• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero
    Lully Hill skrev 2011-10-18 15:15:24 följande:
    Vad säger CFC? Tycker de att det är värt en IVF? Det finns mycket de kan göra bara de får fram ett ägg. Defragmentering och asisted hatching som ökar chanserna lite till. Vad betyder antrala foliklar? Är det annlag till kommande cykler?
    Nej det tyckte de inte, jag började alldeles för sent i cykeln med sprutor. Brukar få ut mellan 3-6 ägg vid IVF och bara ett utan FSH-stimulering ett känns lönslöst. blir som att göra ÄP vid en vanlig cykel. Det är ju den naturligt växande follikeln som är 17 mm och jag har inte hunnit få effekt av den enda sprutan igår. Bättre chansa med insemination så gör vi ivarjefall något.

Antrala folliklar brukar vissa tycka är lika viktigt som att ta FSH eller AMH för att se ungefär hur alerta äggstockarna är. Här förklaras det rätt bra: www.advancedfertility.com/antralfollicles.htm

myran, hur stora var de övriga folliklarna sist? Du kanske kan se ungefär hur snabbt de växte på då? Och visst kan det vara så, att du får färre men bättre ägg!
  • Jag är bara jag

Jag fick göra insemination en gång när bara 2 äggblåsor utvecklats. Resterande 5 hängde aldrig på. Bättre det än inget,men ÄP bättre än insem. förstås. Ni har mina tummar! Värsta gången för mig var med Fostimon. 4 äggblåsor på VUL varav 2 lite större. Nästa gång spontan äl på den största,men det var fortfarande 4 blåsor! Så brist på blåsor har inte varit mitt problem senaste gångerna utan att de inte hänger på. Om jag visste att jag skulle komma till ÄP skulle jag nog kunna tänka mig en IVF till,men man är rätt less efter 9 hormonbehandlingar... Dessutom blir det ju sprutor när jag väl är gravid också så det får nog vara. Lägg därtill på 10 år med sprutor som barn... Känner mig stucken nog!

• callimero
    Zinfandel skrev 2011-10-18 15:21:29 följande:
    Ja du, dat iz sö big kwestiån.... Men lägre dos behöver ju inte innebära för låg, man behöver ju inte gå till ytterligheter. Jag kommer lobba för lägre dos men inte för låg nästa gång och hellre fler sprutdagar. Mig pumpar de upp för mycket & för snabbt känner jag.
    Ja, men nu var valet lätt för det bidde inga sprutor. Skrikandes
  • callimero
    Jag är bara jag skrev 2011-10-18 16:25:32 följande:
    Jag fick göra insemination en gång när bara 2 äggblåsor utvecklats. Resterande 5 hängde aldrig på. Bättre det än inget,men ÄP bättre än insem. förstås. Ni har mina tummar! Värsta gången för mig var med Fostimon. 4 äggblåsor på VUL varav 2 lite större. Nästa gång spontan äl på den största,men det var fortfarande 4 blåsor! Så brist på blåsor har inte varit mitt problem senaste gångerna utan att de inte hänger på. Om jag visste att jag skulle komma till ÄP skulle jag nog kunna tänka mig en IVF till,men man är rätt less efter 9 hormonbehandlingar... Dessutom blir det ju sprutor när jag väl är gravid också så det får nog vara. Lägg därtill på 10 år med sprutor som barn... Känner mig stucken nog!
    Har du endast gjort korta? Nackdelen med den är just att få till jämna blåsor. Därför har jag ibland tagit p-piller innan som en form av mjuk nedreglering och då fått jämnare stl.

Jag har kört 12 IVF och är väl less på nålar med, men skulle hellre se ut som ett durkslag än vara barnlös. Då har jag tagit Fragmin efter ET med blåprickig mage som följd. Ibland brukar jag fascinerat tänka på att de flesta helt enkelt ligger sig till ett barn, tänk om de visste...
  • myran6801

Kalimero, har tyvärr inte antecknat hur stora de minde blåsorna var sist. Hoppas hoppas är det enda man kan göra!

• Lully Hill
    Zinfandel skrev 2011-10-18 15:21:29 följande:
    Ja du, dat iz sö big kwestiån.... Men lägre dos behöver ju inte innebära för låg, man behöver ju inte gå till ytterligheter. Jag kommer lobba för lägre dos men inte för låg nästa gång och hellre fler sprutdagar. Mig pumpar de upp för mycket & för snabbt känner jag.
    Samma här! Man blåses liksom upp istället för att de tar det lite varligt. "Nursing the follikels" talar vissa  USA-kliniker om skall vara det bästa för gamlingar. Varför gör man inte det i Norden?

Det här med att man tappar folliklar eller spontan ägglossning.Jag har inte hört talas om det förut!
    Varför blir det så? Är det pg a förstora doser FSH? Stoppar inte Oralgutansprutan ägglossningen helt säkert?
    Tacksam för hjälp här!
    Nina stackare var 20m och 18 mm igår. De hinner väl redan släppa innan jag kommer till Köpenhamn.  
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Zinfandel

Kalimero: men skit också, jag förstår att du är urless nu. Det ska då vara ett elände hela tiden, kan det aldrig vara enkelt?! Vi får helt enkelt hoppas på insemineringen då. 

Lully: Jo, orgalutranet stoppar även om jag inte vet hur säkert (nån som vet?) men sen sätter ju ovitrellen igång allt och äggen är ju inte 36-timmarsklockade... 

Jag har tillbringat eftermiddagen med att skriva långa brev till min fd gyn samt till kliniken som vi nu lämnat. Det får ta hus-i-helvete om det är så men jag måste summera allt som hänt detta året!! 

• Lully Hill
    callimero skrev 2011-10-18 16:18:30 följande:
    Nej det tyckte de inte, jag började alldeles för sent i cykeln med sprutor. Brukar få ut mellan 3-6 ägg vid IVF och bara ett utan FSH-stimulering ett känns lönslöst. blir som att göra ÄP vid en vanlig cykel. Det är ju den naturligt växande follikeln som är 17 mm och jag har inte hunnit få effekt av den enda sprutan igår. Bättre chansa med insemination så gör vi ivarjefall något.

Antrala folliklar brukar vissa tycka är lika viktigt som att ta FSH eller AMH för att se ungefär hur alerta äggstockarna är. Här förklaras det rätt bra: www.advancedfertility.com/antralfollicles.htm

myran, hur stora var de övriga folliklarna sist? Du kanske kan se ungefär hur snabbt de växte på då? Och visst kan det vara så, att du får färre men bättre ägg!
    Skit också!  Kramar!
    Åker du ned för inseminering nu då eller satsar du på nästa cykel och IVF?
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • callimero
    myran6801 skrev 2011-10-18 16:59:18 följande:
    Kalimero, har tyvärr inte antecknat hur stora de minde blåsorna var sist. Hoppas hoppas är det enda man kan göra!
    Ja hoppas! Vänta och se hur det ser ut imorgon på VUL. Man vet aldrig.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF