Rökning och operation
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
www.aftonbladet.se/nyheter/article13574845.ab
Vad säger ni, borde hon opereras ändå? Eller får hon skylla sig själv?
Nu skriver Aftonho-, jag menar Aftonbladet följande efterlysning: HAR DU NEKATS VÅRD FÖR ATT DU RÖKER? HÖR AV DIG TILL OSS!
Vad i hela friden är det för journalistik?
Hon har ju gjort sitt val som en vuxen människa att inte ge upp rökning ens för ett par veckor o för en god sak o då får hon ju stå för det utan o gnälla. Förstår egentligen inte varför tidningen ens lägger tid på det. För mig känns det inte seriöst. Med de risker som rökning innebär för eftervården så tycker jag inte att det är orimliga krav. I annat fall så kan de operera, hon fortsätter röka och står för alla faktiska kostnader vid eventuella relaterade komplikationer. Utan gnäll.
Jag tycker inte det handlar om etik och moral, det handlar om bedömning av hurvida ingreppen är medicinskt motiverade eller ej. Om patientens ovilja att sluta röka eller gå ner i vikt eller sluta spela fotboll eller vad det nu är innebär att riskerna är så stora att ingreppen inte anses medicinskt motiverade eller tillräckligt säkra för att överväga riskerna så ser jag inget konstigt i att de också nekas dessa ingrepp... De ska däremot erbjudas rimlig hjälp att sluta röka/gå ner i vikt/sluta spela fotboll eller whatever, men när attityden är "jag vill inte sluta" och "jag är vuxen, ni bestämmer inte över mig!" så lär man knappast vara mottaglig för den hjälpen.
Hahahaaa. Dagens skratt, tackar.
Bäst är ju bilden där hon står och röker
Ser ut lite som en luffare. Och beter sig som en 5åring "jag vill inte lägga mig!!!!!!"
Nåja. Rätt att inte operera iallafall.
Och sen att hon inte fått hjälp med avvänjning ser jag heller inget konstigt i, det är väl hennes egen ensak?
Finns telefonnummer precis överallt på väggarna på sjukhuset och även miljoner reklamer och böcker. Så , lägg av.