Driftwood skrev 2011-08-31 15:29:29 följande:
Jag tror att många helt enkelt vänder sig emot ett system med allmosor och mellanhänder. Personligen tycker inte jag det är empati att ta med ena handen och ge med den andra. Tycker att det hade varit bättre om vi i Sverige tex propagerade för att ta bort alla handelshinder(typ strafftullar) som används för att skydda inhemsk industri på bekostand av utveckling i andra länder.
Givetvis är det inte helt okontroversiellt heller ur miljösynpunkt men det hade varit mer juste. Detta hade lett till att vi fått det sämre ekonomiskt och de bättre men om det är rättvisa vi vill ha så borde vi ta hela steget ut. Att tvinga andra att jobba för låga löner och ge dem allmosor känns osympatiskt.
Absolut.
Jag har skrivit om just detta i tråden, mer mer lekmannatermer
Anser det hela till viss del kontrapruduktivt.
Jag håller helt och hållet med. Men denna förändring känns så långt borta. Engagemang är dock viktigt. Problemet är också att Sverige är en sådan liten del i det hela. Det behövs liksom något världsomvälvande för att jämna ut saker.
En del i tråden har tydligt uttryckt att de vänder sig mot ett system av allmosor, men en större del säger rakt ut att de inte bryr sig, har andra problem och inte känner lidande med folk som "inte är som jag".