Rökning och operation
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
Säkert redan sagt men om hon vill ha hela eller merparten av operationskostnaderna betalda med skattepengar, acceptera kraven och håll käften eller gå därifrån. Alla vet att det är dåligt att röka, hur mycket skattepengar går inte åt varje år till att rädda gamla envisa rökare som inte har några lungor kvar?
Tycker inte hon ska opereras. Finns massa operationer som kräver åtgärder från patienten. De som ska göra en GBP måste sluta röka 6 månader innan operation, gå ner 4-5% av sin vikt 1 månad innan operation och motionera 1 h 1 månad innan OP. Rökförbud får alla patienter inför operation, kvinnan som AB skriver om är inget unikt, det gäller alla. När jag opererade min hand som gravid för snart 10 år sen var det att man skulle vara rökfri på operationsdagen och jag hade inte lyckats sluta röka riktigt än då men mådde så dåligt efter operationen så det blev inte v att jag började röka igen. Så jag tackar sjukvården för det, jag blev rökfri på kuppen
och är det än.
Det kan man fråga sig, fast i just detta fall handlar det inte om hennes lungor, det handlar om hennes knä.
Men med denna logik kan vi ju börja diskutera alla tjockisar som gör GBP eller operationer som är av följd av deras övervikt. Alla vet väl hur dåligt det är att vara tjock?
Vad har det med saken att göra? Men ja det har jag, flera gånger.
Men herregud. Du har helt rätt och tack för att du klargjorde det så att man förstod vad jag menade... Suck!
Det kan man fråga sig, fast i just detta fall handlar det inte om hennes lungor, det handlar om hennes knä.
Men med denna logik kan vi ju börja diskutera alla tjockisar som gör GBP eller operationer som är av följd av deras övervikt. Alla vet väl hur dåligt det är att vara tjock?
Hon får helt och hållet skylla sig själv. Är hon så jävla dum att hon vägrar sluta röka för att få operationen så får hon stå sitt kast och ha ont i stället.
Svårare än så är det inte.
Varför ska rökare envisas med att dom har rätt att göra sina egna val om dom vill sluta eller inte, men så fort dom blir nekade något pga rökningen så blir det ett jävla liv?!
Dom är helt på det klara med att dom försör både sin egen och ANDRAS hälsa genom att suga på giftpinnarna!
Personligen så förstår jag inte hur nån kan vara så dum att man frivilligt röker.
Har dom då gjort VALET att röka, då tycker jag att dom även avsagt sig rätten till vård för all skada som rökningen utsätter dom för.