• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Maryhe

Har varit i kontakt med fertilitetskliniken idag i Novi Ligure, där vi gjorde vår utredning. Fick en del skäll för alla antioxidanter, mighty greens och macapulver jag tagit som STÄRKER immunförsvaret. Jag skulle ha upplyst kliniken i Turin om detta. De hade rekommenderat inofolic, omega 3 och även godkänt bidrottninggelé som jag hade börjat med långt tidigare, inget annat. De sa till mig att inte proppa i mig kosttillskott utan att rådgöra med läkarna innan då det kan äventyra hela behandlingen.

Jag fick också bannor för att jag inte berättat om min spondylos eller fibromyalgi. Hade de vetat det hade de kunnat skriva ut högre dos kortison och potassium (som jag tror är kalium) eller något annat för att sänka immunförsvaret. Känner mig verkligen dum och låg. Man läser för mycket på nätet i sin desperation och försöker att på alla sätt hjälpa naturen på traven, men det kan få motsatt effekt. De personaliserar behandlingen och måste därför få hela bilden klar för sig, vilka tillskott man tar osv.  för att kunna hjälpa till.

Frågade även om vi kunde få göra insemination, och det kunde vi men det skulle vara för dem som att stjäla våra pengar. Vill inte fina embryon fastna efter en IVF/ICSI så är möjligheten att bli gravid genom insemination nästan obefintlig.

Har fått halvtidsjobb i en bröd- och delikatessaffär i Tortona, börjar i morgon. 16-20 mån-fre och 9-13 på lördagar.
    Då får vi in lite cash om vi skulle behöva göra behandlinmgar efter 43, då vi måste betala allt själva.
    Drack min första espresso idag, den var efterlängtad och ikväll ska vi korka upp ett gott Barbera.
    Ska lyda läkarens råd, njuta mer av livet... 

• woo

Maryhe dum ska du väl absolut inte känna dig! Håller med om att man suger i sig allt man kan hitta i tron att det säkert hjälper till.. Får man fråga vad är macapulver o det andra? Fibro har jag oxå men vad är spondolos? Är det oxå en sjukdom som påverkar immunförsvaret eftersom din klinik hade velat satt dig på högre dos Medrol? Gott o njuta lite själen mår bra av det! =D Härligt med nytt jobb grattis!!

• Maryhe
    woo skrev 2012-02-15 20:24:34 följande:
    Maryhe dum ska du väl absolut inte känna dig! Håller med om att man suger i sig allt man kan hitta i tron att det säkert hjälper till.. Får man fråga vad är macapulver o det andra? Fibro har jag oxå men vad är spondolos? Är det oxå en sjukdom som påverkar immunförsvaret eftersom din klinik hade velat satt dig på högre dos Medrol? Gott o njuta lite själen mår bra av det! =D Härligt med nytt jobb grattis!!
    Spondylos är benpålagringar i ryggraden och är en reumatisk sjukdom. Det upptäcktes under en RM när jag utreddes för smärta. Jag har utbredd spondylos samt andra problem som en komprimerad disk, nervrot inflammation och diskbråck.
    Men inget av detta kunde orsaka smärtor i axlar, nacke rygg, armbågar och ben samt alla muskelknutor jag hade i ryggen. Efter många om och men fick jag diagnosen fibromyalgi.

Maca är en rot från sydamerika, med typ samma effekt som rosenrot. Mighty Greens är en "super food" gjord på gröna växter och alger. Sen har jag även tagit e-vitamin mm. Jag skulle inte ha tagot NÅGOT utan att rådgöra med kliniken innan. Nu kan det tydligen vara så att jag har sabbat allt helt på egen hand.
  • woo

Stackars dig Marhye tycker sjäv att Fibron räcker i den kategorin sjukdomar... Förstår dina tankar att du pillat i dig "nyttigheter" som kan gjort motsatt effekt :( Men var inte för hård mot dig själv,du verkar haft ett super samtal trots allt med kliniken. För nu vet dom ju exakt hela din sjukdomsbild och kan sätta in det din kropp ska ha! :) Dom verkar onekligen kunniga och empatiska.

• Snart lycklig

Woo, tror du att jag kan få köpa ett tre-pack hos CFC, även fast jag fyller 46 i maj? Dt vore ju underbart. Jag har mejlat alla mina journalkopior sedan tidigare t CFC. Fått ok av dem för försök. De tyckte att jag i så fall skulle köra samma behandl som tidigare, långa metoden med nedregl m nässpray. Känner verkligen att jag vill diskutera detta ytterligare, kanske är dt bättre med korta f mig. De ville oxå lägga till Prednisolon/Medrol samt assisted hatching. Har också förklarat problemen som min man har. (Han kämpar så nu min älskling.) Vi har nu bokat ett möte hos dem den 27/2. Känns bra med ett personligt möte.

• Snart lycklig

Maryhe, jag känner precis som du, dum o okunnig. Jag har gjort allt f att hålla mig frisk och ALLT för att förbättra mitt immunförsvar före och under alla mina IVF. Jag frågade dock flera läkare och BM på vår klinik om just kosttillskott. Ingen sa ngt om att det inte var bra, utan mer som att dt inte spelar ngn roll, ingen effekt. Ingen har sagt ngt om detta med immunförsvar! Jag blir panikslagen och ledsen när jag tänker på hur fel jag gjort, kanske kastat bort mina försök........ Jag har tom gått på behandlingar, där en apparat jobbat på immunförsvaret. Så fel! Nu kommer jag bara äta samma som du.

• Snart lycklig

Maryhe, grattis till jobbet!! Vi drack rött fint vin i måndagskväll . Mellan tårarna smakade dt gott och jag njöt. Jag fortsätter hålla mig från kaffet dock. Ska försöka börja njuta lite och slappna av, om dt går. Ska i alla fall jobba på det. Lättare sagt än gjort, men....

• myran6801
    HjärtaLully Hill skrev 2012-02-15 10:29:55 följande:
    Hej vänner,
    Läget är upp o ned! Bebbe mår bra ska jag säga först! Vi var på RUL i går o allt var bra!
    Men min man låg hemma i 39graders feber o kunde inte vara med. Själv ligger jag nu till sängs! Till råga på allt har pappsen blivit sämre. Jag var där i helgen och väntar tel från sjukhuset att jag måste åka till Gotland i morgon el fredag för planering för framtida vård!

Snart lycklig o Maryhe, jag är så ledsen!! Har ni tänkt på immunbehandling? Immunförsvsret är aggressivare på oss äldre säger doktorerna så håller på med det här!

Woo, grattis till ruvarstatus!! Tänk nu på frön som gror!! Jag håller alla tummar o tår!

Vinkar till er amdra! Har bara tillgång till mobilen så jag ska läsa tråden senare!

Kramar
    Skönt att bebben mår bra, men fy vad tråkigt med din pappa och att du själv fått influensa dessutom. Hoppas du kryar på dig och att du får någon rätsida med din pappas omvårdnad. Det måste vara hopplöst att ha honom så långt bort. Jag har själv äldre krassliga föräldrar, men som tur är bor de nära så jag kan lätt ta mig dit om det behövs.
    Stor kram
  • myran6801
    Snart lycklig skrev 2012-02-15 23:02:55 följande:
    Woo, tror du att jag kan få köpa ett tre-pack hos CFC, även fast jag fyller 46 i maj? Dt vore ju underbart. Jag har mejlat alla mina journalkopior sedan tidigare t CFC. Fått ok av dem för försök. De tyckte att jag i så fall skulle köra samma behandl som tidigare, långa metoden med nedregl m nässpray. Känner verkligen att jag vill diskutera detta ytterligare, kanske är dt bättre med korta f mig. De ville oxå lägga till Prednisolon/Medrol samt assisted hatching. Har också förklarat problemen som min man har. (Han kämpar så nu min älskling.) Vi har nu bokat ett möte hos dem den 27/2. Känns bra med ett personligt möte.
    Tycker det låter bra att CFC vill lägga till Prednisolon och assisted hatching. Jag har själv tänkt att fråga om det inte vore något för mig. Vet inte om jag bör ta det innan jag åker dit eller om det räcker när vi väl är där. Vem skall ni träffa den 27/2, är det Svend?
Svar på tråden 45 år och planerar IVF