Elle Se Sent skrev 2012-12-28 13:14:09 följande:
Typ 60% av de som föda efter v 23 överlever. Man har räddat barn tidigare än så men det handlar om extrema fåtal i världen och det har väl handlat om typ v 21-22. Chansen att dessa barn överlever är jättesmå och om de överlever får de inte sällan handikapp. Hjärtproblem, problem med syn och hörsel eller andra problem. Frågan är inte hur tidigt födda man kan rädda utan vad som är humant. Det handlar ju om lungornas utveckling bland annat och att barn innan en viss vecka inte alls kan andas eller överleva utanför livmodern, det finns medicin (well kortison) som kan utveckla lungorna snabbare, men med de skador som många för tidigt födda faktiskt får, ställer jag mig frågan om vad som är humant.
Samma vad gäller abort. Men där handlar det både om mamman och barnet.
Kvinnor blir gravida genom allt från brutala våldtäkter till övergrepp av familjemedlemmar och för mig är abort en självklar rättighet. Jag tycker gränsen för abort som den är nu är helt ok. Det handlar inte om foster som kan överleva av sig själva utanför livmodern. Det är enligt mig varken mord eller fel.
Fel blir det om någon börjar använda det som rent preventivmedel, men om en kvinna känner så starkt att hon inte vill föda ett barn (av olika anledningar) så vinner varken hon eller ett framtida barn på att hon ska förnekas abort och tvingas föda ett barn hon inte vill ha.
Och dessa åsikter har jag med stor erfarenhet av både det ena och det andra.
Man kan säga samma sak om dödshjälp. Det är kanske mer humant att döda någon än att "rädda". Fast jag är ju för dödshjälp också (iaf om det är personen själv som avgör det och det skall vara läkarens rättighet att slippa utföra det).
Jag tycker att abort skall vara en rättighet, av många anledningar. Att bli tvingad att föda ett barn efter man blivit våldtagen tex är en ytterst märklig situation, ett sorts slaveri av värsta sorten. Det är ju faktiskt så att även om det i västvärlden är ovanligt med att mamman dör vid förlossning så finns alltid risken där. Det är en anledning att mammans liv går
Jag är för abort men det är inte helt logiskt enkelt att motivera det. Även om jag håller med och delar din åsikt att om kvinnan inte vill föda ett barn så skall hon heller inte tvingas att göra det, så har jag lite problem att motivera det. Möjligtvis kan man säga att kvinnan själv har bestämmanderätten eftersom fostret är en del av hennes kropp och inte ett självständigt liv. Men som sagt det är svårt att dra gränsen.