• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • myran6801

Snart lycklig, en fråga du skulle kunna ställa till Svend är vad han anser om att testa Fsh och Lh på cykeldag 1 i den månad man ska göra Ivf för att se om det är en bra cykel. Jag vet att utländska kliniker gör detta på oss äldre för att verkligen se om det är ngn ide den månaden. Jag skickade en fråga om detta på deras hemsida men fick inget svar.

• Maryhe
    finafina skrev 2012-02-26 19:02:21 följande:
    snart lycklig på sid 258 och 259 i boken baby friendly skriver dom om kaffe och dekaffe. Personen ifråga tycker /tror att decaff är värre och det beror på hur det framställs... det står " I belive decaaffeinated coffe may be just as bad because of the way it is made"  "In fact, it could actually aggrevate the immunde system more than the caffinated variety" slut citat. Hon skriver  - Zita west (som skriver om mat etc i boken) att kaffein är dåligt för att det höjer får oss att producera kortisol...men vad fasen

Jag tycker om du mår bra av det och det har funkat så kör på det, det är mer att jag som tycker att det är så svårt att sluta med vanligt kaffe inte tänker gå över till decaff...

NJUT i köpenhamn och så håller jag tummarna för er i morgon kram 
    Man använder ett "gift" för att ta bort koffeinet därav det står "the way it's made". Där för ska man inte dricka decaff.
    Bara märket HAG är ganranterat giftfritt då de använder sig av en vattenmetod för att ta bort koffeinet. 
  • finafina
    myran6801 skrev 2012-02-26 19:05:40 följande:
    Snart lycklig, en fråga du skulle kunna ställa till Svend är vad han anser om att testa Fsh och Lh på cykeldag 1 i den månad man ska göra Ivf för att se om det är en bra cykel. Jag vet att utländska kliniker gör detta på oss äldre för att verkligen se om det är ngn ide den månaden. Jag skickade en fråga om detta på deras hemsida men fick inget svar.
    Låter som en bra ide, men oftast tar det väl nästan en vecka innan man får tillbaka sina provsvar och då har man ju missat changsen att börja spruta....eller går det att få fram FSH och LH värden snabbare?

msåte också fråga vad är LH värde för något? 
  • finafina
    Maryhe skrev 2012-02-26 19:06:13 följande:
    Man använder ett "gift" för att ta bort koffeinet därav det står "the way it's made". Där för ska man inte dricka decaff.
    Bara märket HAG är ganranterat giftfritt då de använder sig av en vattenmetod för att ta bort koffeinet. 
    Ah spännande och bra info, så om man någon gång vill ta en decaff så kan det vara ett alternativ. Jag tog en halg kopp kaffe , latte i dag och fick nästan "sne" tänding.... kortison och koffein inte att rekommendera
  • myran6801

Snart lycklig, det är fsh och östradiol man skall mäta på cd 1 för att kolla om det är en lämplig cykel. Fsh skall tex vara lägre än 12. Det står om detta i boken "are your body baby friendly". Stort lycka till idag!

• woo

Hej tjejer! Tog imorse nytt digital CB nu ska jag ringa till CFC och meddela mitt test svar som är GRAVID 2-3 alltså har hcg gått upp!!! Jag fattar absolut ingenting,gör ni?? Har ju haft blödningar sedan några dagar tillbaka i alla dess former och färger. Vad tror ni det kan vara för blödningar? Kram

• woo

Appropå detta med att dricka kaffe el inte så är jag en dålig person jag MÅSTE ha kaffe för att kunna göra 2an. Plus att jag tror att man måste få behålla vissa saker för att må bra själv oxå för måbra endrofiner är superviktigt i denna psykist och fysiskt påfrestande situation som vi alla befinner oss i. (men det är bara min åsikt)

• myran6801
    woo skrev 2012-02-27 08:56:20 följande:
    Hej tjejer! Tog imorse nytt digital CB nu ska jag ringa till CFC och meddela mitt test svar som är GRAVID 2-3 alltså har hcg gått upp!!! Jag fattar absolut ingenting,gör ni?? Har ju haft blödningar sedan några dagar tillbaka i alla dess former och färger. Vad tror ni det kan vara för blödningar? Kram
    Grattis woo!!!! Jätte roligt och fantastiskt! Jag tror det är rätt vanligt med småblödningar i början så det behöver inte vara något farligt. Det kan vara sköra slemhinnor tex. Hör efter med CFC när du ringer dem. Har du tagit något blodprov och kollat HCG värdet? Då ser man ju om värdet stiger som det ska.
    Kram kram
  • finafina
    TJOHOOOOOOOO GRATTIS!!!! Det är ju fantastiskt!!!! Kraaaam

ps hur mailar jag dig ? ds
    woo skrev 2012-02-27 09:06:06 följande:
    Appropå detta med att dricka kaffe el inte så är jag en dålig person jag MÅSTE ha kaffe för att kunna göra 2an. Plus att jag tror att man måste få behålla vissa saker för att må bra själv oxå för måbra endrofiner är superviktigt i denna psykist och fysiskt påfrestande situation som vi alla befinner oss i. (men det är bara min åsikt)
    Bra då har jag lite mindre dåligt samvete för min kaffe . Fråga har du gjort akupunktur under din resa?

• Maryhe
    Grattis woo!!!! Yeeaaahhh!!!!!! vad härligt!Hjärta
    Man kan faktiskt få lite blödningar i början av graviditeten.

Vet du, min läkare sa till mig när vi pratade nu vid ET att INTE försaka en massa saker för att bli gravid. Om man inte får njuta och må bra, då blir det mycket svårare att bli gravid! Han sa till mig att ta nån kopp kaffe då och då och även något glas vin. Det gör mer nytta än skada enligt honom.

Har även hört flera gånger att det är bättre att dricka vanligt kaffe än decaff iom dessa gifter som används för att ta bort koffeinet. (Om man inte använder sig av märket HAG). Är det så att man har svårt att sova eller får hjärtklappning av kaffe så är det väl motiverat, annars kan man lika gärna dricka vanligt. Håller man sig till nån kopp om dagen så ska det inte vara några problem. Upp till 300 mg koffein per dag är ok.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF