• Scream2

Hypotyreos tråden!

Välkommen till tråden för oss som har fått diagnosen hypotyreos eller misstänker att vi har det!

I TS kommer jag att samla in bra länkar, så tipsa mig gärna!

www.hypo2.info

Länken till artikeln om att TSH inte bör överstiga 2,5 om man har symtom:
      http://www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

www.thyroid.se ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702 www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071
    http://www.lakemedelsverket.se/upload/om-lakemedelsverket/publikationer/lakemedelsboken/LB-2011-2012/Tyreoideasjukdomar.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 21:14
    www.skoldkortelforeningen.se

http://turtles.egetforum.se
    skoldkortel.blogspot.com
    www.facebook.com/pages/Stoppa-felbehandlingen...

www.youtube.com/user/Hypotyreos

www.stopthethyroidmadness.com

Lite artiklar...
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-orkade-knap...

www.expressen.se/halsa/1.2026446/marta-29-nu-...
    www.expressen.se/halsa/1.2169672/ann-42-fick-...
    hd.se/skane/2009/09/06/14-aars-kamp-foer-raet.../

www.aftonbladet.se/halsa/article2966790.ab

www.expressen.se/halsa/1.1342737/det-var-som-...

www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin...

www.expressen.se/halsa/1.1319518/lakaren-trod...

medicinskaccess.se/images/arkiv/3_2009/6_deba...

www.dn.se/nyheter/vetenskap/hormonbrist-farli...

www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddel

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-12 11:35
    Tanken med denna tråd är att vi pratar om sjukdomen HYPOTYREOS, vi diskuterar INTE graviditet och hypotyreos. Det blir för mkt information i en tråd. Tips att ni som vill prata ur den vinkeln startar en egen!!! /MVH Sceram!

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • lillplutt
    Scream2 skrev 2011-09-30 16:21:34 följande:
    Jag hade 2,2 i TSH och ett T4 helt inom referens. Trött, trött och trött, som i en bubbla. Ont i mina händer! Struma. Frusen. Och säkert mer saker.

Jag började och sluade fter några månader då jag inte tyckte jag fått nån effekt. Men då märkte jag att jag trots allt mådde bättre, då jag blev sämre när jag slutade. Idag 6 år senare har det varit en del turer fram och åter. Fick ett neråtfall rejält med TSH på 1,8 och mådde skit på riktigt. Ett hemskt humör, trött, ONT osv. Men det gick över ganska fort när jag fick höja. 

Idag har jag ett par opererade händer då jag fått karpaltunnel pga myxödem. Har ett pressat TSH och ett T4 under referens så en ny dr vill höja Levaxinet rejält. Så jag håller på med det och det kryper i kroppen....men ändå inte...normal puls osv. Så jag vette 17. Testera väl några veckor till och ska ta nya prover så får vi se. Äter Liothyorin också.    
    Tack för svar :)
    Jobbigt att det tog sån tid..

Jag håller mig över ytan (nja..lite iaf) med min nyfunna vän d-vitamin från hälsokosten. Blir inte pigg men trött på ett annat sätt. Har inte tagit prover på d-vitaminnivåerna men jag är verkligen ingen soldyrkare (känslig hy) och jag äter sällan lax eller ägg.. Så det behövs nog det med.
  • Mina småtroll

Usch, idag är den en pissdag...  

Har ätit levaxin i lite drygt 3 veckor nu (50 mg). Tränar flera ggr i veckan o nu i en veckas tid har jag druckit herbalife två ggr/dag kombinerat med mat. Resultat efter 1 vecka: GÅTT UPP 1 KG!!! Jag dör....Spelar ingen roll vad jag gör!! Har 20 kg övervikt nu som inte vill försvinna, inte ens de "sista" 15 graviditetskilona vill bort o sonen är 6 månader nu
    Hur har det varit för er andra med vikten? 

• linköping68
    Mina småtroll skrev 2011-10-01 13:56:23 följande:

Har ätit levaxin i lite drygt 3 veckor nu (50 mg). Tränar flera ggr i veckan o nu i en veckas tid har jag druckit herbalife två ggr/dag kombinerat med mat. Resultat efter 1 vecka: GÅTT UPP 1 KG!!! Jag dör....Spelar ingen roll vad jag gör!! Har 20 kg övervikt nu som inte vill försvinna, inte ens de "sista" 15 graviditetskilona vill bort o sonen är 6 månader nu

Åh, vad jag känner igen mig i det du skriver. Har börjar med Levaxin för 3 månader sen pga massa symptom. Tar bara 25 mgr.
    Har ätir Cambridge till frukost och lunch och sen GI-mat till kvällen och har på 4 månader nu gått upp 5 kg. Jag dör lite tillsammans med dig....Glad Visst är det helt galet att man inte går ner!
    Vill höja mitt Levaxin men läkaren motsätter sig det.  
  • Scream2
    Mina småtroll skrev 2011-10-01 13:56:23 följande:

Jag tycker personligen du ska avvakta med herbalife tills du ligger stabilt i dina värden. Kroppen har tillräckligt med annat att tänka på nu så den slår nog bara bakut om du försöker stressa den mer.
  • Mina småtroll
    Scream2 skrev 2011-10-01 14:40:15 följande:
    Jag tycker personligen du ska avvakta med herbalife tills du ligger stabilt i dina värden. Kroppen har tillräckligt med annat att tänka på nu så den slår nog bara bakut om du försöker stressa den mer.
    Men jag dricker ju "bara" två per dag. Sen äter jag vanlig middag på kvällen (fast väljer fullkornsprodukter o drar ner på kolhydrater). Äter en rågmacka mitt på dan /en banan. 
    Tycker själv att jag äter bra samt motionerar bra. Båda vardagsmotion i form av promenader o 3 träningspass per vecka (styrkesträning med gymboll samt joggin eller cross training).

Usch, detta är fruktansvärt!!! Kroppen svarar inte på nånting  
  • Mina småtroll
    linköping68 skrev 2011-10-01 14:15:40 följande:
    Åh, vad jag känner igen mig i det du skriver. Har börjar med Levaxin för 3 månader sen pga massa symptom. Tar bara 25 mgr.
    Har ätir Cambridge till frukost och lunch och sen GI-mat till kvällen och har på 4 månader nu gått upp 5 kg. Jag dör lite tillsammans med dig....Glad Visst är det helt galet att man inte går ner!
    Vill höja mitt Levaxin men läkaren motsätter sig det.  
    Nej men fy f*n...
    Jag vet inte vad min läkare tycker om höjning, får se om en månad. Men konstigt att du inte får höja??! Kanske ska du gå till en annan läkare? Låter ju som att du behöver en höjning... 
  • Scream2
    Mina småtroll skrev 2011-10-01 15:23:09 följande:
    Men jag dricker ju "bara" två per dag. Sen äter jag vanlig middag på kvällen (fast väljer fullkornsprodukter o drar ner på kolhydrater). Äter en rågmacka mitt på dan /en banan. 
    Tycker själv att jag äter bra samt motionerar bra. Båda vardagsmotion i form av promenader o 3 träningspass per vecka (styrkesträning med gymboll samt joggin eller cross training).

Usch, detta är fruktansvärt!!! Kroppen svarar inte på nånting  
    En första fråga, hur kan du välja fullkornsprodukter o dra ner på kolhydrater?

När du byter ut en måltid så ställer ju ändå kroppen in sig på att den ska tappa kg, nu är den full upptagen med att ställa om sig, den får helt plötsligt hjälp med nåt den fått kämpa med. Även om det är frusterande, skippa vikttänket tills du är välinställd på medicinen. Du kommer inte att få några lysande resultat ändå utan blir bara frusterad. Låt kroppen vila från annat än att tänka på att komma i fas med medicin osv. Så det är klart den inte svarar på nåt just nu. För den har fullt upp ändå!

Ska du ändra nåt, dra ner rejält på kolhydraterna och välj annat, men ät mat hela tiden. Ägg till frukost, köttfärsssås med massa sallad istället för pasta till lunch. En köttbit och sallad med god dressing till middag. Tex...
  • Mina småtroll
    Scream2 skrev 2011-10-01 21:54:25 följande:
    En första fråga, hur kan du välja fullkornsprodukter o dra ner på kolhydrater?

När du byter ut en måltid så ställer ju ändå kroppen in sig på att den ska tappa kg, nu är den full upptagen med att ställa om sig, den får helt plötsligt hjälp med nåt den fått kämpa med. Även om det är frusterande, skippa vikttänket tills du är välinställd på medicinen. Du kommer inte att få några lysande resultat ändå utan blir bara frusterad. Låt kroppen vila från annat än att tänka på att komma i fas med medicin osv. Så det är klart den inte svarar på nåt just nu. För den har fullt upp ändå!

Ska du ändra nåt, dra ner rejält på kolhydraterna och välj annat, men ät mat hela tiden. Ägg till frukost, köttfärsssås med massa sallad istället för pasta till lunch. En köttbit och sallad med god dressing till middag. Tex...
    Att dra ner på kolhydrater för mig innebär att utesluta vita kolhydrater (mackor, makaroner, socker). Känner dock att jag behöver en del kolhydrater för att må bra, så jag väljer att äta lite kolhydrater men då fullkornspasta, fullkornsris, rågbröd etc.  Fast i mindre mängder än tidigare.

Kan inte äta för mycket fett eller ägg. Har gallsten som jag snart ska opereras för. Annnars har jag precis som du föreslår längst ner i ditt svar, dragit ner på kolhydraterna. Men äter ändå en del av dem fast mycket mindre mängd samt att det är fullkorn. 
  • Scream2
    Mina småtroll skrev 2011-10-02 09:47:00 följande:
    Att dra ner på kolhydrater för mig innebär att utesluta vita kolhydrater (mackor, makaroner, socker). Känner dock att jag behöver en del kolhydrater för att må bra, så jag väljer att äta lite kolhydrater men då fullkornspasta, fullkornsris, rågbröd etc.  Fast i mindre mängder än tidigare.

Kan inte äta för mycket fett eller ägg. Har gallsten som jag snart ska opereras för. Annnars har jag precis som du föreslår längst ner i ditt svar, dragit ner på kolhydraterna. Men äter ändå en del av dem fast mycket mindre mängd samt att det är fullkorn. 

När man läser runt om hypo och kostråd hittar man upprepade gånger tips om att dra ner rejält på kolhydraterna och helt utesluta bröd, pasta mm. Kolhydraterna du får i dig kan komma från grönsaker och mjölkprodukter istället. Även om det är fullkorn innehåller det gluten som då många verkar må bäst utan. Men det är egen erfarenhet och vänners samt vad jag kunnat läsa mig till.
Svar på tråden Hypotyreos tråden!