• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero

Usch vad segt myran. Ring CFC, kanske de små kan växa ifatt?

Samma anitklimax här: follikeln som var 7 mm i onsdags förra v var nu 17 mm. Slemhinnan 6 mm så IVF är inte att tänka på då den stora kommer att dra åt sig allt och de små är för små. Skit rent ut sagt!

Är besviken på att gyn inte kunde tipsa mig om att jag förmodligen inte skulle gå och invänta mens med så tunn slemhinna som 2 mm i onsdags. Nu har jag ju slösat bort hela denna chans! De skyller på CFC. Att de har allt ansvar, men man betalar ändå 1.000:- varje gång så lite mer ansvar att informera tycker jag verkligen man ska få på köpet. Nu är 2.000:- men framför allt min enda chans denna höst förbrukat. Känns oerhört tråkigt.

Funderar på om jag ska göra en insemination på den 17 mm blåsan på CFC för att göra något.

Hade annars 7 antrala folliklar på hö sida och 4 på vä, så det hade varit ett bra startfält för IVF denna cykel.

• myran6801

Har pratat med CFC o de vill att jag gör ett vul till imorgon. Så tid är bokat till 8 imorgon bitti. De menar att vi får satsa på den stora o att det kan bli så här vid min ålder.

Kalimero, du verkar ju ha lite piggare äggstockar.

Undrar nu om detta är en sådan cykel som jag inte borde ha gjort Ivf. När jag var på gynkontroll för två månader sedan hade jag flera folliklar och då utan stimulering. Vilken pärs detta är!

• callimero

Bra att du gör ett till VUL myran, kanske man kan se om de små har tendens att växa på bra. Om det bara verkar vara den stora som har chansen att mogna kanske ni också ska köra insemination istället?

Jag vet inte om mina äggstockar är piggare, det är bra med flera antrala folliklar men man vet aldrig om de är på hugget sen vid stimulering. Men det retar mig så att jag inte får chansen nu!

Ja, vilken pärs!

• myran6801

Ja det är nog bra att göra ett vul till, blir dyrt bara.....

Kanske får bli insemination för oss oxå, ska kolla med CFC imorgon efter vul.

• callimero

Mm, oerhört frustrerande att behöva betala så mycket för 3 min titt. Blir ledsen över att vi som betalar lika mycket skatt som alla andra ska behöva bli så ekonomiskt pressade för att få hjälp med något som är klassat som en sjukdom.

Ja hör vad de säger, då kan ni i värsta fall utnyttja ägget och betala lite mindre.

Jag har bokat donator, flyg och tid för Ovitrelle nu. Blev ju inte riktigt som jag hoppats.

• Lully Hill
    myran6801 skrev 2011-10-18 10:39:13 följande:
    Vul avklarat. Men det gick inget vidare. Höger sida 1 follikel 16 mm o vänster 3 små som var 5, 3 o 3 mm. Hur gör man nu???? Ska ringa CFC och hoppas jag förstår vad de säger. Sämsta resultatet hittills vid denna tidpunkt. Är man knäpp som fortsätter när kroppen tydligt visar att den är trött o kan inte producera några ägg. Jobbigt är det!
    Upp med hakan!!! Du behöver bara ett guldägg
    Vi vet att våra äggstockar är trötta och vi kan inte förvänta oss större äggskörd. CFC var ganska tydlig att man bör vara glad att få fram något ägg. Och att lägga några i frysen kan man inte räkna med.  Dina småttingar kan ännu växa till sig så du får ett eller två bra ägg. Jag räknar inte med fler heller. Vi är trots allt skitgamla
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    callimero skrev 2011-10-18 14:16:10 följande:
    Mm, oerhört frustrerande att behöva betala så mycket för 3 min titt. Blir ledsen över att vi som betalar lika mycket skatt som alla andra ska behöva bli så ekonomiskt pressade för att få hjälp med något som är klassat som en sjukdom.

Ja hör vad de säger, då kan ni i värsta fall utnyttja ägget och betala lite mindre.

Jag har bokat donator, flyg och tid för Ovitrelle nu. Blev ju inte riktigt som jag hoppats.
    Vad säger CFC? Tycker de att det är värt en IVF? Det finns mycket de kan göra bara de får fram ett ägg. Defragmentering och asisted hatching som ökar chanserna lite till. Vad betyder antrala foliklar? Är det annlag till kommande cykler?
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • myran6801

Lully Hill, tack för peppning!!! Det behövs just nu. Men du har så rätt, man får vara glad för det lilla. Vi är ju som sagt skitgamla

• Zinfandel
    callimero skrev 2011-10-18 10:31:04 följande:
    jag är bara jag & Zindandel, jag hur ska man veta vad som är bäst? Jag har mestadels fått svaret att man med för låg dos riskerar att inte rekrytera alla möjliga folliklar som ligger på lut. Och när det väl dragit igång så kan man inte fånga fler med höjd dos. Men jag vet jag läste någon studie om detta med högre ålder på kvinnor kontra höga doser när det var fertilitets-konferens ESHRE i Stockholm i somras.
    Ja du, dat iz sö big kwestiån.... Men lägre dos behöver ju inte innebära för låg, man behöver ju inte gå till ytterligheter. Jag kommer lobba för lägre dos men inte för låg nästa gång och hellre fler sprutdagar. Mig pumpar de upp för mycket & för snabbt känner jag.
  • myran6801

Gick just igenom mina anteckningar från förra Ivf:en. Vul på sprutdag 5, 4 folliklar o den största 11mm. Nytt vul dag 9 och då var den största 19 o de andra 11. Då var doktorn rädd att vi skulle tappa den stora. Gjorde ÄP på dag 12. Det blev 6 ägg men kass kvalitet. Kanske bättre med ett som är ett guldägg. Håll tummarna kära vänner!

Svar på tråden 45 år och planerar IVF