• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • mba12

Nej, inte min Gyn hon sa Pergotime + ÄL-sticka!
    Jag hade alltid tydliga flytningar vid ÄL + känningar i magen men inte den här gången det var kanske PT som har påverkat det, inte vet jag!
    Jag brukade också köra med clearblue förut men den här gången har jag beställt fr nätet lite billigare stickor men jag ska kanske köra med clearblue igen, visst är det dem med glada gubben?
    Dem jag har köpt fr nätet visar 2 sträckor om det är positiv.

• myran6801
    mba12 skrev 2012-04-16 16:07:58 följande:
    Nej, inte min Gyn hon sa Pergotime + ÄL-sticka!
    Jag hade alltid tydliga flytningar vid ÄL + känningar i magen men inte den här gången det var kanske PT som har påverkat det, inte vet jag!
    Jag brukade också köra med clearblue förut men den här gången har jag beställt fr nätet lite billigare stickor men jag ska kanske köra med clearblue igen, visst är det dem med glada gubben?
    Dem jag har köpt fr nätet visar 2 sträckor om det är positiv.
    Vad konstigt att gyn inte kollar VUL. De brukar ju vara rädda för flerbörsgraviditeter, men kanske inte på oss äldre då
    Man kan ju oxå ta Ovitrelle i kombination med Pergotime för att vara säker på att äggblåsan släpper, sa inte din gyn ngt om det?
    Tycker du skall gå över till clearblue med glad gubbe, jag har också kört de där billigare vid ngt tillfälle men jag litade inte riktigt på dem. Tyckte det var svårt att urskilja när ÄL egentligen var.
  • mba12

Nej för H***TESkrikandes !!!! Förlåt språket
    Varför måste man själv be om varenda liten grej!!!!! Hur ska man veta om allt själv!!! Jag är ARG.
    Men kan det hända att ägg inte lossnar när dem blir så stora??!

• myran6801

De lossnar ju men med sprutan blir det mer kontrollerat. Tyvärr är det nog så att man måste ta reda på ALLT själv. Verkar som de flesta läkare tycker det är jobbigt om vi vet för mkt.

• Maryhe

Vill bara flika in...
    Om man tar Clomid eller Pergotime så kan det hända att det inte ger ÄL utslag fast man har ÄL.
    Det är alltid bäst att kontrollera med VUL.

ÄL stickorna reagerar på LH och E2 stegring tillsammans. Men med Pergotime så får man ingen E2 stegring.

• Maryhe

Hmmm.... Jag mår skit. Men försöker att promenera 10 km eller mer varje dag oavsett väder för att mota bort depressionen. Tänkte även komma i form för vårt sista försök samt att kliniken förespråkar motion då det ökar hormonproduktionen. Inför första försöket gick jag 10 km stavgång om dagen. Dagen innan första sprutdagen så gick jag konstant i 10 timmar i Cinque Terre, tog alla byarna på raken. Fick beröm av läkarna för min prestation (var tvungen att berätta för jag var så stel att jag knappt kom upp i stolen) och den gången fick jag ju strålande resultat. Det var då de berättade om alla fördelar med motion. Men det bästa är trots alt att det höjer seratonin nivån och håller depressionen lite i schack.

Har fruktansvärd mensvärk och huvudvärk, har haft det hela helgen. Det blir värre för varje försök vi gör.

• finafina

Vad duktig du är Maryhe kram på dig

Själv är jag helt slut sov inte mycket i natt hoppas på lite mer sömn denna natt...

Har börjat kolla med immunterapi haft kontakt med penny i Grekland bara fått ett mail men det känns ändå hoppfullt... Någon som har haft kontakt med dom? Serum något...

• mba12

Tack tjejer,

Maryhe tack för infon, men hur F*N kunde min Gyn säga Pergotime + ÄL-stickor, hon måste ju veta
    detta bättre än oss!! Jag blir trött på hela vården!
    Hur ska man säga/be dem att de får göra VUL nästa gång!?!

Ni får verkligen ursäkta mig tjejer med massor av frågor; Hur ofta brukar ni ha samlag runtomkring ÄL?
    Vi brukar ha varje dag efter ÄL i 3-4 dagar. Men jag har hört (av läkarna) att det är inte bra och man ska ha samlag varannan dag, man ska ha samlag 24 timmar efter ÄL-stickans positiva svar och varannan dag. Rätt?
    Tack tjejer, TACK.
    Kram

Svar på tråden 45 år och planerar IVF