• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • myran6801

Snart lycklig, usch vad tråkigt att proverna visade dåligt resultat. Det är ju extra jobbigt för din man såklart. Tror det är vanligt att män har svårt att prata. Hoppas ni kan ge varandra styrka och att CFC kan hjälpa er att frysa ner ägg till ett senare tillfälle. Har ni funderat på spermadonation? Jag vet att det är ett stort steg att ta, vi är ju lite i samma situation men det är jag som är problemet då jag har så dåliga ägg. Det har tagit ett tag att acceptera men nu känns det ok. Vi ska ju besöka ÄD kliniken nu i veckan.
    Hoppas du inte tar illa upp för att jag tar upp detta.
    Ha det fint i Köpenhamn!
    Kram

• Maryhe

Snart Lycklig: Jag förlorade 1/3 av äggen vid upptining. Skalet blir även hårdare på äggen som frysts så man behöver även göra assisted hatching på embryona.

Min sambo började medicinera och ta tillskott i mars 2011. Det tog alltså 11 månader för honom  att få värden som var någorlunda ok (som han hade nu sista januari), vi trodde nog att det aldrig skulle ske.

• finafina

Uh... Tagit en halv latte i dag efter promenad... Var så sugen och behövde lite "latte kärlek" helt sjukt. Tycker inte det är så svårt att skippa varken alkohol eller socker men min latte är som min nappflaska... :-/ på cfc säger läkaren (Svend) att bara man inte dricker mer än två koppar per dag så ska det vara ok... Hur har ni andra gjort?

Tankarna irrar på mig just nu, med allt man ska och Inte. kosttillskott vitaminer mat akupunktur örter motion immunförsvar äggkvalite vikt.. etc etc huvudet snurrar... Blir nästan bara arg när min stackars sambo säger till mig att sluta oroa mig och att det viktigaste måste vara att må bra... Puh... Måste säga att det är sååå otroligt skönt att ha dessa trådar/ er alla tjejer att dryfta med. Försökt prata med andra tjej kompisar men det slutar med att jag bara blir än mer stressad...

Så det jag har bestämt mig för nu. Fortsätta hålla mig borta från socker och alkohol. Försöka hålla mig borta från latte men om det blir en halv kopp var tredje dag eller något så kanske det är ok...?

Måste gå ner i vikt ska börja viktväktarna i morgon ( även om jag läste att det är svårare att hå ner när man äter kortison...? )
    Träna 2 ggr vecka och gå promenad varje dag i minst 30 min.
    Hm sedan när det gäller akupunktur tänker jag göra reserch och kolla vad dom olika akupunktörena säger. Om det inte blir något denna gång ( ruvar dag 3) så tänker jag köra allt på akupunktur örter samt ta steget för att göra en hormon utredning....

Låter jag hysterisk??? hoppas inte det men känner att jag måste utveckla en plan.

En fråga till ( om ni har orkat läsa) hur gör jag för att förbättra min äggkvalite???

Kram på er

• Snart lycklig

Finafina, du låter inte alls hysterisk. Det är precis såsom du känner som jag känner själv. Tror även fler än oss känner precis så. Jag dricker bara koffeinfritt kaffe sedan två år tillbaka, men dt ska inte vara någon fara att ta en eller två mindre koppar per dag. Är också latteälskare, men dt löste vi med en Nesspressomaskin med koffeinfria kapslar. Smakar nästan som vanligt kaffe, dock utan kaffekick. Kör med koffeinfritt pulverkaffe på jobbet, inte så gott.

Softar lite på hotellet nu, ett glas vin. Mysig dag i Köpenhamn. Solen har värmt oss emellanåt. Druckit kaffe (koffeinfritt) ute i solen. Sedan suttit på en annan servering i Nyhavn och ätit hemmagjord glass. Ätit en röd pölse (dansk varmkorv). Inte så lyckad LCHF-dag, men mysig dag. Ska gå på ngn mysig restaurang ikväll. Hm, låter som vi bara äter!!!!! Dt gör vi faktiskt inte.  Flört

Skrivit ner alla våra frågor inför morgondagen. Känns nervöst och lite knepigt, med tanke på mannens problem och den situation vi är i just nu.

Glad gubbe på ägglossningsstickan idag. Känns bra att kroppen funkar, men ledsamt då hemma/Köpenhamnsförsök inte kommer ge ngt positivt resultat. Det vet vi ju redan innan. Man är ju fortf så dum så att man hoppas på hemmamirakel.................

Kram.

• finafina

Snartlycklig hemma mirakel kan man alltid hoppas på och det har ju faktiskt hänt flera så vem vet och om inte så får det ju en att må bra med kär+lek  

helt hysterisk känner jag mig, mitt "straff" har jag fått när det gäller kaffet omedelbart...koffeinet med högdos av kortison är ju inte det bästa direkt...hjärtat klappar och det susar i öronen...

Decaff tänkte jag också på men läste i boken - baby friendly-  att dom inte rekommenderar det alls... men om det funkar för dig så kanske det är en bra ide...

oh well en ny plan behövs om detta inte funkar.

Snart lycklig Håller verkligen tummarna för er att ni får ett bra möte med CFC i morgon. Vet du vem ni ska träffa? Svend? Ska ni fråga om IRLP metoden? Glömde själv att fråga om den...

WOO hur går det? Tänker på dig

Hoppas alla har en bra kväll kram på er

• finafina
    Snart lycklig skrev 2012-02-26 18:42:25 följande:
    Vad står det om koffeinfritt kaffe i boken? Please, berätta.
    ska dubbelkolla återkommer med citat kram
  • myran6801

Snart lycklig, det låter som ni har det bra i Köpenhamn. Härligt! Lycka till imorgon!!! Kram

• finafina
    Snart lycklig skrev 2012-02-26 18:42:25 följande:
    Vad står det om koffeinfritt kaffe i boken? Please, berätta.
    snart lycklig på sid 258 och 259 i boken baby friendly skriver dom om kaffe och dekaffe. Personen ifråga tycker /tror att decaff är värre och det beror på hur det framställs... det står " I belive decaaffeinated coffe may be just as bad because of the way it is made"  "In fact, it could actually aggrevate the immunde system more than the caffinated variety" slut citat. Hon skriver  - Zita west (som skriver om mat etc i boken) att kaffein är dåligt för att det höjer får oss att producera kortisol...men vad fasen

Jag tycker om du mår bra av det och det har funkat så kör på det, det är mer att jag som tycker att det är så svårt att sluta med vanligt kaffe inte tänker gå över till decaff...

NJUT i köpenhamn och så håller jag tummarna för er i morgon kram 
Svar på tråden 45 år och planerar IVF