lezza skrev 2011-09-01 16:44:39 följande:
Jag sitter i samma sits, min son på 1år fyllda vägrar sova i sin säng.. Jag nattar honom i vår säng å lägger sen över honom i hans, men så fort han vaknar på natten blir de samma visa igen å han hamnar i vår säng igen..
Samma visa om å om igen och varken han eller jag sover bra..
För att tillägga så är jag gravid i v 35 nu å sover som de är kasst så jag är konstant trött å mår skit..
Snälla ge mig råd oxå på hur man vänjer av honom att sova hos oss å lär sig sova bra i hans egna säng..
Vi har hans spjälsäng brevid våran säng och där är planen att han ska vara kvar även när nästa bebis kommer, så vi har en på varsin sida men han måste sova i egen säng.. Detta bara går inte längre..
Jag va bekväm i början med att amma/natta honom brevid mig så här är väl mitt straff :(
Fast jag tror inte att det är du som har skapat behovet av att vara nära dig (ang. att du skrev straff), vissa barn kräver bara extremt mycket närhet. Det låter klokt att han fått sova hos dig tills nu, men fattar att det är extra jobbigt när du är höggravid. Men ditt barn kommer också att kunna lära sig att vara tryggt i sin egen säng förr eller senare : )
Visst, självklart finns det mycket man kan göra som förälder för att vänja barnen vid att somna/sova själva men om det lyckas hänger nog mycket på om barnet är redo och vilket närhetsbehov det har just nu, etc.
Vi funderar på att försöka minska ner insomningsproceduren till vår 1,5-åring som är väldigt aktiv och har svårt att varva ner och vilja somna. Blev lite inspirerad av den här tråden, har fått några idéer, tack ni som delar med er om hur ni gjort!
Problemet när vi försökt med att hon ska somna i egen säng är att hon ställer sig hela tiden och börjar busa eller gnälla, även om hon är sömnig. Det blir lätt en kamp jag inte vill hamna i om vi då försöker lägga ner henne. Tänker inte brottas med henne eller låta henne stå och gråta, så har då avbrutit försöken. Tar jag upp henne, vill hon ner på golvet, för att slippa somna. Lägger vi oss i vår säng springer hon upp och ut ur rummet... så det funkar inte längre. Eviga barnvagnspromenader för att hon ska somna börjar bli tröttsamt, och funkar heller inte alltid. Oftast dock, hon blir nog lugn av att inte kunna röra sig så mycket.
Någon som känner igen sig och har hanterat liknande på något sätt?
Det vore ju fint alltså om hon kunde lära sig att känna igen sömnighetssignalerna och VILJA sova, för att det är mysigt att lägga sig och skönt att somna, men vi är ganska långt därifrån än : )