• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Anonym (Vvd)

Jag duschar varannan dag. Har du väldigt fet hy? Du måste ju inte tvätta håret varje gång du duschar? Och du måste inte heller använda vanligt schampoo eller balsam, det finns saker i ditt skafferi du kan använda som sägs vara skonsammare (OBS! Jag är en novis inom detta område, men vet att det finns många förespråkare här på FL).

• Parniara

Men herregud duscha så ofta eller sällan du vill... Det beror väl helt på vad man gör och om man har ett skitigt jobb eller inte. Om man har hög svettproduktion eller inte...vi är individer. Din kompis kanske har mer svett än du och fetare hår och därför känner att hon behöver duscha oftare. Tonåringar i västa svettperioden kan ju duscha flera gånger om dagen för att känna sig rena. Och hur vi blir uttorkade är ju ännu mer individuellt.  

• Anonym

Det där är väl lite individuellt. Själv måste jag duscha varje dag för att vara/känna mig  fräsch, annars luktar jag svett..

• Anonym

Jag duschar dagligen, det är upp till var & en men jag lyfter nog lite på ögonbrynen om ngn säger att de duschar 2 gr/ vecka... Så länge du känner dig fräsch så är det ju inget problem , eller ?

• Anonym (Mia)

De gör jag också.. Får alltid komplimanger för jag har så fint hår.. Och jag har aldrig haft hudproblem. (Visst, blir lite torr om vintrarna..)
    Och på sommaren när det är som varmast duschar jag kanske en snabbis på kvällen för att kyla mig då vi har väldigt varmt hemma.. Men resten av året duschar jag som du, ungefär 2 ggr veckan.
    Luktar inte svett och aldrig har någon klagat. Dock bytar jag underkläder var dag. 

• Vinxen

Jag duschar varje dag och tvättar håret 3 ggr i veckan. Ibland duschar jag 2 gånger om det är varmt och så. Tycker nog 2 ggr är lite lite. Hur gör du med underliv och armhålor? Kan nog tycka att man iaf tvättar dessa varje dag även om man inte duschar.

• sextiotalist

Jag tror du gör precis rätt för din hud. Jag duschar ungefär tre ggr i veckan. Tvättar mig varje morgon givetvis.

• Anonym (Mia)
    Vinxen skrev 2011-08-27 19:53:15 följande:
    Jag duschar varje dag och tvättar håret 3 ggr i veckan. Ibland duschar jag 2 gånger om det är varmt och så. Tycker nog 2 ggr är lite lite. Hur gör du med underliv och armhålor? Kan nog tycka att man iaf tvättar dessa varje dag även om man inte duschar.
    Varför ska man tvätta sitt underliv var dag? Mitt underliv mår iaf inte bra av att tvätta bort det naturliga ph-värdet.
  • Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2011-08-27 19:55:06 följande:
    Varför ska man tvätta sitt underliv var dag? Mitt underliv mår iaf inte bra av att tvätta bort det naturliga ph-värdet.
    Flytningar?
  • Anonym

Även om man själv inte känner av att man stinker så känner nog omgivningen av det. Jag har några personer i min omgivning som duschar sällan, dessa personer stinker så jag klarar inte av att äta bredvid dom då jag är känslig för äckliga dofter. 

Men eftersom dessa är ytligt bekanta försöker jag undvika att umgås med dom, det är deras val att låta bli att duscha, jag ska inte behöva må illa pga deras val.

Jag vet inte om deras närmsta vänner/familj berättat att de luktar illa, eller om det är för känsligt ämne så dessa går runt och tror att de luktar gott även om de skippar duscha.  

Svar på tråden Duschar jag för sällan?