• Svar på tråden Rökning och operation
  • MariSeptember

Säkert redan sagt men om hon vill ha hela eller merparten av operationskostnaderna betalda med skattepengar, acceptera kraven och håll käften eller gå därifrån. Alla vet att det är dåligt att röka, hur mycket skattepengar går inte åt varje år till att rädda gamla envisa rökare som inte har några lungor kvar?

• Little Ms Chatterbox

Tycker inte hon ska opereras. Finns massa operationer som kräver åtgärder från patienten. De som ska göra en GBP måste sluta röka 6 månader innan operation, gå ner 4-5% av sin vikt 1 månad innan operation och motionera 1 h 1 månad innan OP. Rökförbud får alla patienter inför operation, kvinnan som AB skriver om är inget unikt, det gäller alla. När jag opererade min hand som gravid för snart 10 år sen var det att man skulle vara rökfri på operationsdagen och jag hade inte lyckats sluta röka riktigt än då men mådde så dåligt efter operationen så det blev inte v att jag började röka igen. Så jag tackar sjukvården för det, jag blev rökfri på kuppen och är det än.

• Jojile
    MariSeptember skrev 2011-09-05 12:21:56 följande:
    Säkert redan sagt men om hon vill ha hela eller merparten av operationskostnaderna betalda med skattepengar, acceptera kraven och håll käften eller gå därifrån. Alla vet att det är dåligt att röka, hur mycket skattepengar går inte åt varje år till att rädda gamla envisa rökare som inte har några lungor kvar?

Det kan man fråga sig, fast i just detta fall handlar det inte om hennes lungor, det handlar om hennes knä.
    Men med denna logik kan vi ju börja diskutera alla tjockisar som gör GBP eller operationer som är av följd av deras övervikt. Alla vet väl hur dåligt det är att vara tjock?

• Jojile
    JA77 skrev 2011-09-05 10:05:49 följande:
    Ja. En knäoperation är inte livshotande.
    OK. Då tycker jag vi helt enkelt inför att man får betala kalaset för all vård, om det inte är livshotande.
  • Jojile
    aprilmamma44 skrev 2011-09-05 10:09:15 följande:
    Har du själv slutat röka?

Vad har det med saken att göra? Men ja det har jag, flera gånger.

JA77 skrev 2011-09-05 11:06:20 följande:
    Om vi ska prata missbruk/beroendevård, så kallas det inte "få" återfall. Återfall TAR man.

Men herregud. Du har helt rätt och tack för att du klargjorde det så att man förstod vad jag menade... Suck!

• aprilmamma44
    Jojile skrev 2011-09-05 12:31:28 följande:

Det kan man fråga sig, fast i just detta fall handlar det inte om hennes lungor, det handlar om hennes knä.
    Men med denna logik kan vi ju börja diskutera alla tjockisar som gör GBP eller operationer som är av följd av deras övervikt. Alla vet väl hur dåligt det är att vara tjock?

tror du behöver läsa på lite mer om rökningens effekt på kroppen och dess fömåga att reparera sig efter exempelvis en knäoperation. Förmågan att läka utan komplikationer är kraftigt nedsatt om man röker. Att dessutom operera i en led...det gör det hela ännu värre. Hennes lungor är inte det stora problemet i den här historien. Förmågan att andas under operationen kommer anestesiläkaren hjälpa henne med.
  • Flygfotogen
    Jojile skrev 2011-09-05 12:31:28 följande:

Ja, det vet de allra flesta. Precis som med rökning. Men vad menar du med inlägget? Alla tjockisar som gör GBP måste förbereda sig noga med egna åtgärder innan de får sin operation. En operation som ofta handlar om att förbättra livskvalitén.
  • Mina8401

Hon får helt och hållet skylla sig själv. Är hon så jävla dum att hon vägrar sluta röka för att få operationen så får hon stå sitt kast och ha ont i stället.
    Svårare än så är det inte.

Varför ska rökare envisas med att dom har rätt att göra sina egna val om dom vill sluta eller inte, men så fort dom blir nekade något pga rökningen så blir det ett jävla liv?!
    Dom är helt på det klara med att dom försör både sin egen och ANDRAS hälsa genom att suga på giftpinnarna!

Personligen så förstår jag inte hur nån kan vara så dum att man frivilligt röker.
    Har dom då gjort VALET att röka, då tycker jag att dom även avsagt sig rätten till vård för all skada som rökningen utsätter dom för.

• Jojile
    aprilmamma44 skrev 2011-09-05 12:35:49 följande:
    tror du behöver läsa på lite mer om rökningens effekt på kroppen och dess fömåga att reparera sig efter exempelvis en knäoperation. Förmågan att läka utan komplikationer är kraftigt nedsatt om man röker. Att dessutom operera i en led...det gör det hela ännu värre. Hennes lungor är inte det stora problemet i den här historien. Förmågan att andas under operationen kommer anestesiläkaren hjälpa henne med.
    Nä, fast nu svarade jag mer på inlägget om alla rökare som får vård, trots deras förstörda lungor. Jag har inte nämnt att hennes lungor har något med det här att göra.
  • Jojile
    Marsch skrev 2011-09-05 12:37:47 följande:
    Ja, det vet de allra flesta. Precis som med rökning. Men vad menar du med inlägget? Alla tjockisar som gör GBP måste förbereda sig noga med egna åtgärder innan de får sin operation. En operation som ofta handlar om att förbättra livskvalitén.
    Vad jag menar med inlägget? Precis samma sak som jag har skrivit innan. Jag tycker det är skrämmande att så många människor hellre vill att någon går runt och har ont än får vård som finns tillgänglig. Många tidigare i tråden har just jämfört GBP-op med rökning i samband med op, därför följde jag det spåret. Som även det har nämnts tidigare, så får den som ska genomgå en GBP-op hjälp, råd och stöttning med ett team av läkare/dietister o.s.v. Ja, det är patienten som måste gå ner i vikt, men bakom sig har hen ett enormt stöd.
    Missförstå mig inte, jag tycker inte det är något dåligt överhuvudtaget med detta, MEN jag tycker att sålänge man inte erbjuder en rökare samma form av stöd så kan man inte sitta och säga att rökare får skylla sig själva.

Några skriver att man kan söka info själv, att det är vad man SKA göra när man vill sluta röka. Någon skrev om visitkort till sluta-hjälpa-linjen.
    Då menar jag, är det inte lika lätt idag att söka information om nyttig kost och hur man går ner i vikt?
Svar på tråden Rökning och operation