• Svar på tråden Rökning och operation
  • Jojile
    Mina8401 skrev 2011-09-05 12:39:13 följande:
    Hon får helt och hållet skylla sig själv. Är hon så jävla dum att hon vägrar sluta röka för att få operationen så får hon stå sitt kast och ha ont i stället.
    Svårare än så är det inte.

Varför ska rökare envisas med att dom har rätt att göra sina egna val om dom vill sluta eller inte, men så fort dom blir nekade något pga rökningen så blir det ett jävla liv?!
    Dom är helt på det klara med att dom försör både sin egen och ANDRAS hälsa genom att suga på giftpinnarna!

Personligen så förstår jag inte hur nån kan vara så dum att man frivilligt röker.
    Har dom då gjort VALET att röka, då tycker jag att dom även avsagt sig rätten till vård för all skada som rökningen utsätter dom för.
    Hur får du det till att kvinnans rökning är orsaken till hennes skadade knän?
  • Flygfotogen
    Jojile skrev 2011-09-05 12:48:00 följande:
    Vad jag menar med inlägget? Precis samma sak som jag har skrivit innan. Jag tycker det är skrämmande att så många människor hellre vill att någon går runt och har ont än får vård som finns tillgänglig. Många tidigare i tråden har just jämfört GBP-op med rökning i samband med op, därför följde jag det spåret. Som även det har nämnts tidigare, så får den som ska genomgå en GBP-op hjälp, råd och stöttning med ett team av läkare/dietister o.s.v. Ja, det är patienten som måste gå ner i vikt, men bakom sig har hen ett enormt stöd.
    Missförstå mig inte, jag tycker inte det är något dåligt överhuvudtaget med detta, MEN jag tycker att sålänge man inte erbjuder en rökare samma form av stöd så kan man inte sitta och säga att rökare får skylla sig själva.

Några skriver att man kan söka info själv, att det är vad man SKA göra när man vill sluta röka. Någon skrev om visitkort till sluta-hjälpa-linjen.
    Då menar jag, är det inte lika lätt idag att söka information om nyttig kost och hur man går ner i vikt?
    Jag ser jättegärna att kvinnan i detta fallet får vård. Men som alla andra som ska ha specifik vård så måste hon också uppfylla kraven för att få den vården. Nu tänker hon inte göra det och då får hon den inte. Så är det för alla som skall ha selektiva ingrepp. Där är det minsann rättvist. Nu hade kvinnan dessutom vid hälsodeklarationen angett att hon inte tänkte sluta röka. De flesta som söker hjälp för fetma är där för att de vill ha hjälp, det var tydligen inte hon. Hade hon lite vett så skulle hon ju då ha frågat hur rökavvänjningen skulle gå till och vilken hjälp som fanns att få. Ack om man fått vara en fluga på väggen där och då säger jag bara.

Jag tänkte mig detta scenario när jag läste artikeln i morse:

"För att få denna operation så måste du sluta röka fyra veckor innan operationen och upphöra sex veckor efter därför att bla bla bla..." säger läkaren.
    "VA?! Jag tänker INTE sluta att röka. DU kan inte tala om för mig vad jag ska göra. Ge mig min operation! Jag har rättigheter!" säger kvinnan.
    "Det kan jag inte göra pga risker och regler. Det är för din egen skull och sjukhusets bla bla bla..." säger läkaren.
    "Jag har hellre ont än slutar röka! Jag ska anmäla det här!" säger kvinnan och går.

Frågan är om läkaren ens hann berätta om rökavvänjning..? Ja det var i alla fall vad som flög igenom min hjärna. I synnerhet eftersom kvinnan inte verkar ha frågat om hur rökavvänjningen isåfall skulle gå till.

Jovisst, därför får du inte en GBP vad jag vet om du inte provat allt redan. Ibland handlar det om att rädda liv, ibland om att bryta en ond cirkel. Dessvärre kan man inte operera bort röksug men man kan operera och hjälpa mot fetma. Det ena gör ju inte det andra till något som är fel. Är du fet pga matmissbruk så är risken stor att du blir fet igen oavsett operation. Är du fet pga rubbning i ämnesomsättningen så kan viktoperationen säkert hjälpa och så medicin på det sen så kan du kanske hålla din matchvikt livet ut och må bra.
  • Skruttelito

Jag tycker att man alltid ska rekomendera rökstopp före en planerad operation. Och när det gäller vissa operationer tycker jag att man kan ha det som krav, ja. Jag tror att många blundar för de ökade riskerna för komplikationer som rökningen innebär i samband med en operation. Däremot måste man såklart alltid erbjuda stöd och hjälp för dessa personer för att klara av det.

• trasdocka

Hon får skylla sig själv.
    När vuxna människor inte själv inser vilka risker det medför så gör ansvariga läkare helt rätt i att stoppa operationer. Det är ju till syvende och sist för hennes eget bästa!

• Jojile
    Skruttelito skrev 2011-09-05 13:20:18 följande:
    Jag tycker att man alltid ska rekomendera rökstopp före en planerad operation. Och när det gäller vissa operationer tycker jag att man kan ha det som krav, ja. Jag tror att många blundar för de ökade riskerna för komplikationer som rökningen innebär i samband med en operation. Däremot måste man såklart alltid erbjuda stöd och hjälp för dessa personer för att klara av det.
  • Lingonflickan
    Kattdamen skrev 2011-09-05 08:39:50 följande:
    Jag tycker att hon väljer själv här. Det är hennes eget val att inte opereras, då hon anser att rökningen är viktigare.

Hon behöver inte ens sluta röka, hon behöver enbart hålla upp med rökningen några veckor.
    Född Kvinna och skitstolt över det!
  • Bellalella

Tycker att hon som patient och rökare ska visa respekt för de regler sjukvården har och sluta röka i de veckor de kräver...
    Alla vet att rökning i samband med op inte är något bra..

• Wynn88

Nej, det är inte diskriminering om det är medicinskt motiverat. Sen som någon skrev - kommer någon in akut med söndertrasat knä, skiter de självklart i om man röker eller ej, utan gör vad de kan. Alla har rätt till akutvård. Men detta handlar ju om en PLANERAD operation och då tycker jag att man kan ställa andra krav. Vad som är medicinskt motiverat avgör dessutom läkarna och inte en massa "tyckande" lekmän som tycker synd om rökare och blabla.

DÄREMOT borde kvinnan ha erbjudits HJÄLP för att sluta röka. Men säger hon att hon inte tänker sluta och vägrar hålla upp ens de veckor som krävs - före och efter operationen - vad göra? Då har hon ju gjort sitt val och försöker inte ens... 

• Waldo

Javiss helt okej för min del, men då ska man fortsätta att leva på sina höga hästar också

Ingen (landstingsvård)vård för någon med missbrukssjukdommar eller där tillståndet uppstått pga missbruk
    Och det ska jävlar ta mig levas upp till

Ingen mer avgiftning eller missbruksvård
    Ingen vård för överviktiga
    Man slutar att laga karieshål på barn (här har man minsann missbrukat socker)
    Alla spädban som föds med skador från missbrukande mammor nekas vård
    Alla som får stressfrakturer från träning får sitta med sina brutna ben, man har missbrukat träning
    Könssjukdommar slutas att behandlas när man haft fler än två för det tyder på sexmissbruk

För min del har jag betalat för min egen privata vård dom senaste 20 åren.
    Folk kan behålla sin taffliga landstingsvård och skrika om ditten och datten
    Jag tror jag fortsätter att betala för det jag vill ha utan Bettan i Vetlanda ska lägga sig vad jag gör och inte jag

Svar på tråden Rökning och operation