• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Jag gick tillbaka i tråden och läste ett inlägg från Finafina, där dt är en länk från DN tror jag. Den handlade om ett enzym i livmodern, SGK1, högt värde svårt att få embryo att fästa i livmodern, lågt värde flera missfall. Intressant, har bara en känsla av att detta kan stämma på mig (en synsk person har också känt ngt om det, när jag frågat vad som är fel, när vi pratade om detta började både hon och jag rysa i hela kroppen), flummigt, men ibland har man bara en känsla. Dessvärre verkar behandl för detta ligga i framtiden, då dt är försent f mig. Nu ska man inte lita på allt man känner på sig, men ändå.........

• finafina
    Maryhe skrev 2012-02-19 21:32:47 följande:
    Snart Lycklig och finafina, det var som jag blev tillsagd på kliniken också. Att INTE ta tabletter som höjer immunförsvaret. Med normalkost så får man i sig de flesta vitaminer.

Bidrottninggelé gynnar slemhinnan och omega 3 är bra för cirkulationen i livmodern. Inofolic innehåller folsyra samt myoinositol som gynnar äggkvaliteten (inte kvantiteten) och melatonin som förbättrar kvaliteten på ägget genom att minska nivån av ett oxidationsmedel som kallas 8-OHdG i ägget. Inget som höjer immunförsvaret alltså.

Jag kanske även ska skippa D-vitamin då, det var ju faktiskt vad de sa till mig. INGET som höjer immunförsvaret.
    Skrev till CFC och fråga om just D vitamin dom svara inte just om den...men har också läst att det hjälper en att bli gravid... så jag vet inte riktigt vad som hjälper...Men för nu fortsätter jag med D vitaminer.... hm kanske ska hoppa dom när jag ruvar....?
    Snart lycklig skrev 2012-02-19 21:58:30 följande:
    Jag gick tillbaka i tråden och läste ett inlägg från Finafina, där dt är en länk från DN tror jag. Den handlade om ett enzym i livmodern, SGK1, högt värde svårt att få embryo att fästa i livmodern, lågt värde flera missfall. Intressant, har bara en känsla av att detta kan stämma på mig (en synsk person har också känt ngt om det, när jag frågat vad som är fel, när vi pratade om detta började både hon och jag rysa i hela kroppen), flummigt, men ibland har man bara en känsla. Dessvärre verkar behandl för detta ligga i framtiden, då dt är försent f mig. Nu ska man inte lita på allt man känner på sig, men ändå.........
    Just det kommer ihåg att jag la in en artikel om det...men kommer knappt ihåg själv vad den handlar om...hehe... mycket som snurrar nu... har du lust att lägga in den länken igen

kram 
  • woo

Hej tjejer.

Intressant med allt ang vad man pilla i sig el INTE pilla i sig Obestämd

finafina hoppas det ser bra ut hos gyn idag.

Lite ego,Från att ha haft ömma tunga bröst typ AJ AJ jag behåller bh-n på mig och sover med den till att imorse nada.
    Har även fått riktig mens känning från imorse,så nu väntar jag in mensen som antaglig kommer som beräkanat.
    Jag har aldrig gått så här många dagar någonsin utan att börja blöda men då har jag förvisso aldrig kört korta metoden.
    Så nu får jag börja planera in nästa försök men innan dess ska vi på en välbehövlig skidvecka i Alperna!

Hoppas ni alla har en kanon fin Måndag Solig

• finafina

Hej alla, tack för lycko önskningarna Woo, var så nervös inför gyn koll idag så jag var tvungen att gå tidigare från jobbet...

Men det gick bra hon såg 10 ägg som verkar vara hyggligt bra storlek, så det blir CFC på onsdag. Väntar fortfarande på att dom ska ringa tillbaka till mig och säga vilken tid jag ska ta ägglossnings sprutan. Men jag är sååå nervös, men samtidigt känns det så himla underbart att vara på gång igen...

Har fått en tid med DR S vill passa på att fråga honom så mycket som möjligt om immun probelmatik... något som ni kommer på som kan vara bra att fråga för mig...? Tänkte kolla om dom kan göra någon form av utredning där... någon som vet?

Kram  

• Nefernefer
    finafina skrev 2012-02-19 20:36:09 följande:
    Tack snart lycklig, ja hoppas hoppas  ska till gyn i morgon och kolla hur dom har utvecklat sig...

Fråga ni andra som har tagit  kortison (5 mg) har ni haft mycket hjärt klappning? Tog det för tredje dagen i dag och en halv latte och det känns som jag har druckit 20 espresson.... kanske bra tillfälle att sluta helt med kaffet...

Snart lycklig tänkte på dina frågor till CFC om kost tillskott, fråga typ samma, dom tyckte också jag skulle vara sparsam till det.... hm kanske ligger något i det.

Nu tar jag folsyra, bidrottninggele, omega 3 och kortison.... det får räcka för mig denna gång.

kram på er 
    finfina: Ja, jag mår inte bra av Prednisolon, som väl blir detsamma som kortison. Det stör nattsömnen och speedar hjärtat ibland.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • myran6801

Finfina, det låter ju som du har ett fantastiskt resultat på G. Härligt!!
    När började du med kortison? Var det CFC som skrev ut det!
    Jag börjar bli nervös inför starten av nästa Ivf. Svend på CFC har ordinerat Gonal-f, som jag inte tagit sedan det första försöket som inte gick bra. I och för sig har ju inte de andra försöken heller gått så bra och då har jag tagit menopur.

• finafina

Myran6801 tack får hoppas att det blir bra...men som vi alla vet...långt kvar innan man ens vet om det blir några ägg som blir befruktade... Jag började med kortison i fredags.....  Jag har kört gonal f alla mina gånger....(3 inklusive denna) hur funkar menopur, är det mildare?

Nefernefer jepp samma som kortison.... trött spedad men tänker om syftet blir barn...då är det ok...

När kör du igång myran? kram på er 

• myran6801
    finafina skrev 2012-02-20 23:09:45 följande:
    Myran6801 tack får hoppas att det blir bra...men som vi alla vet...långt kvar innan man ens vet om det blir några ägg som blir befruktade... Jag började med kortison i fredags.....  Jag har kört gonal f alla mina gånger....(3 inklusive denna) hur funkar menopur, är det mildare?

Nefernefer jepp samma som kortison.... trött spedad men tänker om syftet blir barn...då är det ok...

När kör du igång myran? kram på er 
    Ja jag vet det är en lång process, men det har ju börjat riktigt bra Så klart det skall bli något denna gång
    Har du tagit kortison vid dina andra försök också?
    Jag har tid hos gyn i mitten av nästa vecka för att kolla att allt är ok för start med första sprutan i slutet av nästa vecka. Med Crash IVF tar man en injektion ca 5-7 dagar innan förväntad mens och sedan kör man som korta metoden när mensen kommer. Har aldrig provat denna metod tidigare. Menopur är inte mildare men den är skapad av urin vilket Gonal-f inte är. Det är också lite olika innheåll vad gäller FSH och LH hormon tror jag.
    Jag tog Gonal-f vid vårt första försök men efter det har jag alltid tagit Menopur, därför är jag lite nervös nu. Många säger ju att Menopur skall vara bättre för oss äldre ??!! Men vad vet man egentligen? Någon som har nåpot råd eller tips?
  • Maryhe

Jag har ju sprutat både gonal-f och Menopur under en och samma behandling. När jag sprutade mer menopur fick jag sämre resultat. jag tror inte man ska stirra sig blind på åldern, utan på sina värden först och främst. Det finns yngre som har värden som en 40+ och tvärtom.
    Producerar man själv mycket LH så ska man inte injicera ytterliggare LH, det är det hormonet som får äggen att mogna. Då kan äggen mogna för fort och "stressmogning" är inte heller bra för gamla ägg. 
    Hormonvärden kan även skifta från en cykel till en annan, därför är det viktigt att ta nya hormonprover inför varje inledande behandling för att vara säker på vilket preparat man bör använda. Har man korta cykler med ägg som mognar fort tror jag att gonal-f kan vara att föredra.

Jag sprutade alltså gonal-f de dagar jag inte tog cetrotide. Cetrotide stoppar den egna LH produktionen, så när jag började med det gick jag över till ½gonal.f och ½menopur för att de sista dagarna bara spruta menopur. 

• woo

Hej tjejer.

Idag är en deppig dag testade imorse eftersom jag från igår har haft känslan att det är kört och visst hade jag rätt.... Gråter
    Även om jag visste att chansen är minimal att nåt ska kunna fästa så kan man ju inte låta bli att hoppas när det blev så fina pärlor.
    Idag ska jag äta semla sörja älta tycka synd o mig själv gråta en skvätt när jag kommer hem,men fom imorgon ska jag ta tag i träningen försöka bli kvitt dom bara 3,8kg jag lagt på mig under detta försök......

Fast man är stor känner jag mig väldigt liten idag

Svar på tråden 45 år och planerar IVF