• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • myran6801

Woo, hoppas det går bra på fredag. Du vet du har alla mina tummar! Rent ut sagt fördj....ligt att kliniken missat detta. Man blir mörkrädd. Kram

• Lully Hill
    myran6801 skrev 2012-01-24 11:15:59 följande:
    Woo, hoppas det går bra på fredag. Du vet du har alla mina tummar! Rent ut sagt fördj....ligt att kliniken missat detta. Man blir mörkrädd. Kram
    Vilken klinik är det?
    Så vi kan sätta ett varningens finger till andra äldre medsystrar som ev funderar i våra banor.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Sissan

wooo
    varför skulle du inte kunna operera bort dom??? vad är det alltså som hindrar
    blir så ledsen och arg för din skull
    har gått igeonom liknande ,, hade kanonägg trots min ålder men det fäste inte
    då kom de på att mina myon kanske stör ( fast det sitter/satt inte på så illa ställe)
    jag fick spruta i flera månader så att det krympte sedan en robotkirurgi som tog ut 4 stora
    nu har jag 3 små men under 2 cm,,men som dock inte stör så ska göra en äd nu
    s¨ge inte upp vännen

• Lully Hill

Sissan vilken doktor hjälpte dig? Kanske någon för Woo att få en second opinion från!

• Nefernefer

Reagerar lite i ordning, vartefter jag läst ikapp mig:

Snart lycklig och woo - Tack, ja, jag ser fram emot att få vara glad över en utebliven mens någon gång snart i framtiden. :)

Lully Hill - Jag har fått en ny plan, och den gör mig tveksam. Jag har dock fått gehör för att få använda Menopur istället för Gonal.

Doktorn vill att jag äter Neovletta en vecka extra, för att skjuta upp mensen, och sedan så ska jag sätta igång med en hästdos Menopur (450 IU per dag) när mensen kommer. Om jag har förstått saken rätt så mår vi 40+ bättre av låga doser. Men hur ska jag veta vad som är rätt? Man kanske bör ha en hästdos efter att ha skjutit upp med Neovletta?

Nästa vecka ska jag träffa svenska samarbetsgyn igen, och då får jag höra vad hon tycker. Men hon kanske inte heller är insatt i det nyaste, som du Lully Hill, med alla dina fantastiska länkar, har lärt oss.

Snart lycklig - Usch, så hårt att behöva kämpa både med din egen ålder och med en grav manlig faktor. :( Håller tummarna massor för ert FET.

Maryhe - Verkligen imponerande antal folliklar. Hoppas att ni får ordning på den manliga faktorn, för då måste ju allt gå perfekt.

Lully Hill - Supergrattis till att allt går så bra! Det är du verkligen värd efter all lång kamp, och allt generöst delande av info! :)

Och woo - det var riktigt hemsk läsning här på slutet! Gråter Men om det går att operera myomen och läka ut på ett år - kan ni inte tillverka embryon och lägga i frysen först? Och sedan operera och vänta ut läkningen. Vilket otroligt hemskt besked att få, att man har kastat bort tid och möjligheter p g a inkompetens. Hoppas innerligt att ni hittar en lösning.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Lully Hill

Tack vännen!
    Ja det är svårt att veta men trots allt måste man ju göra som IVF kliniken säger för de är ju de som ansvarar för behandlingen. Däremot kan man ju ha en dialog med dem om det här med dosen.Vad jag förstått av Dr D så är det inte så dumt att göra en "" mininedreglering" eller vad man ska kalla det. Just för att kontrollera hela cykeln så att man startar med sprutorna på exakt rätt tidpunkt vilket annars kan vara svårt när man inte kontrollerar mensen och äggblåsorna. Enl Dr D så så kör klinikerna med startdag CD2 som rutin vid korta protokollet och det passar inte alla. För vissa ska man starta DC1 eller CD3 beroende på hormonprover. Denna problematik har man inte om man kontrolelrar hela cykeln.
    Men som sagt dosen är hög vilket utländska studier har visat chockar äggstockarna så de stannar av. med svagare dos så smyger man i gång och då ska resultatet bli bättre. Jag fick dosen 300 IE Fostimon på CFC. Hade velat få lägre men bestämde att jag trots allt måste göra som CFC säger.

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Snart lycklig

Nefernefer, jag har vid alla mina 4 ivf fått 450 Menopur . Den kontakt jag hittills haft med CFC har sagt att jag ska köra samma vid ev försök, alltså långa protokollet och 450 Menopur. Jag är 45 år. Senast i okt/nov fick jag 9 ägg, 5 mogna. Jag har dock tänkt diskutera detta ytterligare om det blir försök i Danmark. Jag har alltid oxå fått två fina embryon tillbaka. Skriver lite kort, ska in på akupunktur, 7:e dagen i rad. Det är i alla fall den sista denna sväng. Går hos den berömda Dr Nie i Sthlm.

• Snart lycklig

Ang. mannens andra spermaprov. Mkt neg svar, fanns inga, inte ens döda. I förra som togs veckan innan fanns dt i alla fall döda spermier. urologen tycker dt är jättekonstigt att det är så här nu. Han skulle forska vidare och återkomma fredag. Mannen ska oxå inhandla Super C-vitamin, multivitamin, kanske L-argin. Han äter zink, omega ngn sort och ngt super från zonterapeuten som oxå har en hälsokostaffär. Tungt besked. Skulle kännas lättare att gå igenom detta FET med en färdig Plan B, m färdigt frysta spermier. Vill inte känna att detta är det sista vi gemensamt kan göra. Det blir så neg stress då. Dt har varit så här förut och till slut har det blivit ett hyfsat prov till frysen. Jobbigt m den här osäkerheten, då jag närmar mig 46. Får ta en dag i sänder, svårt.... Nu hoppas jag av hela mitt hjärta att vårt embryo klarar upptiningen imorgon fm. Kl. 13.45 har jag tid för återföring. Vill inte ha ngt samtal med dolt nr imorgon!! Jag vill tro att detta är vårt guldembryo . Kramar till er alla, en extra till Woo.

• Lully Hill

Snart lycklig, håller tummarna för er i morgon!!
    Du ska se att när mannen fått knapra sina piller ett tag så kommer det finnas små simmare! Men nu satsar vi på morgondagen!
    Kram

• Nefernefer
    Lully Hill - Tack för input! Tilliten till kliniken är definitivt skadad efter det förra missödet, och om mina äggstockar chockas så att det inte växer bra så lär mina stressnivåer nå nya okända höjder. Men det är ju svårt att veta vad som är bäst för en, när det inte ens finns en enhetlig vetenskap att luta sig på. Angående startdag för Menopur så är det CD2, missade den detaljen. Jag ska äta Prednisolon den här gången också, från 18 februari, vilket är ungefär hypotetiska CD1.

Snart lycklig - Tack till dig också! Det känns mycket bättre när du skriver att du har fått fina ägg med lika hög dos. Då känns det möjligt att luta sig tillbaka och följa instruktionerna och hoppas på det bästa. :)

Och lycka till imorgon!
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF