Rökning och operation
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
Jag tycker att man alltid ska rekomendera rökstopp före en planerad operation. Och när det gäller vissa operationer tycker jag att man kan ha det som krav, ja. Jag tror att många blundar för de ökade riskerna för komplikationer som rökningen innebär i samband med en operation. Däremot måste man såklart alltid erbjuda stöd och hjälp för dessa personer för att klara av det.
Hon får skylla sig själv.
När vuxna människor inte själv inser vilka risker det medför så gör ansvariga läkare helt rätt i att stoppa operationer. Det är ju till syvende och sist för hennes eget bästa!
Tycker att hon som patient och rökare ska visa respekt för de regler sjukvården har och sluta röka i de veckor de kräver...
Alla vet att rökning i samband med op inte är något bra..
Nej, det är inte diskriminering om det är medicinskt motiverat. Sen som någon skrev - kommer någon in akut med söndertrasat knä, skiter de självklart i om man röker eller ej, utan gör vad de kan. Alla har rätt till akutvård. Men detta handlar ju om en PLANERAD operation och då tycker jag att man kan ställa andra krav. Vad som är medicinskt motiverat avgör dessutom läkarna och inte en massa "tyckande" lekmän som tycker synd om rökare och blabla.
DÄREMOT borde kvinnan ha erbjudits HJÄLP för att sluta röka. Men säger hon att hon inte tänker sluta och vägrar hålla upp ens de veckor som krävs - före och efter operationen - vad göra? Då har hon ju gjort sitt val och försöker inte ens...
Med tanke på hur negativt rökning är för läkningen vid operation, så tycker jag hon får skylla dig själv och istället ställa in sig på att sluta röka.
Javiss helt okej för min del, men då ska man fortsätta att leva på sina höga hästar också
Ingen (landstingsvård)vård för någon med missbrukssjukdommar eller där tillståndet uppstått pga missbruk
Och det ska jävlar ta mig levas upp till
Ingen mer avgiftning eller missbruksvård
Ingen vård för överviktiga
Man slutar att laga karieshål på barn (här har man minsann missbrukat socker)
Alla spädban som föds med skador från missbrukande mammor nekas vård
Alla som får stressfrakturer från träning får sitta med sina brutna ben, man har missbrukat träning
Könssjukdommar slutas att behandlas när man haft fler än två för det tyder på sexmissbruk
För min del har jag betalat för min egen privata vård dom senaste 20 åren.
Folk kan behålla sin taffliga landstingsvård och skrika om ditten och datten
Jag tror jag fortsätter att betala för det jag vill ha utan Bettan i Vetlanda ska lägga sig vad jag gör och inte jag