen tycker jag det är fel och att det är en synd men nej, jag skulle aldrig tala om för någon som "gör" abort att det är fel. Jag skulle själv aldrig ta död på mitt barn oavsett ålder men det har med vad jag tror på och vilka värderingar jag har. Förväntar mig aboslut inte att andra ska dela samma värderingar.        
    Jo tack bara bra nu. Fick en släng av influensa (livsfarligt att umgås med släktingars småbarn ) precis men bra nu.

Eftersom vi inte VET när livet börjar (eller slutar för den delen) så är det väldigt svårt att objektivt säga om abort är rätt eller fel eftersom vad som är liv baserar sig på tro och inte vetenskap. Inte ens om vi skulle kunna säga att liv startar vid ett visst stadium så är det enkelt. Vems liv skall man rädda om fostret hotar mammans liv tex. Det ofödda barnet eller mamman?

Det jag reagerar mest emot är att man förenklar saker alldeles för mycket oavsett vilken ståndpunkt man har.
  • PrimitivMan
    och skrev 2012-12-28 13:09:21 följande:
    Aha. Ja, ordet begå lägger allt ansvar på den som gör det, och när det gäller svåra beslut vill man nog gärna göra gällande att man var tvungen av diverse olika skäl.
    Väldigt sant tror jag.
  • PrimitivMan
    Elle Se Sent skrev 2012-12-28 13:14:09 följande:
    Typ 60% av de som föda efter v 23 överlever. Man har räddat barn tidigare än så men det handlar om extrema fåtal i världen och det har väl handlat om typ v 21-22. Chansen att dessa barn överlever är jättesmå och om de överlever får de inte sällan handikapp. Hjärtproblem, problem med syn och hörsel eller andra problem. Frågan är inte hur tidigt födda man kan rädda utan vad som är humant. Det handlar ju om lungornas utveckling bland annat och att barn innan en viss vecka inte alls kan andas eller överleva utanför livmodern, det finns medicin (well kortison) som kan utveckla lungorna snabbare, men med de skador som många för tidigt födda faktiskt får, ställer jag mig frågan om vad som är humant.

Samma vad gäller abort. Men där handlar det både om mamman och barnet.
    Kvinnor blir gravida genom allt från brutala våldtäkter till övergrepp av familjemedlemmar och för mig är abort en självklar rättighet. Jag tycker gränsen för abort som den är nu är helt ok. Det handlar inte om foster som kan överleva av sig själva utanför livmodern. Det är enligt mig varken mord eller fel.
    Fel blir det om någon börjar använda det som rent preventivmedel, men om en kvinna känner så starkt att hon inte vill föda ett barn (av olika anledningar) så vinner varken hon eller ett framtida barn på att hon ska förnekas abort och tvingas föda ett barn hon inte vill ha.

Och dessa åsikter har jag med stor erfarenhet av både det ena och det andra.

Man kan säga samma sak om dödshjälp. Det är kanske mer humant att döda någon än att "rädda". Fast jag är ju för dödshjälp också (iaf om det är personen själv som avgör det och det skall vara läkarens rättighet att slippa utföra det).

Jag tycker att abort skall vara en rättighet, av många anledningar. Att bli tvingad att föda ett barn efter man blivit våldtagen tex är en ytterst märklig situation, ett sorts slaveri av värsta sorten. Det är ju faktiskt så att även om det i västvärlden är ovanligt med att mamman dör vid förlossning så finns alltid risken där.  Det är en anledning att mammans liv går

Jag är för abort men det är inte helt logiskt enkelt att motivera det. Även om jag håller med och delar din åsikt att om kvinnan inte vill föda ett barn så skall hon heller inte tvingas att göra det, så har jag lite problem att motivera det. Möjligtvis kan man säga att kvinnan själv har bestämmanderätten eftersom fostret är en del av hennes kropp och inte ett självständigt liv. Men som sagt det är svårt att dra gränsen.
  • PrimitivMan
    GangsterKermit skrev 2012-12-31 15:44:02 följande:
    VÄNTA TILL KLOCKAN TOLV IDIOTER!
    Då är vi kanske upptagna så får ta det i förskott
  • PrimitivMan
    Agridulce skrev 2013-01-02 10:09:19 följande:
    God fortsättning på er....
    Fortfarande  lite nere men vinkar på här. {#emotions_dlg.flower} 
    Vinkar tillbaka Nalle. Du behöver nog lite mer raketer .

Så här kan det kännas ibland:

Life - Demotivational Poster
  • PrimitivMan
    Agridulce skrev 2013-01-05 10:55:25 följande:
    Tjohooo!
    På väg upp ur det bottenlösa hålet.

Kan vi prata sex nu? Gissa vad jag är?
    Hmm vad kan det vara då??
  • PrimitivMan
    Agridulce skrev 2013-01-05 12:14:03 följande:
    God förmiddag PM.
    Har ni mycket fyrverkerier där nere?
    Skulle behövas avfyras lite raketer helt klart
  • PrimitivMan
    Agridulce skrev 2013-01-05 13:04:58 följande:
    Om nu NG postar en Jill Scott-länk, PM drar ett plumpt skämt, Aynrand säger att han är analkåt, Anton kursiverar sönder ett helt inlägg och och förolämpar mig så är jag helt hemma.

Va!!! Skulle jag dra plumpa skämt, det var det grövsta (längden då ). Nu känner jag mig lite krängkt .
Svar på tråden Trash-tråden