• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig
    Skytten skrev 2012-02-02 09:39:48 följande:
    Snart lycklig - jag brukar vara i en annan tråd men läser den här också och jag läste ditt inlägg om adoption och ville bara berätta om vänner till mig som lyckades få adoptera en liten flicka på sex månader trots att hon var 44, nästan 45, och han var visserligen yngre, men i alla fall 39. De bad om ett möte hemma (med vem det nu är på kommunen som gör hemutredningen) så att de fick en chans att visa att i deras fall är ålder verkligen bara en siffra. De lyckades visa att de är "unga i sinnet" eller hur jag ska förklara det. Och det hembesöket förändrade allt! Och de fick sitt medgivande trots hennes höga ålder och fick dessutom adoptera en så liten bebis. Så ge inte upp tanken. Sen handlar det förstås om vilken kommun man tillhör också, hur villiga de är... Önskar dig/er lycka till!
    Hej Skytten,

Tak för ditt lycka till. Vilken solskenshistoria! Om jag fattat allt rätt finns det små möjligheter om mannen är yngre, som i detta fall. När jag berättade att min man nyss fyllt 50, så fick jag höra ännu flera NEJ.

Tycker att det är så tråkigt att Sverige ska vara så stelbenta och byråkratiska emellanåt.

Visst, det handlar om barn som ska hamna på lämpliga ställen, där de är välkomna. Vilka barn skulle inte vara välkomna hos oss barnkämpande "åldringar". Vi skulle verkligen vara tacksamma och ta hand om dem på allra bästa sätt!!

Vi tycker också att vi fortfarande är unga i sinnet Glad
  • Snart lycklig
    Maryhe skrev 2012-02-02 15:24:33 följande:
    Det blev inga blastocyster. Idag hade embryona 7-celler och för att odla blastocyster ska de ha minst 8 celler på dag 3. De ringde klockan 09.30 i morse och sa till oss att komma genast. På grund av d¨ålig snöröjning kom vi en halvtimma försent men idag var det lugnt på kliniken, lite patienter så det gick bra.

Vi fick 3 stycken 7-celliga tillbaka och ett till frysen. De andra var inget att frysa ner.

Mycket sämre resultat denna gång och jag är faktiskt lite orolig för den stora mängd kosttillskott jag tagit. Första gången tog jag bara Inofolic, Inofolic plus och omega-3 och resultatet var otreoligt bra. han sa att det kan bero på just denna cykel, men jag är lite fundersam. Blir det ytterliggare ett fäörskförsöka så ska jag köra samma som första gången, dvs minimalt med kosttillskott. Bara levaxinet tänker jag behålla. 
    Maryhe, hoppas du mår bra och ruvar lugnt! Fantastiskt att få ruva på tre st och ett till frysen. Jag har läst många som blivit gravida med 7-celliga, kanske ngt magiskt med dem. Hoppas!!!!!! Jag tänker på dig och håller mina tummar och tår för dig/er.

Jag har också många funderingar (som ni oxå redan läst) om det här med alla kosttillskott jag äter. Jag tycker jag sväljer tabletter hela dagarna. Kankse bra, kanske inte alls bra? Svårt att veta. Man får ju inga direkta svar heller om man frågar t ex läkare. De tror mest att det inte skadar, men att det ABSOLUT inte hjälper. Jag inbillar mig ändå att man kanske boostar och behåller fertiliteten lite längre. Håller sig lite friskare inifrån. Sedan får det ju som vi lärt oss på senare tid inte göra immunförsvaret för starkt. Mycket svår balans. Jag skulle gärna vilja VETA vad jag bör äta och inte. Vem kan berätta det?

Tack snälla för erbjudandet om att "köpa ut" Proxeed. Jag ville inte besvära dig, så jag har skickat efter två månaders förbukning (4 pkt, 2 påsar per dag) för 2000 SEK. Kommer inte ihåg vad sajten hette. Det stod mkt bra om det. Mannen suckade lite, då ännu mera medikament ska intas. (Vi har alltid en lite fajt om dessa tabvletter o dyl, han tycker det är jobbigt, vilket jag också verkligen tycker, men jag gör det ändå.)

Lycka till nu!
  • Snart lycklig
    Lully, vilket svårt dilemma med de tre flickorna. Svårt beslut! Tre på samma gång, antagligen med många särskilda behov är tufft. Det var nog inte meningen.

Det som väntade i framtiden, visste du inte ngt om då, men nu vet du Glad. Det lilla livet som växer i din mage och väntar på att få komma ut till er.

Hoppas du/ni mår bra!
  • Snart lycklig
    Myran, fantastiskt att AMH var så mkt bättre!!

Myran och Lully, jag var ju i torsdags till Dr S. O. Vilken underbar doktor!!! Det blev endast ett samtal, inga undersökningar "där nere". Jag berättade kort vår historia och han verkade i alla fall tycka att resultaten för våra behandlingar varit bra, fastän de inte gått hela vägen. Han förstod den extra problematiken med mannens problem också.

Han sa, det är inga problem, jag ska hjälpa dig om det blir aktuellt med försök i Danmark. Inga problem, jag hjälper många som reser till Danmark för behandlingar. Då släppte allt och några tårar föll igen. Men han sa också att nu håller vi tummarna för att detta FET-försök lyckas!!

Han sa också ngt som jag inte hört förut. Han sa att AMH-värden kan vara lite olika beoende på vilken dag man är i cykeln. Tänk då om man tar det "fel dag" och blir sedan nekad behandling, för att värdet inte var bra.Varför tar inte IVF-klinikerna flera prover då? Jag frågade inte, dum som jag var, vilken dag i cykeln som det ligger på en bättre nivå. Nu vet jag inte heller hur mkt det kan variera beroende på dag.

Det verkade som han tyckte det var bra att jag åt Prednisolon och Trombyl. Han frågade om min dos av Prednisolon och jag svarade 10 mg per dag (5 morgon, 5 kväll) och han tyckte det var OK.

Jag frågade lite om det här med immuniologiska orsaker till att det inte lyckas. Han sa dock om man inte har ngn uttalad immuniologisk sjukdom behöver man inte starkare medikament, men jag vet inte i alla fall. Man kanske inte vet vad man lider av..... Känns i alla fall jätteskönt att jag nu äter Prednisolon. Han nämnde att det finns ju några här som åker till klinik i Aten. Gissa vem jag tänkte på då?Flört

Han ville i övrigt inte uttala sig om mannens problem, utan hänvisade till urolog och sa "jag tar hand om den här delen av paret" och nickade mot mig. Glad  Han sa bara att det kan ju också dröja lite efter en antibiotikakur innan det kommer fram några bra simmare.

Han avslutatde med att säga att vi ses oavsett igen (hoppas naturligtvis på den trevligare varianten).

Mannen fick inga direkta svar av urologen i förra veckan, utan han ville träffas nu på måndag och känna lite till. Vi får hoppas att han kommer med ngt bra förslag och ngt hoppfullt. Mannen ska också lämna ett nytt prov.
  • Snart lycklig

Woo, jag hoppas du mår någorlunda bra, landat lite och kanske hittat några "nya trådar att dra i".

Tänker ofta på dig!! Hjärta

Kram kram

• Snart lycklig

Nu har jag skrivit så många inlägg, så nu skriver jag en kort egorapport också.

Jag ruvar ju för fullt, hoppas jag. Testdag närmar sig. Det är nästa lördag, exakt tre veckor efter ÄL (fejkad i detta fall, då ÄL uteblir vid stim FET). Det jag verkligen var noga att ta reda på nu inför ruvningen var om jag borde få mens innan eller efter testdag om det inte skulle gå vägen. När det är stimulerat FET, så skulle jag räkna med att den i så fall kommer efter testdag (några fåtal kan få den innan). Jag har därför kunnat vara ganska lugn utan frenetiska tros- och papperskontroller. Dock blir det betydligt nervösare att ta testet.

Brösten ömmar fortfarande. Två nätter i veckan smärtade de också rejält, dock har jag känt detta förr. Som om trådar i dem drogs ut. (Hade så för flera år sedan och gjorde då mammografi och fick beskedet om att en del kan ha så utan att det är ngt farligt. En del får t.o.m. ta värktabletter.) Mera känningar i livmodertrakten och äggstockarna. Lite olika känningar som kommer och går, men inte som mensvärk. Mer igår, mindre idag.

Jag vet ju dock inte om detta bara är biverkningar av Progynon och/eller Lutinus (prog)?

Tankarna går upp och ner, jag hoppas och önskar naturligtvis, men så börjar jag tänka på statistik och då försvinner allt hopp. Så det är lite upp och ner i både tankar och känslor. Ja, ni vet ju hur det brukar vara......

Jag ber till alla änglar, hjälp mig!Hjärta

Många kramar til er alla, även till dem som jag inte direkt gjort ngt inlägg till idag. Jag tänker även på er.

• Maryhe

Jag håller tummar och tår för dig Snart Lycklig! Kram Hjärta

• Lully Hill

Jag med! Jag hade inga särskilda känningar och blev jätteförvånad när jag plussade så ta det lungt bara! Kramkram

Svar på tråden 45 år och planerar IVF