• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Jag äter ju diverse kosttillskott samt mediciner nu. Jag läste precis på D-vitaminburken "....also important for a healthy immune system". Jag brukar ta en tabl per dag (1000iu, 25ug, 500 %RDA). Sedan FET har jag tagit 2 tabl per dag. Är dt ngn som vet vad som sägs om D-vitamin i samband med embryotransfer? Vilka vitaminer är bra?

• Snart lycklig

Nu tänker jag rabbla alla tabletter och annat jag stoppar i mig per dag:

Levaxin 75 mg x 1, samt Porcine Thyroid 130 mg x 3
    Homeopatdroppar, tog dock slut igår

Prednisolon 2,5 mg x 4 sedan cd 1
    Progynon 2 mg x 3 (1 morgon, 2 kväll)
    Trombyl 75 mg x 1
    Lutinus vag.tabl x 3

Pharbio Omega 3 Forte, högkoncentr fiskolja, 630 mg x 2 sedan FET, annars x 1
    E-vitamin 400iu x 2 sedan FET, annars x 1
    Havtornfröoljekapslar 500 mg tror jag x 4, slut f n, köpt Membrasin från havtornbär istället, samma dos, innehåller också fettsyror
    Vitamin D 1000iu x 2 sedan FET, annars x 1
    B12 sugtablett 1 mg x 1 hittills men nu slut, köpt annan sort, verkar vara 5 mg/tabl x 1
    Sedan en tid Raw Maca 750 mg x 2 sedan FET, annars x 3

Fructus Femina s k babyklister 10 droppar x 3 i lite vatten innan måltid
    Röllikate (homeopaten tycker inte att Fructus Femina passar min kropp, så han rekommenderade detta te istället, men som ni ser följer jag inte hans råd helt, utan kör med båda)
    En gelé som jag kokat efter att köpt en chokladliknande kaka hos Dr Nie som sedan lades i blöt i rött vin ett dygn och kokades sedan med vatten och farinsocker till en gelé. Vattenbad i flera timmar. (Har dock aldrig lyckats med detta, så de två siste gångerna har hon efter att sett mina tårar hjälpt mig). Denna gelé ska vara bara för att det ska fästa. 2 msk i lite varmt vatten 1 ggr på kvällen sedan ngn dag innan FET och tills den tar slut (=ikväll)

Läste precis på en tråd om ngn som sa att rött te var bra, så hon drack mängder. Det är ju gott och enkelt!

Kanske har jag glömt ngt. Då ska ni veta att jag stoppade i mig ännu mera tidigare, allt från aminosyror och alla de slag mineraler, som säkert gjorde att immunförsvar var i topp!!!!!! Jag visste inte bättre, utan tänkte att det måste ju vara bra att vara frisk och med ett bra immunförsvar, men men, inte i detta läge.

Att stoppa i sig allt detta låte ju helt sjukt. Verkar det vettigt? Jag undra också om järntillskott är bra i nulöäget eller förbättrar det immunförsvaret?

Jag har inga andra att fråga, så jag frågar er. Hoppas ni orkar läsa.

Lite orolig, som vanligt....... (Jag är dock inte helt hispig som det kanske varkar... Flört

Maryhe, ett stort lycka till i morgon och hoppas alla folliklar innehåller fina ägg!

Kramar  (detta är andra gången jag skriver detta inlägg, det första försvann puuhh)

• woo

Hej tjejer! Har bestämt att INTE focusera på det dåliga utan se posetivt. Låter kanske klyschigt men jag tror på att inte ge det dåliga för stort utrymme el energi. Som jag brukar säja ska jag oxå (försöka) vara... Learn from yesterday Live for today Hope for tomorrow💗 Maryhe lycka till imorgon o kör försiktig!!! Snart Lycklig hoppas du mår bra o tar det lugnt. Jag hoppas ni haft bra helg allihopa! Kram på er

• myran6801

Woo, det låter bra att du se det positiva och koncentrerar dig på det! Hoppas nu att allt går bra för dig kära du. Jag håller tummarna och hejar på dig! Kram

• Snart lycklig

Maryhe, hoppas dt gått bra för dig och din man idag. Tänkt på dig/er. Hoppas han fick Minst lika bra resultat som förra gången och att du fick ut många fina ägg. Jag hoppas att vintervädret inte ställde till några problem för er. Jag har läst lite i din fina blogg. Roligt, jag känner igen dina maträtter som du visar. Har också sedan två veckor tillbaka riktat in mig på LCHF och mår jättebra i kroppen. Jag längtar ofta efter fett och salt, mera än sött, så jag har gladeligen ätit lite såser lite då och då. Vågen har också varit lite snäll mot mig. Kramar

• Maryhe

Kopierar från 40+ tråden

Tillbaka hemma och sur som ättika på dålig information!
    Vi kom dit ½ timme innan pågrund av att en massa papper skulle fyllas i och vi skulle betala kalaset.
    Vi hade inte fyllt i pappret om frysning av ägg eller assisted hatching för vi ville prata med läkaren om att befrukta alla och frysa ner ev embryon. Det var kaos för de var en tjej kort i receptionen. Tillslut fick jag prata med läkaren, utan min sambo som var tvungen att skynda iväg och lämna sitt prov klockan var då 10. (Han skulle ha lämnat det 9.15 för att de ska hinna göra PICSI osv). Jag frågade då om vi kunde befrukta alla ägg och inte frysa ner, "ja" sa han då stressat, sen försvann han och jag drogs iväg för att träffa anestesiläkaren och sen in på rummet för att förbereda mig, klockan 10.45 skulle jag ju ligga sövd redan. 

Döm om min förvåning när jag vaknar och pratar med läkaren får reda på att man bara tagit ut 12 och lämnat kvar 7 stycken. Han berättar då att enligt lagen får man inte "planerat" befrukta mer än 12, bara om det föreligger problem vid tillfället med kvinnans hälsa odyl. och tranfser sker i en annan cykel. Man får alltså inte planera för att frysa in embryon på en frisk kvinna.  12 är max vad de får befrukta. Om det skulle bli fler än tre embryon/blastocyster så får man dock frysa in. Kunde de inte sagt det innan för då ville jag ha ut alla och frysa ner resten. Jag ältade detta hela vägen hem och förbannade Påven och den katolska kyrkan som lägger sig i andras liv.  Om jag bara fått hela infon på en gång. Nu fattar jag ju varför de befruktade just 12 även förra gången och frös in resten. Förbannade skit!!!

Men han tog i alla fall ut de som var störst och med all säkerhet mogna. Biologerna ringde nyss och sa att de såg fina ut och de berättade att denna gånga var hela 20% av sambons simmare användbara!!!! Det är i alla fall ett mirakel! Han har nu gått på Proxeed NF sedan i maj, men sedan mitten av oktober när han lade till L-arginin och Pycnogenol har det ökat för varje gång. Från 1% vid första ÄP (utan L-arginin och Pycnogenol), till 10% vid befruktingen av de frysta äggen till nu 20%. Som det står i studien så behöver man äta L-arginin och Pycnogenol i minst 3 månader för att få resultat och det har verkligen gett resultat över förväntan! En liten positiv detalj åtminstone.

Det blir försök till blastocystodling även denna gång så kanske det inte blir några att frysa in då med tanke på att jag inte fick ta ut alla. (Nu skulle det vara drömläge att göra hemma försök med dessa sju ägg kvar, men vi har sex förbud, skojade lite om insemination ikväll!). Fick också en antibiotika direkt denna gång efter ÄP, en tablett att ta en gång, Unasyn 750mg från Pfizer innehållande Sultamicillin Tosylat. Det är för att förhindra infektion typ BV efter ÄP.Detta var nytt, fick inte det vid förra ÄP. 

• Maryhe
    Snart lycklig skrev 2012-01-30 16:16:10 följande:
    Maryhe, hoppas dt gått bra för dig och din man idag. Tänkt på dig/er. Hoppas han fick Minst lika bra resultat som förra gången och att du fick ut många fina ägg. Jag hoppas att vintervädret inte ställde till några problem för er. Jag har läst lite i din fina blogg. Roligt, jag känner igen dina maträtter som du visar. Har också sedan två veckor tillbaka riktat in mig på LCHF och mår jättebra i kroppen. Jag längtar ofta efter fett och salt, mera än sött, så jag har gladeligen ätit lite såser lite då och då. Vågen har också varit lite snäll mot mig. Kramar
    Det gick jättebra för mannen, hans "soldater" gör framsteg för varje gång!
    Vägarna var hyfsade så vi kom fram som planerat, sen blev det dock annat strul så att vi blev försenade på kliniken.

Min klinik rekommenderade lågkaloridiet redan i juli för att optimenra äggkvaliteten. Jag började lite halvhjärtat, hade grabbarna här och det blev mycket pizza o pasta. Nu inför detta andra färskförsök så gav jag mig sjutton på att genomföra det. Vips så försvann även min förstoppning och jag gick ner i vikt. Är mycket piggare och har fått bättre hy. Plitorna som kom med medrolet först har nu försvunnit!"

Hur går det för dig? Känner du något än? När har du testdag? Kram 
  • Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2012-01-29 10:01:22 följande:
    Lully, hur mår du? Jag måste bara fråga vilken vecka är du i nu? Nyfiken.

Hej,
    Jo jag mår bra! Är nu i vecka 16+2.
    Nojjar som vanligt!! Det är ca 2 veckor sedan jag ultaljudade mig och är rädd att bebben hunnit dö sen sist. Jag har RUL om 2 veckor så jag får försöka hålla ut!

Woo, så glad jag blir att beskedet var lite bättre och att du ser positivt på det hela trots allt. Jag hoppas det finns en plan för dig hur ni går vidare.

Maryhe, var glad för resultatet i dag!! Verkligen toppen!! Både simmare och ägg!! Förstår att du blev sur att det var så rörigt och att du inte kunde få vara med och bestämma men troligen var de andra 7 ändå inte mogna. Och du behöver ju bara ett guldägg Flört

Myran, hur går det med Dr D?

Kramar till er alla!

Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden 45 år och planerar IVF