• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • woo

Maryhe Lycka till håller tummarna att det inte blir nåt förren på Lördag! 👍

• myran6801

Kära vänner,

håller tummarna för er alla oavsett vilken fas ni befinner er i.

Blir så ledsen när jag läste inlägget om adoption för jag tycker det är så hemskt att allt är så åldersfixerat. Först får man höra att man är för ung för allt möjligt och sedan hux flux är man lastgammal. Blev dock lite gladare när jag läste Skyttens inlägg. För egen del har vi inte ens brytt oss om att ställa oss i kö för jag var ju redan 40 när vi började vår barnlöshetsresa. Men det kanske var dumt......

Har varit hos gyn och fått mina nya provsvar samt tagit progesteronprov idag.
    Blev lite överraskad för mitt amh-värde var inte lika urdåligt som det var i juni förra året då jag tog det sist. Vet ni vad det kan beror på? Kan det vara Inofolic?

FSH 9,6 (var 10 i juni)
    LH 5,8
    AMH 0,72
    Östradiol 263

Vet ni vad de andra värdena skall vara?

Kram M

• Lully Hill

Grattis Myran! Toppen att dina värden förbättrats så bra! Särskilt AMH!! Från uruset resltat så är du nu uppe i "normalgränsen" tror jag! (Jag hade 0,28 när jag testade mig för ett år sen)

Ja det finns en åldersdiskriminering i Sverige! Socialstyrelsen har bestämt att det är olämpligt att kvinnor blir mammor efter 42 år. Där har man satt ned foten  som åldersgräns för kvinnans ålder vid rekommendation till kommuner att ge medgivande om adoption. Någon liknande gräns finns inte för män! 
    Samma rekommendation  gäller vid IVF.

Jag har själv varit i adoptionsträsket , vi har gjort föräldrautbildning och till och med fått medgivande från kommunen om att adoptera syskon. Jag ger inte mycket för vare sig Adoptionscentrum eller övriga organisationer. Stor business är vad det är!!
    Ledsen att säga det men det finns inga garantier för barn där heller ! Du har inget att säga till om i fråga om  önskemål exempelvis ett frisk barn. När vi var på g för adoption  fick vi erbjudande om 3 små flickor. Vi var själaglada tills vi fick veta att mamman och pappan varit gravt alkoholiserade och barnen var fråntagna dem i domstol! De saknade sin pappa som de väntade på på barnhemmet och han besökte dem så ofta han kunde.
    Vid ett så stort åttagande som att ta emot tre små barn på en gång, med sociala problem i bagaget dessutom sa vi att om dessutom ett eller flera av barnen har alkoholskador (ADHD mm) så kommer vi inte att klara det! Vi går under då!
     Därför var vi särskilt noga med att få info från AC om någon barnläkare gjort någon sådan undersökning? Detta pratade AC bort hela tiden. Barnen är friska sa man! Alla handlingar vi fick var på estniska och vi fick själva söka hjälp och info. Det visade sig att de undersökningar som AC hade som var gjorda var gjorda enbart somatiskt dvs bara rent fysiska.
    Vi fick ingen mer hjälp av AC och vi skulle själva anlita en barnläkare i landet och ordna allt med barnhemmet och undersökning om vi ville få mer info och gå vidare med utredning. 
    AC var bara intresserade av att vi skulle acceptera nästa steg i processe, dvs så de kunde skicka våra handlingar till landet och skicka oss nästa faktura som var på 50 000 kr. Vi hade redan förutom flera års medlemsavg om 3000 betalat 10 000 kr för att starta processen. Översatt dokument mm.  

Vi konsulterade själva en barnpsykolog och en professor i Sverige med erfarenhet om FAS, dvs alkoholskador. På handingarna konstaterade de att det fanns 50% risk för var och ett av barnen att de hade FAS. Vi blev avrådda.
    Det var ett av våra svåraste beslut i livet att ta och med stor sorg tackade vi nej!
    Efter det har vi inte hört något från AC förrän de ringde i höstas och sa att vi kunde få ta steg två igen dvs, skicka alla handlingar till landet för vi var ju "så långt framme i kön". Det är bara det att vid steg 2 måste man dock betala 50 000 vilket vi inte accepterar förrän vi vet att vi får ett barn!
    Här har processen runnit ut i sanden och jag tog upp spåret med immunbehandlingarna.
    Vårt adoptionsmedgivande går ut i maj 2012.

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    Lully Hill skrev 2012-02-02 14:49:34 följande:
    Grattis Myran! Toppen att dina värden förbättrats så bra! Särskilt AMH!! Från uruset resltat så är du nu uppe i "normalgränsen" tror jag! (Jag hade 0,28 när jag testade mig för ett år sen)

Ja det finns en åldersdiskriminering i Sverige! Socialstyrelsen har bestämt att det är olämpligt att kvinnor blir mammor efter 42 år. Där har man satt ned foten  som åldersgräns för kvinnans ålder vid rekommendation till kommuner att ge medgivande om adoption. Någon liknande gräns finns inte för män! 
    Samma rekommendation  gäller vid IVF.

Jag har själv varit i adoptionsträsket , vi har gjort föräldrautbildning och till och med fått medgivande från kommunen om att adoptera syskon. Jag ger inte mycket för vare sig Adoptionscentrum eller övriga organisationer. Stor business är vad det är!!
    Ledsen att säga det men det finns inga garantier för barn där heller ! Du har inget att säga till om i fråga om  önskemål exempelvis ett frisk barn. När vi var på g för adoption  fick vi erbjudande om 3 små flickor. Vi var själaglada tills vi fick veta att mamman och pappan varit gravt alkoholiserade och barnen var fråntagna dem i domstol! De saknade sin pappa som de väntade på på barnhemmet och han besökte dem så ofta han kunde.
    Vid ett så stort åttagande som att ta emot tre små barn på en gång, med sociala problem i bagaget dessutom sa vi att om dessutom ett eller flera av barnen har alkoholskador (ADHD mm) så kommer vi inte att klara det! Vi går under då!
     Därför var vi särskilt noga med att få info från AC om någon barnläkare gjort någon sådan undersökning? Detta pratade AC bort hela tiden. Barnen är friska sa man! Alla handlingar vi fick var på estniska och vi fick själva söka hjälp och info. Det visade sig att de undersökningar som AC hade som var gjorda var gjorda enbart somatiskt dvs bara rent fysiska.
    Vi fick ingen mer hjälp av AC och vi skulle själva anlita en barnläkare i landet och ordna allt med barnhemmet och undersökning om vi ville få mer info och gå vidare med utredning. 
    AC var bara intresserade av att vi skulle acceptera nästa steg i processe, dvs så de kunde skicka våra handlingar till landet och skicka oss nästa faktura som var på 50 000 kr. Vi hade redan förutom flera års medlemsavg om 3000 betalat 10 000 kr för att starta processen. Översatt dokument mm.  

Vi konsulterade själva en barnpsykolog och en professor i Sverige med erfarenhet om FAS, dvs alkoholskador. På handingarna konstaterade de att det fanns 50% risk för var och ett av barnen att de hade FAS. Vi blev avrådda.
    Det var ett av våra svåraste beslut i livet att ta och med stor sorg tackade vi nej!
    Efter det har vi inte hört något från AC förrän de ringde i höstas och sa att vi kunde få ta steg två igen dvs, skicka alla handlingar till landet för vi var ju "så långt framme i kön". Det är bara det att vid steg 2 måste man dock betala 50 000 vilket vi inte accepterar förrän vi vet att vi får ett barn!
    Här har processen runnit ut i sanden och jag tog upp spåret med immunbehandlingarna.
    Vårt adoptionsmedgivande går ut i maj 2012.
    Myran jag vill bara tillägga att med "uruselt" så menar jag inom situationstecken, det är ju vad svenska läkare hävdar, och man får inte göra IVF men ingen kan egentligen förklara funktionen med AMH testet.

Jag vill också säga att det kan låta hemskt att man kanske vill ha ett "friskt barn" vid adoption. Det finns ju självklart aldrig några garantier men när man går föräldrautblidningen blir man faktiskt uppskrämd kring hur problematisk en adoption kan vara av bara ett helt friskt barn.
    Då blir man extra ängslig kring hur det ska gå om det dessutom är psykiskt handikappat. Det finns flera par som hoppat av adoptionsprocessen för de blivit uppskrämda av föräldrautbildningen!.
    Den fokuserar nämligen bara på alla problem kring adoption och är till för att ge föräldrarna helt öppna ögon kring att allt kanske inte är och blir rosenrött. Sålla agnarna från vetet. Så föräldrarna verkligen vet vad de ger sig in i och allt detta är för barnets skull!
    Den handlar om jättesvåra frågor som anknytningsprocessen, om den blir störd, om barnet inte tycker om oss eller någon av oss, om någon förälder inte kan anknyta till barnet, om det visar sig att barnet kommit till genom incest etc. Jättesvåra grejer!

Detta måste man vara beredd att acceptera och jobba med, kanske med kommunens psykologer etc om man vill adoptera. men om det då tillkommer även andra problem så vill man helst veta det i förväg, man  kan  ju känna att det blir övermäktligt och att man själv inte kommer att orka etc. Det är så jag menar!
  • Maryhe

Det blev inga blastocyster. Idag hade embryona 7-celler och för att odla blastocyster ska de ha minst 8 celler på dag 3. De ringde klockan 09.30 i morse och sa till oss att komma genast. På grund av d¨ålig snöröjning kom vi en halvtimma försent men idag var det lugnt på kliniken, lite patienter så det gick bra.

Vi fick 3 stycken 7-celliga tillbaka och ett till frysen. De andra var inget att frysa ner.

Mycket sämre resultat denna gång och jag är faktiskt lite orolig för den stora mängd kosttillskott jag tagit. Första gången tog jag bara Inofolic, Inofolic plus och omega-3 och resultatet var otreoligt bra. han sa att det kan bero på just denna cykel, men jag är lite fundersam. Blir det ytterliggare ett fäörskförsöka så ska jag köra samma som första gången, dvs minimalt med kosttillskott. Bara levaxinet tänker jag behålla. 

• Lully Hill
    Maryhe skrev 2012-02-02 15:24:33 följande:
    Det blev inga blastocyster. Idag hade embryona 7-celler och för att odla blastocyster ska de ha minst 8 celler på dag 3. De ringde klockan 09.30 i morse och sa till oss att komma genast. På grund av d¨ålig snöröjning kom vi en halvtimma försent men idag var det lugnt på kliniken, lite patienter så det gick bra.

Vi fick 3 stycken 7-celliga tillbaka och ett till frysen. De andra var inget att frysa ner.

Mycket sämre resultat denna gång och jag är faktiskt lite orolig för den stora mängd kosttillskott jag tagit. Första gången tog jag bara Inofolic, Inofolic plus och omega-3 och resultatet var otreoligt bra. han sa att det kan bero på just denna cykel, men jag är lite fundersam. Blir det ytterliggare ett fäörskförsöka så ska jag köra samma som första gången, dvs minimalt med kosttillskott. Bara levaxinet tänker jag behålla. 
    Men roligt ändå att du fått 3 st tillbaka! Grattis till ruvarstatus!!
    Jag har tänkt samma tanke som du! Trots allt kan alla preparat belasta kroppen, njurar o lever så mycket att tillsammans med belastningen från alla hormoner hela systemet fungerar sämre.
    Din doktor är också inne på ett viktigt spår, alla våra cykler är inte lika bra!
    Men var glad nu och tänk på frön som gror
  • woo

Maryhe vad härligt ändå!!! Myran wow vad glad blir av att se hur ditt AMH gått upp så!!! Hoppas alla ni andra mår bra har det bra och tar hand om själen 😃

• finafina

Hej alla tjejer som kämpar på!!! Det är så inspirerande att läsa det ni skriver. Blev tvungen att ta en  ofrivillig paus under hösten, blev sjuk och det var inte så mycket att göra än att se till att komma på fötterna igen. Nu har det visats sig att jag har en sjukdom som gör att mitt immunförsvar är förhöjt och det kan då vara en av förklaringarna på  varför inget händer i barn fabriken. Vi har gjort 2 ivf med ok ägg men inget har fäst. När jag prata med Nordica så sa dom att man kan få någon slags spruta som ska hjälpa för att ta ner immunförsvaret...men mycket mer sa dom inte, men då tänkte jag på er här... Hur har ni gjort? vad har ni fått för medicin för att få ner imunförsvaret? Hur får jag tag på den grekiska kliniken som ni ibland nämner...? Jag har dessutom myom, men jag har tagit bort dom som satt illa till och myomen ska inte påverka changsen att bli gravid säger Nordica. Dom verkar duktiga tycker jag så jag får väl lite på det....

Sitter och väntar på att få ett tel samtal med Nordica nu, men om ni har råd/tips tar jag tacksamt emot. Behöver all hjälp jag kan få.

Varit ganska deppig eftersom vi blev tvungna att vänta med ivf och inte visste riktigt var det va...så jag har dessutom gått upp en hel del i vikt, men nu har jag börjat på viktväktarna för att ta tag i det ( innan provat alla möjliga dieter  bara äta soppa, ta bort alla kolhydrater etc etc...och det fungerar inte för mig i långa i  långa loppet...)

ska läsa igenom lite mer vad ni har skrivit men om ni har tankar ideer så tar jag tacksamt emot allt

Kram på er 

Svar på tråden 45 år och planerar IVF