• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig
    Nefernefer, Glad, du kommer ihåg! Hoppas du mår bra och kommit vidare och kanske närmat dig en del av det som är ouppklarat.............

Jag kom hem inatt. Jag har varit så positiv hela tiden, men idag har alla mina tydliga känningar helt försvunnit. Dr D var helt övertygad om att torsdagens och fredagens alla tydliga känningar var implementering. Då allt avtagit idag, enbryonas 7:e levnadsdag, så är jag rädd att de slutat utveckla sig.............. Från jättepositiv och lycklig  till jätteledsen och orolig på bara några sovtimmar.

Självklart är jag glad för att det blev transfer av tre fina embryon, det är kanske mera än man kan räkna med i min ålder. Det är ändå en pina att hoppas och vänta. Rädslan för det svarta berömda hålet ligger alltid nära.......

Nu ska jag göra mig iordning för att träffa en kollega, gravid i dryga tjugonde veckan............

Thats life!

Kram kram
  • Uppåt

Nefernefer: tack för tipset med crash, ska kolla upp det, men det här var mitt första försök, jag ska ta itu med det igen, och visst kan jag tänka att jag borde kanske åkt ändå, men min gyn tyckte det var bättre att testa hemma på vanligt sätt i stället. den här gången.
     möjligen ångrar man sig om det inte blir ens ett ägg vid nästa tillfälle, men den risken får jag ta,

nu är jag mest lite orolig för att blåsorna som låg efter utvecklar sig ändå och släpper de också.....någon som hör talas om det?

Någon som vet också varför blåsorna inte utvecklar sig trots stimulering? misstänker starkt att jag aldrig får några bra blåsor på vanlgit sätt, eller så var det en dålig cykel.

• Snart lycklig

Uppåt, Nefernefer o Mba. Jag vet inte, men så här var dt f mig vid denna ivf i Dr D regi. Jag som alltid haft högsta dos (450) tidigare av Menopur, började nu m 300 och 225 varannan dag. UL dag 4 visade endast två relativt stora äb som skenat iväg, dag 5 två stora o två pyttesmå. Dr D sänkte då dosen (kommer just nu inte ihåg, kanske var dt 150 o 225 varannan dag). Sedan koppla av över midsommar o nytt UL dag 9. Dt var då två stora (en större än den andra) på höger sida och fyra ganska jämnstora på vänster. Då sänkte Dr D dosen ytterligare t 150 varje dag. Dag 12 tog jag två Ovitrelle-sprutor. Fick dock endast ut 4 ägg, färre än Dr D o jag förväntade oss efter sista UL. Den största var en ofarlig cysta o den andra stora var tom. Dr D valde hela tiden att ignorera de två stora som skenat iväg, ansåg att de andra 4 var av bättre kvalitet, då de inte stressades fram. Han hade rätt. Alla 4 var mogna, 3 befruktades och alla 3 fortsatte att dela sig t dag tre efter ÄU. Han var säker på att de hade blivit blastocyster om vi fortsatt att odla dem t dag fem. Dt gjordes dock inte när dt endast fanns 3 embryo. Jag fick alltså alla befruktade tillbaka på dag tre. Om jag behöver göra ytterligare en behandling hos honom, tror jag att han kommer börja med en lägre dos direkt. Dt jag vill säga är att dt kanske skulle vara ngt som passar, att gå på låg dos o spruta längre. Dt är också ett alternativ. Vet ej om dt passar om man är svårstimulerad. Men, ge inte upp, dt finns kanske alternativ som passar. Jag var jättedeppig efter de första UL o trodde aldrig några flera skulle växa på sig. Jag gjorde den långa metoden med nedreglering. Jag är ju ändå oxå nyss fyllda 46, så dt finns hopp f er tjejer!!! Kram 

• Uppåt

Snart lycklig: tack för ditt svar. Hoppas på tur för dig nu med dina ägg även om du verkar missmodig. Håller tummarna.

JAg har kontakt med en annan här på familjeliv som också kört lägre dos, och fått bättre resultat med det. Det här var ju första gången för mig så vi får väl utvärdera efter nästa försök. Jag är lyckligt lottad att jag har en dotter sedan tidigare som kommit till på vanligt sätt så gravid kan jag uppenbarligen bli men möjligen kanske det är så att jag haft dålig ägg länge, det tog ändå ett år att bli gravid då. Det är inte så ovanligt, jag var 37 då, men jag börjar så klart fundera efter det här försöket.

• Uppåt

Snart lycklig, igen: vad menade Doktor D med att stressa fram? jag är ju som sagt helt ny på det här och det känns ju lite trist om det kanske funkat om man sänkt dosen. men som sagt, jag gör ett nytt försök och ser hur det går.

• linköping68

Grattis Lully! Vilken underbar liten goding ni fått. Såååå söt! Är så oerhört glad för er skull! Kram, kram, kram!!!

• linköping68

Uppåt och Mba: usch vad tråkigt att ni fick avbryta!

Uppåt: vet inte om det är till hjälp, men vid mitt andra IVF så fick vi avbryta efter ca 6 dagars sprutande då äggblåsorna växt rekordsnabbt, 2 st bara. De var typ 26 och 28 mm. Jag valde självmant att då ta Ovitrellesprutan och sen körde vi hemmaförsök. Blev faktiskt gravid den gången, men tyvärr slutade det med missfall. Så kanske ska du räkna med att äggen växer 2mm/dag och sen köra med hemmaförsök. Och kanske kolla med ÄLstickor för att pricka ÄL. Hopp finns!! 

• TyckOmMig

Min läkare säger att den långa behandlingen ger alltid fler ägg men kvaliten då?
    Är osäker på om jag ska köra det korta som CFC säger utan att ens ha setts än då jag inväntar mens snart och lyckats drabbas av en urinvägsinfektion i vår iver att pricka ÄL denna sista gång innan vi drar igång med IVF.Många av er har så stor erfarenhet så jag vet knappt vad jag mer ska begära har bara fått rutinläkemedel än så länge Gonal-F Oragultran Ovitrellen inte trombyl fragmin medrol prednisolon hur mkt som helst att hålla reda på man måste ju hela tiden ligga steget före.Har även Progesteron hemma för det ska väl oxså börjas användas efter insättningen?Medicinerar bara med Prasteron DHEA och ännu bara ätit detta  i 3v så det lär ju inte ha givit ngn effekt tills vi startar men jag har ju lite brådis då jag blir 46 i feb-13.

• Sibylla71

Hej alla o grattis till en liten bebis vad jag förstår ovan!!!!Glad

Jag ska ha mitt första telesamtal m CFC i nästa vecka. Sedan nån gång under hösten
    ett första läkarbesök där.
    Jag vet inte hur detta ska gå: hur ska jag fatta vilka, när o i vilken mängd mediciner jag ska ta.....
    Å vem sköter kollen på äggblåsorna under tiden??? Hur fixar man d praktiskt? 
    Jag är 41 o vill börja snart men det verkar vara alldeles jätterörigt med allt man ska kunna.

• Uppåt

Linköping66: min gynekolog sa inget om orvitrellesprutan, Är det nödvändigt???

Svar på tråden 45 år och planerar IVF