• Scream2

Hypotyreos tråden!

Välkommen till tråden för oss som har fått diagnosen hypotyreos eller misstänker att vi har det!

I TS kommer jag att samla in bra länkar, så tipsa mig gärna!

www.hypo2.info

Länken till artikeln om att TSH inte bör överstiga 2,5 om man har symtom:
      http://www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

www.thyroid.se ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702 www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071
    http://www.lakemedelsverket.se/upload/om-lakemedelsverket/publikationer/lakemedelsboken/LB-2011-2012/Tyreoideasjukdomar.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 21:14
    www.skoldkortelforeningen.se

http://turtles.egetforum.se
    skoldkortel.blogspot.com
    www.facebook.com/pages/Stoppa-felbehandlingen...

www.youtube.com/user/Hypotyreos

www.stopthethyroidmadness.com

Lite artiklar...
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-orkade-knap...

www.expressen.se/halsa/1.2026446/marta-29-nu-...
    www.expressen.se/halsa/1.2169672/ann-42-fick-...
    hd.se/skane/2009/09/06/14-aars-kamp-foer-raet.../

www.aftonbladet.se/halsa/article2966790.ab

www.expressen.se/halsa/1.1342737/det-var-som-...

www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin...

www.expressen.se/halsa/1.1319518/lakaren-trod...

medicinskaccess.se/images/arkiv/3_2009/6_deba...

www.dn.se/nyheter/vetenskap/hormonbrist-farli...

www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddel

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-12 11:35
    Tanken med denna tråd är att vi pratar om sjukdomen HYPOTYREOS, vi diskuterar INTE graviditet och hypotyreos. Det blir för mkt information i en tråd. Tips att ni som vill prata ur den vinkeln startar en egen!!! /MVH Sceram!

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Scream2
    drdystym skrev 2011-10-20 17:41:16 följande:
    Alla som går upp i vikt, känner sig trötta och har lite diffus värk har säkert hypothyreos oavsett vad proverna visar eller vad läkarna säger. Det är smartare att pröva en medicin som kan ge farliga biverkningar.

Och vad var syftet med det inlägget?
  • drdystym
    Scream2 skrev 2011-10-20 19:41:01 följande:

Och vad var syftet med det inlägget?

Att belysa att Levaxin inte är en ofarlig medicin. Allt är inte guld som glimmar. Trodde det var uppenbart.
  • Riskiflickan

Drdystym: tror nog att de flesta vet att levaxin inte är en ofarlig medicin. Ditt inlägg är i sammanhanget helt onödigt och du får gärna förklara vart du vill komma med det egentligen? Kom gärna med lite mer genomtänka och trevliga inlägg nästa gång.

• Scream2
    drdystym skrev 2011-10-20 19:49:19 följande:

Att belysa att Levaxin inte är en ofarlig medicin. Allt är inte guld som glimmar. Trodde det var uppenbart.

Nä, det var inte uppenbart!

Levaxin är farligt i för hög dos. Att testa Levaxin och inte behöva det gör att man snabbt får överdoseringssymtom, och slutar man då direkt, ser inte jag några farliga biverkningar. Övriga har behov av Levaxin! Vad är problemet? Var belyses att Levaxin är en ofarlig medicin? Iom att du måste belysa att den inte skulle vara det? Den är farlig om den överdoseras, men jag misstänker att det är farligare för alla dom som inte får rätt hjälp....
  • drdystym
    Riskiflickan skrev 2011-10-20 19:56:40 följande:
    Drdystym: tror nog att de flesta vet att levaxin inte är en ofarlig medicin. Ditt inlägg är i sammanhanget helt onödigt och du får gärna förklara vart du vill komma med det egentligen? Kom gärna med lite mer genomtänka och trevliga inlägg nästa gång.

Jag tror de flesta människor inte vet särskilt mycket om Levaxin alls, därför de inte har något behov av att veta något om Levaxin (fråga vemsomhelst på gatan). De flesta kan däremot läsa en bipacksedel men det gör långt ifrån alla. 

Du ser inget problem i en tråd där det diskuteras diffusa symptom, och icke-evidensbaserad sjukvård?

Du har medicinsk utbildning, för dig och likasinnande är det inte så stora svårigheter att väga risker, kontraindikationer och tolka symptom, men du tror inte att det finns "vanliga" svenssons som lider av trötthet, viktuppgång, frusenhet som läser någon av dessa tusentals trådar om "Det är sannolikt hypothyreos typ 2 du har!!!". Som "kräver" att testa Levaxin och som sedan får höra "jamen för mig tog det måååånader innan det fick effekt" här, som inte greppar när biverkningar av läkemedlet påverkar henne/honom och istället höjer dosen för att testa?

Vems är ansvaret då? "Amen det borde ju personen fattat själv!!" eller Den "behandlande" läkaren borde följt patienten nogrannare! Risken finns ju att personer inte tar upp allt med sin läkare utan prövar på egen hand.

Du arbetar på en endokrinologisk avdelning. Rekommenderar du dessa forumtrådar till dina patienter?
  • Kavat
    drdystym skrev 2011-10-20 20:28:40 följande:
    Jag tror de flesta människor inte vet särskilt mycket om Levaxin alls, därför de inte har något behov av att veta något om Levaxin (fråga vemsomhelst på gatan). De flesta kan däremot läsa en bipacksedel men det gör långt ifrån alla. 

Du ser inget problem i en tråd där det diskuteras diffusa symptom, och icke-evidensbaserad sjukvård?

Du har medicinsk utbildning, för dig och likasinnande är det inte så stora svårigheter att väga risker, kontraindikationer och tolka symptom, men du tror inte att det finns "vanliga" svenssons som lider av trötthet, viktuppgång, frusenhet som läser någon av dessa tusentals trådar om "Det är sannolikt hypothyreos typ 2 du har!!!". Som "kräver" att testa Levaxin och som sedan får höra "jamen för mig tog det måååånader innan det fick effekt" här, som inte greppar när biverkningar av läkemedlet påverkar henne/honom och istället höjer dosen för att testa?

Vems är ansvaret då? "Amen det borde ju personen fattat själv!!" eller Den "behandlande" läkaren borde följt patienten nogrannare! Risken finns ju att personer inte tar upp allt med sin läkare utan prövar på egen hand.

Du arbetar på en endokrinologisk avdelning. Rekommenderar du dessa forumtrådar till dina patienter?
    Var snäll och spy ut din galla någon annanstans"
    Jag vet att det inte är någon här som har diffusa symtpom på hypotyreos, för då hade man letat andra orsaker.  Jag tror de flesta här har väldigt tydliga symptom på hypotyreos och tsh/t4/t3-värden som är åt skogen. De andra som inte har värden åt skogen är fåtal och jag tror många av dem är normalviktiga men har andra problem som återupprepade missfall eller andra allvarliga problem. För dem är det här livsnödvändigt och om de har viktproblem så är inte det problem om man jämför med alla andra problem de har med sin hälsa.

Hej då! Du är inte önskvärd i den här tråden för du tillför oss inget.
  • Riskiflickan

Drdystym: jag rekommenderar inget annat rent yrkesmässigt/medicinskt än att låta en läkare göra en undersökning och efter det en bedömning. Att diskutera i en tråd på familjeliv är långtifrån att testa läkemedel, som dessutom receptbelagda sådana som LÄKARE skriver ut. Ansvaret för behandling av hypotyreos ligger på den läkaren som anser att patieten har sådana symtom att en behandling bör inledas. Om man inte gör som läkaren säger är det på eget ansvar och ett riskabelt vågspel då man skall följas noggrant i avseende om TSH och T4.

Att diskutera och få stöttning av andra är inget fel i sig och har inget med medicinska bedömningar att göra.

• drdystym

Jag ville bara belysa problemet som okritiskt sållas bort, dvs de som inte behöver levaxin, som kanske tar stort intryck av det som skrivs här.

Det var inte tänkt att rikta sig till folk som behöver medicin och som lever med hypothyreos.

Kontentan är att man ska i samråd med sin läkare pröva ut medicin och inte ta råd från en internetsida.

Och det är ju självklart, kan tyckas. 

• Riskiflickan

Drdystym: vilken läkare skulle skriva ut en sådan medicin utan anledning? Den läkaren har vida överskridit sina befogenheter och har inte patientens bästa i fokus. Självklart ska man inte ha levaxin om man inte behöver det rent medicinskt. Det gäller alla andra mediciner också.

Svar på tråden Hypotyreos tråden!