• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Maryhe

Woo: jag har tidigare haft två engelska staffar, dom är min absoluta favoriter! Importerande en till brorsan förra året från Toscana. Vi har lovat yngsta sonen en staffe som han får ta med sig när han flyttar hem till Sverige (om han nu flyttar ner hit för att studera).

Ingefärsthé som min zonterapeut rekommenderade var att riva ner 1-2 cm skalad  ingefära i en kastrull med ca 3 dl vatten. Koka upp och låta koka i högst en minut. Ta av från plattan och dra i ca 10 minuter under lock och sen sila av. Man kan även äta upp den rivna ingefäran efteråt. Min andra terapeut rekommenderade att ha i 1 tesked honung om man drack det på kvällen före sängående.

Ingefärsinpackning behöver man vara två för att göra. Det är bra om man gör tillsammans med mannen för även han behöver denna stimulans.
    Man river ner 4 cm ingefära i 3-4 liter vatten, låter det koka upp, koka i 1 minut och sedan ta av från plattan. Låt stå i ca 10 minuter med lock. Ta sedan en gammal handduk som ni inte är rädda om (den kommer att bli gul av ingefäran). Tvinna ihop handuken och håll i ändarna, doppa ner mitten i det heta vattnet vrid sedan ur överflödigt vatten. Kom ihåg att lägga på locket!
    Tvinna upp handuken och dutta snabbt över njurarna (som sitter där revbenen slutar) flera gånger tills den som blir behandlad känner att handuken har en temperatur som är hanterbar. Då ska handduken läggas över njurarna och ligga i 1 minut. Detta ska upprepas 5 gånger. Huden kommer att vara alldeles röd efteråt.
    Detta ska stimulera njurarna och även fertiliteten. Får INTE göras under ruvning eller graviditet! 

Ingefära får inte koka i mer än 1 minut, kokar den mer så förloprar den sina välgörande egenskaper. 

• woo

Maryhe jag är så sugen på en lite mindre hund storleksmässigt men inte nu och inte än har inte riktigt sörjt klart min gammla Rottis. Min mamma har en engelsk Staffe så go att man vill äta upp han den lilla grisen. 😁

• woo

Maryhe vill bara önska stort lycka till med FET och håller mina tummar att allt klaffar!!!!!!! Skrattande

Ego Har sedan jag började med silvret gått från att ha super svårt med nr 2 och glad om jag får gå 1-2 ggr i v blivit lös och gått varje dag Förvånad mig gör det inget konstig känsla bara annars märker jag inget.

Hoppas du mår bar Snart Lycklig och om du inte åker bort näsa v så inboxa för vi har bestämt dag och plast och du är så välkommen!! {#emotions_dlg.flower}

Maryhe måste fråga dig ang mens har för mig att du oxå har skyfall som jag?.
    Har din läkare sagt arför och får du nåt förutom extra järn som ialf jag blir lite extra hård i magen av... Rynkar på näsan men inte nu sen några dagar tillbaka.
    Vaknade imorse hade blödit ner hela sängen kastade mig upp och svimma vet inte om det det hör ihop med det tidiga missfallet på nåt sätt och att jag blödde väldigt länge och mycket under tiden det pågick oxå var det likadan för dig första mensen efter att det var EXTRA mycket?

Hursomhelst får jag vara glad att den kom utan direkt någon försening.

Kram på er i denna härliga vårsol och ha en skön helg på er allihop!!!

• Maryhe

woo: Jag har haft kraftig mens, som skyfall nästan alltid men det har blivt värre sedan jag började med IVF. Bara denna sista gång när jag fick igång den med zonterapi så smög den igång men sen blödde jag mycket ändå.

Jag fick ta en ovitrelle igår, läkaren och gyn trodde på naturlig  ÄL idag eller imorgon och i morse så gjorde monitorn utslag. Om det var redan på grund av sprutan vet jag inte. Hoppas att den ger utslag i morgon med för nu har vi beräknat FET efter ÄL i morgon. Om den utslag under två dagar så är det den andra dagen som räknas. hade i alla fall massor av ÄL sekret. Typiskt att sambon har varit hängig igen med feber igår... Men vi får prova i alla fall. Vi tänkte göra ett dubbelförsök denna gång, både FET och hemmaförsök.

• Maryhe

Glömde lägga till, jag får inget extra järn för jag har inget behov av det trots kraftiga blödningar och jag har inte fått någon förklaring till det heller.

• woo

Maryhe Åhh lycka till imrgon!!!! Ja min har oxå blivit värre o värre faktiskt måste fråga om d eftersom d börjar bli en parodi på hur jag blöder..... Vilka bra värden du måste ha!!! Kram tjejer

• Snart lycklig

Hej alla! Hoppas ni alla mår bra. Jag som alltid oroar mig f att jag har f lite mens, hade mkt mera när jag var yngre. Skyfall är ju inget vidare heller. Maryhe, nu hoppas jag du haft äl-utslagen på din sida, så dt blir FET i veckan. Vi får hoppas att det ger tur att ruva under påsken, då dt är ägga-tider!!!!!! Jag hoppas för mitt liv att jag inte ruvat klart och att den förb.... mensen visat sig till helgen. Då blir dt ingen rolig el mysig påsk. Orolig lär den ju hur som helst bli. Ruvardag 5, inga direkta symptom. Fortf ömma bröst o vårtor, antagligen Ovitrellen och/eller Crinonen. Tar dessutom två Crinone om dagen denna gång, alltid tagit en tidigare. Borde ge mer falska symptom, om dt nu dyker upp några. Lite småkänningar vid äggstockarna o dess närhet. Inget nytt, känns bekant. Kände mig både lugn o positiv i veckan, men som vanligt börjar det svikta. Trött och håglös idag. Dessutom syndade jag riktigt mkt igår och dt belönades med 1 kg upp på vågen fr igår t idag! Stor kardemummabulle, chips och dip samt färdigköpta champinjoncrepes m extra ost (åt dock bara 4, inte alla 6). Kan ngn hjälpa mig med att trolla bort 12,5 kg sådär lite snabbt och lätt?!? kramar.

• finafina
    Snart lycklig skrev 2012-03-31 13:54:53 följande:
    Hej alla! Hoppas ni alla mår bra. Jag som alltid oroar mig f att jag har f lite mens, hade mkt mera när jag var yngre. Skyfall är ju inget vidare heller. Maryhe, nu hoppas jag du haft äl-utslagen på din sida, så dt blir FET i veckan. Vi får hoppas att det ger tur att ruva under påsken, då dt är ägga-tider!!!!!! Jag hoppas för mitt liv att jag inte ruvat klart och att den förb.... mensen visat sig till helgen. Då blir dt ingen rolig el mysig påsk. Orolig lär den ju hur som helst bli. Ruvardag 5, inga direkta symptom. Fortf ömma bröst o vårtor, antagligen Ovitrellen och/eller Crinonen. Tar dessutom två Crinone om dagen denna gång, alltid tagit en tidigare. Borde ge mer falska symptom, om dt nu dyker upp några. Lite småkänningar vid äggstockarna o dess närhet. Inget nytt, känns bekant. Kände mig både lugn o positiv i veckan, men som vanligt börjar det svikta. Trött och håglös idag. Dessutom syndade jag riktigt mkt igår och dt belönades med 1 kg upp på vågen fr igår t idag! Stor kardemummabulle, chips och dip samt färdigköpta champinjoncrepes m extra ost (åt dock bara 4, inte alla 6). Kan ngn hjälpa mig med att trolla bort 12,5 kg sådär lite snabbt och lätt?!? kramar.
    Hoppas ruvningen går bra Snart Lycklig, håller tummarna

Jag har varit på zonerapi i dag och även om jag inte säker på om jag tror på det lika mycket som akupunktur så mår jag bra av det. Det gör ont/skönt om ni förstår. Slappnar av och somnar nästan alltid.
    Har haft några super deppiga dagar, eller berg och dalbana är kanske mer rätt beskrivning... tycker det är jobbigt med "det här" Ivf försöka få barn svängen, har så mycket gråt och oro i mig som jag inte vet var jag ska göra av... och rädsla så klart att det inte kommer gå, min kille har kvar hoppet och tror stenhårt att det kommer bli en liten bebis tillslut...så det är ju skönt att vi inte båda två deppar ihop.... så jag får väl luta mig mot det när det känns som mörkast...

Ja hetsen om att gå ner verkar inte funka alls, äter som jag ska (enligt vv) och går och yogar men inte så mycket som händer på vågen...vet inte om stressen påverkar mig...? men försöka må bra tror jag är underskattat, vara snäll mot sig själv och njuta av livet tror jag är en större faktor en vad man kanske vill låtsas om...i varje fall jag... så det får bli min nya grej, inte vara så strikt mot mig själv  {#emotions_dlg.flower}

nu ska vi laga mat har stor middag i kväll, några som kommer med sina små barn...lite jobbigt men söta bebisar...önskar ju så att man skulle ha en själv snart....

ps haha i går när jag var på ett fik titta en tjej på min lite tjocka mage och fråga om jag var gravid...haha ja såååå tjock har tydligen jag blivit och neh jag är tyvärr inte gravid testa precis och det  är ett stoort  Minus
    och är extremt pms (mens i morgon eller måndag)

kram på er 
  • Snart lycklig

Finafina, förstår precis dina känslostormar, berg och dalbana. Vilken underbar man du har!!! Hoppas kvällen blir trevlig och att bebisarna smittar av sig bra bebisbaciller. Precis efter vårt första misslyckade försök fick jag ett stort grattis av en kund/kollega, alltså grattis till att jag var gravid. Jag skrattade bort det och sa att jag bara var tjock. Lite pinsamt blev det bland en massa folk. Jag svalde gråten om och om igen, måste ju hålla skenet uppe. Precis testat minus dagarna innan. Ha en bra kväll.

• finafina

Åh vad jobbigt dagen innan testa minus och sedan någon gratta till att man är gravid.... Puh... Bebisen i kväll var/ är sååå sööööt men jag kan inte närma mig... Konstigt vill inte att alla ska se hur mycket jag längtar... Kvällen blev bra jätte mysig drack lite vin och undrar... Gör man fel som tar ett vin... Ska ju inte göra ivf på två månader så det borde jag kunna göra...

Hoppas din kväll blev bra också snart lycklig
    Kram på er tjejer

Svar på tråden 45 år och planerar IVF