• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • I Blackrose I
    Driftwood skrev 2011-09-01 09:26:13 följande:
    Du resonerar som att de nått sin fulla potental redan.
    Jag tror inte väst/USA är särskilt intresserad av andra potentialer än det dom redan får från dessa länder. Faktiskt.
    Olja, guld, ädelstenar, koppar m.fl. till sjuka låga priser. Priserna skulle mångdubblas om Afrikas befolkning skulle få självstyre och ha något att säga till om något väst/USA redan har fått smaka på så varför anstränga sig?
    Var inte avundsjuk på andras lycka, för du vet inget om deras hemliga sorger.
  • Driftwood
    I Blackrose I skrev 2011-09-01 09:29:51 följande:
    Jag tror inte väst/USA är särskilt intresserad av andra potentialer än det dom redan får från dessa länder. Faktiskt. 
    Det är möjligt. Men det betyder inte att det är bäst, eller ens bra. Som jag ser det är det kortsiktigt tänkande som förstör.
    Olja, guld, ädelstenar, koppar m.fl. till sjuka låga priser. Priserna skulle mångdubblas om Afrikas befolkning skulle få självstyre och ha något att säga till om något väst/USA redan har fått smaka på så varför anstränga sig?
    Det är möjligt. Men det betyder inte heller att det skulle vara något dåligt om de länder som har resurserna förädlade dem själva.

För oss gör det ju ingen skillnad om vi köper iPods från Uganda istället för USA.
  • I Blackrose I
    Driftwood skrev 2011-09-01 09:36:05 följande:
    Det är möjligt. Men det betyder inte att det är bäst, eller ens bra. Som jag ser det är det kortsiktigt tänkande som förstör.

Det är möjligt. Men det betyder inte heller att det skulle vara något dåligt om de länder som har resurserna förädlade dem själva.
    För oss gör det ju ingen skillnad om vi köper iPods från Uganda istället för USA.
    Har inte sagt annat. Jag säger bara vad jag tror problemet är att man inte försöker hjälpa till bättre att få t.ex. Afrika att komma på fötter. Dessutom ska vi inte glömma att länderna har sjukt höga landsskulder till väst. Något jag aldrig har förstått hur det gick till. Vill någon förklara så är jag intresserad.
    Iallfall pengarna som skänks till Afrika kommer inget vart eftersom dom går tillbaka. Det bästa vore ju att avskriva landsskulderna så att pengarna kunde få komma ut till människorna.

USA skule bokstavligt talat skita på sig om det skulle hända. Förlora sin titel som jordens stormakt? Kom igen.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2011-09-01 09:36:05 följande:

Jo men ta coltan som exempel. Vi behöver det för tillverkning av mobiltelefoner. Är direkt beroende av det. Malmen utvinns ur gruvor i Kongo av barn som tjänar i stort sett nada och så snart malmen når Europa, blir den värdefull.
  • I Blackrose I
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-01 09:48:16 följande:
    Jo men ta coltan som exempel. Vi behöver det för tillverkning av mobiltelefoner. Är direkt beroende av det. Malmen utvinns ur gruvor i Kongo av barn som tjänar i stort sett nada och så snart malmen når Europa, blir den värdefull.
    Mmm, precis. Visst var det något med biogasen också?
  • Driftwood
    I Blackrose I skrev 2011-09-01 09:41:57 följande:
    Dessutom ska vi inte glömma att länderna har sjukt höga landsskulder till väst. Något jag aldrig har förstått hur det gick till. Vill någon förklara så är jag intresserad. 
    Det är inte så konstigt. När ett land behöver pengar ger det ut obligationer, vem som helst kan köpa dessa i spekulationssyfte. Svenska staten är "skyldig" sin egen befolkning pengar i den meningen, alla som äger obligationer har en skuld ett erfordra från staten.

Har du köpt obligationer utgivna av stat i tredje världen är de skyldig dig pengar. Stora institut i väst köper obligationer i länder där de tycker sig få bra ränta. USA är skyldig Kina en massa pengar eftersom kina köpt obligationer utgivna av USA för att täcka upp budgetunderskott bla.
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-01 09:48:16 följande:
    Ja, idag köper väst billiga råmatrial. Men det betyder inte att det är det optimala i det långa loppet.

Som tankeeperiment.

Om USA hade ekomoni som tredje världen hade det varit bättre för oss i Europa?
    Förmodligen inte eftersom nyinnovation och produktion blir bättre ju fler som håller på med det. För mänskligheten är det bättre om fler kan fokusera på innovtion.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2011-09-01 09:58:27 följande:
    Ja, idag köper väst billiga råmatrial. Men det betyder inte att det är det optimala i det långa loppet.

Som tankeeperiment.

Om USA hade ekomoni som tredje världen hade det varit bättre för oss i Europa?
    Förmodligen inte eftersom nyinnovation och produktion blir bättre ju fler som håller på med det. För mänskligheten är det bättre om fler kan fokusera på innovtion.
    Absolut. Men det är ett ideal som trängs undan av girigare makter idag.
  • Aynrand
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-01 10:02:30 följande:
    Absolut. Men det är ett ideal som trängs undan av girigare makter idag.
    Girighet är en konstant såsom jag ser det...frågan är vilka är de variabler vi kan påverka.....
Svar på tråden Trash-tråden