• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • myran6801

Finfina, planen är att sätta igång crash ivf på dag 18 denna månad vilket är om ca 2 veckor.
    Vad gör du för metod och när åker ni till Cfc?

• finafina

Myran, vad spännande, vad är crashmetoden för något? Jag gör korta metoden med gonal f har sprutat sedan i lördags... har precis skickat efter boken is your body baby firendly, har du läst den?

Men jag har myom som spökar också, dom gick in och titta för ett par månader sedan och det ska inte finnas några som buktar in i livmodern nu...men oron är ju så klart konstant, men får lite på vad CFC säger, att det ska funka trots myom...

• myran6801

Finfina, Crash är för oss med korta cykler. Man tar en spruta på dag ca dag 18 och sedan börjar med med Gona-f på cd 2 och sedan som vanlig kort metod.

• Snart lycklig

Hej alla,

Vilken dos av Omega-3 tar ni per dag?

Hur är det med D- och E-vitaminer, höjer de immunförsvaret? Har för mig att båda eller åtminstone E-vitamin är bra för att embryo ska fästa i livmodern.

Jag undrar även hur det är med B12, höjer det, eller är det bra i dessa sammanhang? 

Vilken dos per dag tar ni av Bidtrottninggelé? Är det inte ngt med att man slutar vid ngt tillfälle i cykeln, eller?

Vad finns det och vad äter ni för att få bra och tillmötesgående slemhinnor?

Vad säger ni? Någon som vet?

Kramar.

• Maryhe
    Snart lycklig skrev 2012-02-18 10:36:34 följande:
    Hej alla,

Vilken dos av Omega-3 tar ni per dag?

Hur är det med D- och E-vitaminer, höjer de immunförsvaret? Har för mig att båda eller åtminstone E-vitamin är bra för att embryo ska fästa i livmodern.

Jag undrar även hur det är med B12, höjer det, eller är det bra i dessa sammanhang? 

Vilken dos per dag tar ni av Bidtrottninggelé? Är det inte ngt med att man slutar vid ngt tillfälle i cykeln, eller?

Vad finns det och vad äter ni för att få bra och tillmötesgående slemhinnor?

Vad säger ni? Någon som vet?

Kramar.
    Jag tar 1000mg omega3 om dagen och 400mcg bidrottninggelé som jag tar fram till ÄP om jag gör ivf annars tar jag det hela cykeln. Bidrottninggelé ger fina slemhinnor.

E-vitamin och D-vitamin stimulerar även kroppens immunförsvar. Jag har valt att bara ta D-vitamin nu, känner att det bir för mycket piller annars och för mycket boost av immunförsvaret.
  • Snart lycklig

Tack för svar Maryhe,

Tillsammans med Inofolic (när jag får dt av snälla dig) kommer jag äta följande:

Jag köpte bidrottninggelékapslar igår, tänker ta två tabl per dag, vilket verkar vara 400 mg. Dt står att varje kapsel innehåller 67 mg frystorkad gelé, motsvarande 200 mg färsk gelé, vilket borde bli 400 mg per dag. Ska ringa min homeopat och fråga om nina havtornfröoljekapslar då är onödiga. De är ju också bra för slemhinnorna.

Jag tar Pharbio Omega-3 Forte, högkoncentrerad fiskolja, 1000 mg EPA + DHA + DPA. Dock står dt att en kapsel innehåller 630 mg omega-3 fettsyror. Jag tar två kapslar per dag, vilket blir lite mera än du tar.

Sedan vet jag inte hur jag ska göra med D- (1000 IU), E-vitamin (400 IU) och vitamin B12 sugtablett (5 mg=5000mcg).

Lully, får jag besvära dig med att fråga vad du tog innan och även nu när du är gravid. Du har säkert skrivit det ngn gång innan, men jag hittar inte dt. En annan sak också, visste du innan du kontaktade Grekland att du hade ngn uttalad immuniologisk sjukdom/fel?

Om jag mejlar dem, vet jag inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, hur jag ska börja. Måste jag låtsas som om jag är intresserad av göra IVF hos dem, eller? Kan jag bara be om analys av blodprover som jag kan ta här i Sverige efter att de talat om vilka och sedan be dem analysera dessa?

• Snart lycklig

Hej,

Jag har nu efter bästa förmåga fått iväg ett mejl till Grekland angående frågor om immunologi. Vilka tester jag kan ta i Sverige och om de kan hjälpa till med att analysera dessa.

Jag skrev allt på svenska och översatte det sedan till engelska på google.se. Ändrade lite och blev sedan nöjd. Därefter översatte jag den engelska versionen till grekiska. Skickade med alla varianterna. I den gregiska versionen korrigerade jag inget Flört Undrar om texten överhuvudtaget är läsbar......

Jag skrev också att jag har lättare för mig att läsa engelsk text än att tala.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sedan skrev jag till CFC och frågade om kosttillskott. Jag vet att kliniker (åtminstone inte i Sv) inte säger så mkt just om kosttillskott, men jag chansade.

Citat: "Jag har ätit mycket kosttillskott under tiden vi försökt att bli gravida, men jag har nu minskat tablettintaget drastiskt, då jag är rädd för att höja mitt immunförsvar ytterligare. Jag har lite frågor om detta och undrar vad ni tycker.

Nu tänker jag endast äta följande:

Jag kommer inom kort börja med Inofolic.

Jag köpte bidrottninggelékapslar igår, tänker ta två tabletter per dag, vilket verkar vara 400 mg. Dt står att varje kapsel innehåller 67 mg frystorkad gelé, motsvarande 200 mg färsk gelé, vilket borde bli 400 mg per dag. Jag har tidigare tagit havtornfröoljekapslar för slemhinnorna.

Jag tar två kapslar per dag av Pharbio Omega-3 Forte, högkoncentrerad fiskolja, 1000 mg EPA + DHA + DPA. Dock står dt att en kapsel innehåller 630 mg omega-3 fettsyror.  

Sedan vet jag inte hur jag ska göra med D-vitamin (1000 IU), E-vitamin (400 IU), zink (30 mg) och vitamin B12 sugtablett (5 mg=5000mcg). Ska man ta dessa i samband med IVF och önskan om graviditet och barn eller ska man låta bli?

Jag har vid mina tidigare behandlingar gjort allt för att hålla mig frisk och öka mitt immunförsvar, vilket antagligen har varit helt fel. Jag känner mig sååå ledsen för att jag inte tidigare vetat något om starkare immunförsvar och dess negativitet i samband med ex. IVF. Jag vill nu försöka att göra rätt, att äta rätt saker som hjälper och inget som inte är bra i sammanhanget.

Jag brukar också gå på akupunktur inför IVF samt några behandlingar hos zonterapeut.

Har ni några synpunkter på detta? Vad tycker ni att man ska äta och göra?" Slut citat.

Jag fick svar snabbt och idag på en söndag!!!!!!

Citat "Jeg synes du skal lade være med at spise alt dette og bare leve almindeligt med en almindeligt vitaminpille dagligt.

Hilsen Svend Lindenberg" Slut citat.

Efter detta funderar jag på att bara ta Inofolic, bidrottninggelé, Omega-3, Folsyra och en multivitamintablett för gravida.

Verkar det vettigt?

Kramar från en tablettosäker tjej med en önskan om att hitta ett lugn och må bra i sina behandlingsbeslut. Tungan ute

• finafina
    Snart lycklig skrev 2012-02-19 13:24:37 följande:
    Finafina, vilket bra resultat. Jag hoppas du snart är ruvare av ngt fint.{#emotions_dlg.flower}
    Tack snart lycklig, ja hoppas hoppas  ska till gyn i morgon och kolla hur dom har utvecklat sig...

Fråga ni andra som har tagit  kortison (5 mg) har ni haft mycket hjärt klappning? Tog det för tredje dagen i dag och en halv latte och det känns som jag har druckit 20 espresson.... kanske bra tillfälle att sluta helt med kaffet...

Snart lycklig tänkte på dina frågor till CFC om kost tillskott, fråga typ samma, dom tyckte också jag skulle vara sparsam till det.... hm kanske ligger något i det.

Nu tar jag folsyra, bidrottninggele, omega 3 och kortison.... det får räcka för mig denna gång.

kram på er 
  • Maryhe

Snart Lycklig och finafina, det var som jag blev tillsagd på kliniken också. Att INTE ta tabletter som höjer immunförsvaret. Med normalkost så får man i sig de flesta vitaminer.

Bidrottninggelé gynnar slemhinnan och omega 3 är bra för cirkulationen i livmodern. Inofolic innehåller folsyra samt myoinositol som gynnar äggkvaliteten (inte kvantiteten) och melatonin som förbättrar kvaliteten på ägget genom att minska nivån av ett oxidationsmedel som kallas 8-OHdG i ägget. Inget som höjer immunförsvaret alltså.

Jag kanske även ska skippa D-vitamin då, det var ju faktiskt vad de sa till mig. INGET som höjer immunförsvaret.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF