• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Lully Hill
    myran6801 skrev 2012-01-18 22:28:32 följande:
    Lully, hur gick det på vul idag. Har tänkt så på dig. Kram
    Allt väl med bebbe! Stein var helt säker på att det är moderkakan som spökar igen! Inte att det hade med FVP att göra. Nu har jag fått restriktioner; så länge det håller på så här blir det ingen fysisk aktivitet och inget samlag.Skäms
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill
    myran6801 skrev 2012-01-18 14:49:14 följande:
    Så har jag varit hos din Gyn Lully, han tog blodprover och hjälpte till med mediciner för Ivf på CFC. Dock tyckte han jag skulle ta Gonal-f och jag kom mig inte för att protestera. Gjorde jag fel????? Börjar inte behandlingen förrän i slutet av februari.
    Gonal-f är ett hormon som man använder vid IVFen. Alternativ till fostimon o menopur? 
    I så fall tycker jag du ska gå på rådet som CFC ger. Det är de som håller i och ansvarar för din crash och jag tycker inte att vi kan ändra utan deras vetskap. Du måste följa CFCs rekommendation. Däremot kan man ta upp en diskussion med CFC.
  • Lully Hill
    myran6801 skrev 2012-01-18 14:49:14 följande:
    Så har jag varit hos din Gyn Lully, han tog blodprover och hjälpte till med mediciner för Ivf på CFC. Dock tyckte han jag skulle ta Gonal-f och jag kom mig inte för att protestera. Gjorde jag fel????? Börjar inte behandlingen förrän i slutet av februari.
    Ps, jag har massor av Menopur som du kan få. Jag tror det räcker till en hel behandling!
  • Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2012-01-18 22:00:25 följande:
    Lully, hoppas det gått bra för dig idag och att du fick lugnande besked av Dr Stein!!

Myran, vad skönt att du äntligen varit hos en gyn. Om och när du orkar kan du väl inboxa mig och berätta lite mera. Woo har tipsat om en fantastisk läkare som samarbetar med CFC, men dessvärre finns han ca 40 mil från Sthlm. Kanske även jag kan få en tid hos Dr Stein.

Vi fick svar på mannens prover igår och det innehöll tyvärr inga spermier Rynkar på näsan. Tråkiga besked, särskilt eftersom han ätit en dubbelkur antibiotika sedan före jul. Han ska på återbesök hos urologen redan imorgon, så får vi se vad han säger. Tiden går och börjar rinna ut. Jag fyller 46 i maj och hade hoppats hinna med två försök innan dess. Självklart hoppas jag i mitt innersta att jag ska slippa göra några försök alls efter vårt FET, men lite realist harman ju blit längs vägen..... Det är dessutom skönt att ha en ny plan på gång. Det är bara att hoppas hans prover blir bättre snart! Det har ju varit så här tidigare också.

Jag har lite svårt att få "den rätta känslan" inför vårt FET, men jag hoppas den kommer. Om allt ser bra ut imorgon hos kliniken, kommer jag börja en 7-dagars akupunkturkur. Det brukar få mig lite lugnare, samtidigt som det nästan känns stressande att vara så upplåst i s många dagar och så många timmar per gång, nästan övermäktigt. Jag har dessutom gjort detta av och till under flera år, men vad gör man inte Glad 
    Så tråkigt besked Snart lycklig! Kolla med Maryhe! Jag tror de har lite liknande problem och vad jag förstår har de med en särskild kur förbättrat spermiekvaliteten!

Med dessa problem tror jag det är superviktigt med en bra klinik!
    Jag hörde en solskenshistoria när jag var på AVA i Tammerfors. Där gäller Finsk sisu verkligen!!
    De hade ett par för IVF där det visade sig att det inte fanns några spermier i provet vid äggplock. Det var skärtorsdag och alla var angelägna om att komma hem till familjen. Men en labbperson blev kvar hon tyckte så synd om paret, hon satt och letade och letade och gav sig inte!
    Tillslut hittade hon EN spermie, ägget blev befruktat och de fick sin lilla bebis!!
    Ge inte upp vännen!

Kram
  • myran6801

Lully, underbart att bebben mår bra! Och det där med samlag kan du väl va utan nu hi hi Jag ska ta upp det med menopur med Svend på CFC. Du har rätt i att de är ansvariga. Om det är ok så vore det ju jätte gulligt om du kan bistå med menopur! Synd att vi inte sågs hos Stein igår, det hade varit kul! Han var rar tycker jag, vi pratade om Ivf och ÄD och han var ärlig men inte negativ.

Sköt nu om dig ordentligt! Kram

• Lully Hill
    myran6801 skrev 2012-01-19 08:50:24 följande:
    Lully, underbart att bebben mår bra! Och det där med samlag kan du väl va utan nu hi hi Jag ska ta upp det med menopur med Svend på CFC. Du har rätt i att de är ansvariga. Om det är ok så vore det ju jätte gulligt om du kan bistå med menopur! Synd att vi inte sågs hos Stein igår, det hade varit kul! Han var rar tycker jag, vi pratade om Ivf och ÄD och han var ärlig men inte negativ.

Sköt nu om dig ordentligt! Kram
    Jag ska räkna i hop hur mycket Menopur jag har. Fråga Svend vilken dos du ska ha i så fall. När vi vet din dos kan vi se om det räcker. Jag har lite fostimon också. Enl CFC är det "samma" och Dr D ville ta hälften menopur o hälften fostimon på mig om han skulle göra IVFen. Kolla med Svend om du kan blanda. 

Ja synd att vi inte sågs!! Jag kan säga att Stein var skeptisk till min immunbehandling i Athen men tyckte jag skulle försöka. Men gav mig inte så stora förhoppningar. Inte heller till IVF med egna ägg. Det vågade jag inte ens berätta för honom så jag fick min IVF medicin av Strandkliniken. Jag försökte portionera ut mina medicinkrav mellan klinikerna så man inte töjer på tålamodet för mycket så det brister tillslut och hjälpen upphör.
  • Maryhe

Vad skönt att allt såg bra ut med lilla bebisen Lully!
    har haft internetkrångel så jag har inte kunnat följt med riktigt här. 

Mensen kom redan igår, men i och med att jag måste lämna blodprov och göra VUL innan jag får börja så blir det sprutstart idag. Provtagningen på sjukhuset stänger nämligen klockan 11 på dagarna och jag fick min mens klockan 11... Så när jag hämtat ut resultatet och gjort VUL klockan 14 ska jag ringa till min läkare som anger vilken dos jag ska börja med.

Min sambo hade lågt spermieantal, långsamma och morfologi 1%.  han fick börja med en kur av olika tillskott (spergin Q20 och Spergin forte) samt kortison under en månad. Efter det fortsatte han med Proxeed NF och varannan dag C-vitamin. Antalet förbättrades liksom hastigheten, men forfarande morfologi 1%. Han lade då även till Pycnogenol och L-arganin samt resveratrol och sist låg morgologin på 10%. Han tar även 1000mg omega-3.

Ni som tar olika tillskott som tex mightygreens och macapulver/rosenrot, tar ni dem även under sprutperioden?

• Lully Hill

Tack Maryhe! Nu håller vi tummarna för dig! Din klinik verkar bra! Just det att ta blodprov CD2 för att avgöra dos är helt rätt tror jag!

Hoppas Snart lycklig får några tips! Jag tror den starka antibiotika kuren kan ha ställt till det också om man har svag produktion. Vad är morfologi?

Jag tog might greens omega 3 och rosenrot men inget som påverkar hormonerna för mycket har jag för mig. Jag tog inte 7 keto och inte Fertile xx under sprutperioden. Kommer inte ihåg hur jag gjorde med D vitaminet. Däremot tog jag 5mg Prednisolon.

• Maryhe
    Lully Hill skrev 2012-01-19 10:49:04 följande:
    Tack Maryhe! Nu håller vi tummarna för dig! Din klinik verkar bra! Just det att ta blodprov CD2 för att avgöra dos är helt rätt tror jag!

Hoppas Snart lycklig får några tips! Jag tror den starka antibiotika kuren kan ha ställt till det också om man har svag produktion. Vad är morfologi?

Jag tog might greens omega 3 och rosenrot men inget som påverkar hormonerna för mycket har jag för mig. Jag tog inte 7 keto och inte Fertile xx under sprutperioden. Kommer inte ihåg hur jag gjorde med D vitaminet. Däremot tog jag 5mg Prednisolon.
    Min sambo varnades för att spermieantalet kunde gå ner nu efter antibiotikakuren med Flagyl/Doxyferm. Så antibiotika kan ha negativ effekt på spermierna också,

Morfologi är antalet normala spermier.

Ok då fortsätter jag med mina tillksott också. Har tagit Medrol nu i 1½ vecka. Hoppas nu att allt förarbete ger något resultat. 
Svar på tråden 45 år och planerar IVF