• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Frågade om IRAP-behandling. En form av immunitetsbehandling om jag fattat allt rätt. Det tyckte han inte, då det är endast för dem med endimitros och dylika problem, vilket jag inte verkar ha. Det skulle de ha sett. Med Woos historia, blev jag efter mötet skraj, för det är ju inte säker att vår gemensamma klinik sett det...... Ska kolla extra med distansläkaren när jag ska dit.

• Snart lycklig

Hej igen, ätit lite .

Om ni vet ngt negativt med TESA, så please, nämn inte det till mig. Försöker få ett lugn, går det inte så får vi ta det då, orkar inte oroa mig för det.

Doxyferm i förebyggande syfte för ev. infektioner hade endast påvisat positivt på kor eller kaniner. Han frågade min man om jag är en ko, alltså han tyckte inte att jag skulle ta det. Woo, vem fick du den ordinationen av? Trombyl och Prednisolon ska jag ha. Han tyckte Pred istället för Medrol endast pga av Sverige har mer erfarenhet av Pred på sjukhusen, om det skulle hända ngt annat och jag skulle behöva infomera dem om vad jag intar. Förtydligande, alltså om det skulle hända ngt annat som inte har med denna behandling att göra.

Ang. immunitetsbehandling t.ex. IL tyckte han var helt idiotiskt, rent ut sagt farligt. Naturligtvis nämnde jag inget om att det finns en del här som gör det och en del som funderar på det. Frågade helt anonymt. Har ju själv kontaktat Aten, men vet inte hur jag går vidare. Min man säger NEJ.

Svend mejlade mig i em ang behandlingsplan. Där skrev han Gonal-f 450, inte Menopur 450 som jag tidigare haft. Why? Jag mejlade tillbaka och frågade vad som verkligen är bäst för mig. Får säkert svar imorgon. Jag vet att ni skrivit om detta tidigare, men vad har ni för erfarenheter?

Ang. kaffe med eller utan koffein eller inte alls. Han skakade på huvudet och sa; lev så vanligt som möjligt, lite kaffe med elelr utan koffein, spelar ingen roll vilken av dem och om man dricker en mindre mängd varje dag. Gissa vad jag drack i eftermiddag, en underbart god mild kaffelatte med koffein. Nu har ju mannen fått "vatten på kvarn" och ler lite snett med tanke på allt jag försökt göra rätt. Dessutom sa Svend skämtsamt när vi talade om mannens problem, att jag bara skulle vara jättesnäll mot min man, Jag frågade om han inte skulle vara snäll mot mig, han skämtade och sa att nä, det var jag som skulle vara snäll (vilket jag faktiskt bukar vara). Gissa hur många gånger jag fått höra detta i em? Jag antar att det blir fler gånger, ganska ofta framöver......

Svend sa; lev som vanligt och må bra! Han påpekade dock att stressen och "inte må bra" ej påverkar resultatet i behandligen, men vi mår ju bättre om vi är lugnare. Jag tror dock att må bra alltid är det bästa.

Han påpekade också att våra chanser inte låg på 50%, men sedan inget mera. Skönt. Vi meddelade att det vet vi ju.

Nämde att jag tidigare haft höga kortisolvärden (tror de är bättre nu), kan vara en orsak, men för det är Prednisolon el motsvarande bra. Hoppas det räcker.

Ang. blodprover cd 1, ingen idé, då jag bara har mars, april och halva maj på mig. det är bara att köra. Ska börja spruta cd 3 när det blir dags.

Ang. 3-pack, inga problem, förutsatt att vi hinner med det innnan jag fyller 46, vilket kan gå, eller inte. Tänker inte räkna efter det nu. Siktar in mig på två försök och försöker se positivt på det. Om det skulle bli aktuellt och hinnas med, kan vi konvertera till 3-pack retroaktivt, efter första försöket, då vi vet mera. Alltså, vi betalar för ett försök i nuläget, så får vi sedan se.

Får inte påbörja behandling efter man fyllt 46 oavsett resultat och värden. Allt beoende på dansk lag. Det är olagligt. Han hade själv ställt frågan till "de som bestämmer" om en kvinna som blir gravid av sig själv vid 46 års ålder måste göra abort, pga av ålder. Tog kommentaren som positiv, alltså går det att bli gravid vid 46 .

Glömde fråga vad han tycker om akupunktur inför behandling och på vilket sätt. Är det viktigt 7 dgr i rad som hos Dr Nie, eller funkar det även bara med enstaka besök hos ngn annan. Är det ngn som vet ngt om det? Kankse nöjer mig med några zonterapibehandl denna gång.

Just det, spindelmikroskopet kommer jag inte undan, de använder alltid det. Bra!!

Woo, jag är också intresserad av vad du gjort och ätit.

Jag hoppas hitta ett lugn i detta, ska försöka i alla fall.

Många kramar.

• finafina

Snart Lycklig, det låter ju som ett utmärkt och positivt möte vad kul

Jag fråga också om  immunitetsbehandling . IL han sa samma till mig- oss och min kille är inte heller positiv till den.... men det verkar hy fungera för flera, 

Men framför allt kul att det kändes bra och att ni ska köra på börjar ni nästa mens? 

jag har två vänner som har blivit gravid vid 46 års ålder. Första barnet. Så nog fasen ska vi alla här också klara det.

Om du får något feedeback på akupunktur hör gärna av dig. Jag letar efter oxå efter någon annan än dr ma eftersom hon gör precis tvärtom vad dom rekommenderar.... eller så är det bra...?

kram på er från finafina ruvardag 4 tröööööött och ont 

• Snart lycklig

Finafina, trööööttt låter ju bra. Jag har oxå gått hos dr Ma, om det är hon som håller t längst upp på Torsgatan i Sthlm. Dt var innan jag började hos Dr Nie. Vad gör dr Ma som är tvärtemot vad man ska? Vad är bra? Dt var ju definitivt kortare pass hos henne. Mindre nålar än Nie. Kanske är dt inte samma som du menar.

• woo

Nu har jag försökt 4ggr uppkopplingen el nåt är ur balans!! Har bara Mob så jag gör ett nytt försök senare.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF