• Scream2

Hypotyreos tråden!

Välkommen till tråden för oss som har fått diagnosen hypotyreos eller misstänker att vi har det!

I TS kommer jag att samla in bra länkar, så tipsa mig gärna!

www.hypo2.info

Länken till artikeln om att TSH inte bör överstiga 2,5 om man har symtom:
      http://www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

www.thyroid.se ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702 www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071
    http://www.lakemedelsverket.se/upload/om-lakemedelsverket/publikationer/lakemedelsboken/LB-2011-2012/Tyreoideasjukdomar.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 21:14
    www.skoldkortelforeningen.se

http://turtles.egetforum.se
    skoldkortel.blogspot.com
    www.facebook.com/pages/Stoppa-felbehandlingen...

www.youtube.com/user/Hypotyreos

www.stopthethyroidmadness.com

Lite artiklar...
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-orkade-knap...

www.expressen.se/halsa/1.2026446/marta-29-nu-...
    www.expressen.se/halsa/1.2169672/ann-42-fick-...
    hd.se/skane/2009/09/06/14-aars-kamp-foer-raet.../

www.aftonbladet.se/halsa/article2966790.ab

www.expressen.se/halsa/1.1342737/det-var-som-...

www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin...

www.expressen.se/halsa/1.1319518/lakaren-trod...

medicinskaccess.se/images/arkiv/3_2009/6_deba...

www.dn.se/nyheter/vetenskap/hormonbrist-farli...

www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddel

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-12 11:35
    Tanken med denna tråd är att vi pratar om sjukdomen HYPOTYREOS, vi diskuterar INTE graviditet och hypotyreos. Det blir för mkt information i en tråd. Tips att ni som vill prata ur den vinkeln startar en egen!!! /MVH Sceram!

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Riskiflickan

Töse: inte jättevanligt, men det händer då och då. De flesta upptäcker och behandlar via VC. Ibland remitteras dom in för ex kortisolkurva och synachtentest. Ibland så kommer de in med skyhögt tsh. Den som haft högst på min avd hade över 100 i tsh. Han mådde inte så bra.

• jefu01

Hej!

Är ny medlem på Familjeliv då jag hittade den här tråden när jag googlade efter forum. Det är som så att jag misstänker att jag kan ha hypotyreos men har så diffusa symptom så det kan ju bero på annat också. De gånger jag har sökt HVC för olika symptom så har proverna varit inom referensvärdena och ingen ytterligare undersökning görs. 

Ska försöka vara kortfattad och radar upp mina symptom:

Mörka/gulaktiga ringar under ögonen
    Övervikt (har alltid varit jättesmal men efter graviditeter har jag inte gått ned. Behöver inte vara ett symtom på sjukdom eftersom jag inte tränar regelbundet men kanske ändå visar att något har hänt i kroppen efter graviditeter, kan ju vara helt normalt) 165 cm lång, 74 kg
    Svullna fingar/händer och fötter - har haft det sen senaste graviditetetn 2005 men tycker att de senaste åren har det varit mer besvärligt. Fingarna är tjocka som prinskorvar och händerna har vita fläckar på insidan. Precis som när jag var gravid. Fick då höra att det var vätska. Har sökt för det flera gånger. Har provat furix men mådde inget bra av det. Blodrover har tagits och har varit bra förutom att Leucocyter har legat på ca500. Man har också tagit TSH, T3, T4 och TPOak.
    Frusenhet -  har ofta kalla händer och fötter och är allmännt frusen i kroppen men inte alltid. Har inte tagit temp regelbundet men ligger på ca 36,7 normalt.
    Krypningar i vä underbenets baksida- sökte hjälp redan 1995 för detta och utreddes men man hittade ingen orsak. Själv har jag satt diagnosen restless legs. Det kommer och går, ibland väldigt irriterande och ibland inget problem alls.
    Synbortfall vä öga - händer då och då att synfältet försvinner några minuter och kommer sen tillbaka. Ingen huvudvärk, blixtrar eller trötthet efteråt utan bara det. Precis som om du har tittat rakt in i solen eller blivit bländad av kamerablixten.
    Tappar mycket hår - jag har mycket tjockt hår och tappar hår jämt så det är inget problem för mig. Men jag vet inte vad som är helt normalt att tappa?
    Torr och irriterad hårbotten- kommer och går. Ibland har jag som mjäll och hårbotten kliar och är röd och irriterad. Bättre i perioder.
    Sen har jag ett fenomen som jag inte kan förklara riktigt. Det händer då och då att det känns som att hjärtat liksom rusar eller kanske slår ett extra slag för då känns det som att hjärtat kilar upp i halsen och det liksom kittlar till. Det går över fort men det kommer som sagt då och då. Ingen smärta eller liknande.
    Keratosis pilaris - (också självdiagnos, hårsäckarna är röda på ben och armar och överarmarna knottriga) 

Jag tycker inte att jag har några andra besvär med depressioner eller nedstämdhet eller hjärndimma eller liknande.

Mina provsvar har varit  (TSH togs både 2011 och 2012, ca 1 år emellan):

TSH: 2,6 och 2,3
    T4: 11,6
    T3: 4,5
    TPOak: 5

Till saken hör att min 10-åriga dotter fick diagnosen Hypotyreos för ca 1 år sen och har den autoimmuna varianten (Hashimotos) och min storasyster som också har haft olika symtom precis har börjat äta Levaxin även om hon har "legat på gränsen" på referensvärdena.

Vad tror ni, är det andra orsaker till mina symptom eller ska jag försöka driva detta vidare?

Tacksam för alla svar jag kan få.         

• JPT

Här är en till som har hypotyreos! Fick reda på det för fem veckor sedan och har sedan dess ätit Lecaxin (25 mikrogram). Ska snart in för nytt blodprov och jag räknar med en höjning... Än så länge har jag inte känt av någon förbättring alls, men jag har ju förstått att det kan ta tid. 

Det största problemet för mig är väl egentligen tröttheten och yrseln. Har förmodligen gått med det relativt länge eftersom man tidigare på vårdcentralen bara tolkat mina symptom som stress. Hade nu ett TSH på 100 och om jag har förstått allting rätt är det högt. Ja, inte konstigt att man mår dåligt Obestämd

Är det något speciellt man bör tänka på? Har frågat i den andra sköldkörteltråden, men det är ju alltid bra med tips.  

• robbaxxxx

Hej. Jag har funderingar på om jag har Hypotyreos så jag tänkte fråga er om ni tror att jag kan ha det. Jag kan kort sagt säga att jag är 19 år gammal och overkligt trött. Detta började svagt för ett par år sedan men symtomen har blivit flera. Nedan tänkte jag lista upp de symtomen jag har! *Extremt trött, overkligt trött på mornarna och ögonen rinner i 2 timmar efter jag klivit upp. *Låg kroppstemperatur(35-35,4) på termometern i armhålan. *Fryser alltid och främst på morgonen då jag riktigt fryser in i märgen. *Kalla fötter och händer Ingen matlust alls på morgonen sen så kommer matlusten efter någon timme och jag måste då äta snabbt annars får jag jätteont i magen och matlusten försvinner. *Förkylningskänsla konstant och ofta blåssor på tungan och allmänt torrhetskänsla i munnen. *Konstant ont i nacken och obehag och ont i övre ryggen i brösthöjd *Vill alltid sova *Torr hårbotten(vita flagnor som inte går att få bort som kliar ibland) *Acne *Ofta gasig och gaserna luktar döden *Konstig matlust som kommer och går. *Hunger som mer gör ont i magen och skapar illamående än känns som hunger *Avsaknad av motivation till saker jag tidigare gillat. *Sämre sexlust *Vätskeansamlingar under huden typ på armar och lår(ser ut som finnar) *Ont i leder och muskler *Blir fruktansvärt dålig på alkohol och spyr alltid när jag blir full och får hemska bakfyllor *Sötsug, läsksug och sug efter snabbmat typ pizza kebab och hamburgare

• Mackan87

Hej!
    Hittade den här tråden då jag försöker ta reda på bakgrunden till min konstanta trötthet som har pågått så länge jag kan minnas (somnar stående framför datorn, vid möten - även fast någon pratar med mig - på teatrar, bio, hemma i soffan - trots att jag sover ca 7 timmar varje natt). Tog prover på vc som jag nu fått svar på och det enda som visade något var ämnesomsättningsprov som låg på 4,9. Detta var inte så jätteonormalt dock sa sjuksköterskan då normalvärdet ligger på 4,0 men jag undrar nu vilket värde det var som mättes? För jag har läst att ett THS-värde (?) inte ska ligga över 2,5? Är det någon som har någon aning om vad det faktiskt var för värde de tog prov på och om detta är ett tecken på att jag har hypotyreos?

• sajuka

hej!

Förlåt min dålig svenska - jag skriver från Finland. Jag har en frågon av behandling av rt3 problemet, dvs wilsons syndrome. Hur är det behandlat i sverige? I Finland läkarer som behandlar det med t3 terapi är stämd närvarande och ny det finns mycket av patient som är utan hjälp. Är där läkarer som ge behandling för det syndromet I sverige, till exempel i stockholm? kan du rekomendera en läkare (som pratar engelska, idealistiskt)?

Tack så mycket förehand av svararna

• questionaire

Jag kontaktade vården då min 8-åriga dotter plötsligt fick mörka ringar under ögonen. I tillägg till detta har hon haft lite andra småsymtom som halo nevus (haloeffekt runt födelsemärken) och har haft lätt att få näsblod hela sitt liv. Men det var ringarna som gjorde att jag tog kontakt, för det kändes som en snabb förändring. Jag har funderat lite kring sköldkörteln eftersom det på mammans sida finns ett flertal personer med hypotyreos. 

Vi tog prover under två veckor, med 7 dagars mellanrum då. Fick följande svar.

Prov 1

P-TSH 5,50 mU/l

Prov 2

P-TSH  3,40
    S-TPOAb <35

Efter detta avskrev läkaren alla hypoteser om problem med hypotyreos. 
    Ni med kunskaper inom detta ämne, är det rimligt. Eller är detta "slarvigt" undersökt?

• Essie0

Hej!

Hoppar in i denna tråd även jag då jag. Har läst om hypotyreos och igenkänningsfaktorn är hög då många symptom känns igen. Jag sökte läkarvård då jag senaste tiden fått sån muskel- och ledvärk och det tillsammans med en dundrande huvudvärk har gjort att jag inte orkar gå omkring såhär längre. Har även skakningar och darrningar och värk i nacken som inte är av denna värld. Hade hoppats att proverna hos VC skulle visa något men enligt läkaren såg allt normalt ut. Jag känner mig inte alls normal! Så frustrerande att gå omkring och må så här utan att det visar något på prover. Läkaren var väldigt osympatisk och menade att alla känner sig lite orkeslös och har ont i kroppen. Jag har levt i min kropp i tillräckligt många år för att känna att det inte är som det ska.. Fick Paraflex utskrivet för muskelvärken men den hjälper då föga. Vad gör man? Vill gå vidare med detta för så här kan jag inte må.

Hittade denna långa lista som jag sett andra använda. Känner någon igen sig i min situation och/eller har råd hur jag ska gå vidare?

Humör och mental hälsa

*Stor trötthet

Sömnlöshet

*Sömn gör inte att man känner sig piggare

Avsaknad av sexlust

Långsamma rörelser

*Förlorad uthållighet

Intolerans mot fysisk aktivitet

*Kraschar efter 15.00 på em

Långsamt tal

Depression

Panikattacker

Minnesförlust

Förvirring

*Mentalt slö

Dålig koncentration

Ljud eller röster i huvudet

Hallucinationer

Fobier

*Förlust av motivation

Depression efter förlossning

Mardrömmar

Lätt upprörd

Vill vara ensam

*Humörsvängningar

Nervositet/oro

Personlighetsförändringar

Känslor av bitterhet

*Tappar självförtroende

Andning och luftvägar

*Andfåddhet

Astma

*Svårighet att ta ett djupt andetag

Infektioner i övre luftvägarna

Fysik

Koordinationsproblem

*Darrighet

*Ledstelhet

*Svullnad i ögon, ansikte, händer, fötter eller fotleder

Lupus

Reumatoid artrit

*Rycker till ofta

*Invärtes skakningar

Svarar dåligt på behandlingar

*Candida (svampinfektioner)

Hjärta, blodtryck och puls

Högt blodtryck

Lågt blodtryck

Långsam/svag puls (under 60)

Snabb puls (över 90)

Snabb hjärtrytm med svaga sammandragningar

Långsam hjärtrytm utan att vara vältränad

Förstorat hjärta vid röntgen

Otydliga, svaga hjärtljud

Låg QRS amplitud på EKG

Långa normala intervall på EKG

Vätska runt hjärtat

*Hjärtklappning(hjärtslagen känns oregelbundna/?hårda?/snabba)

Svimningar

*Yrsel

Hud

*Torr

Flagnar

Grova fläckar

*Glåmig hudfärg

*Blek hy

*Mörka ringar under ögonen

*Pigmentation i hudveck

*Utslag: kliande, röd, svullen hy

*Känslighet för solljus

Hår

Tappar kroppsbehåring

*Tappar hår på huvudet

*Sköra hårstrån

Tappar ögonbryn(yttre tredjedelen)

Tappar ögonfransar

*Torrt hår

Hörsel

Överkänslig hörsel

Ljud i öronen(väsande, ringande)

Dövhet

Kroppstemperatur

*Värmekänslighet

*Känslighet för kyla

*Låg kroppstemperatur på morgonen

*Kalla händer och fötter

*Kallsvettning

*Nattsvettning

Mage, Matsmältning & Aptit

Avsaknad av/minskad aptit

Matallergier/Matintolerans

Intolerans mot alkohol

Förstoppning

*Hemorrojder

*IBS/Irritable Bowel Syndrome/Colon irritable

*Utspänd mage, gaser

Högt kolestrol

Diabetes

Vätskeansamling i magen (askites)

Sug efter söta saker

*Hypoglycemi=lågt blodsocker

Mun och hals

*Svårighet att svälja

*Känsla av att ha en klump i halsen

Känsla av att ha tryck över halsen

Brännande känsla i halsen

Halsont

*Svullen tunga

Kvävningsanfall

*Torr mun

Dålig andedräkt

Skrovlig röst

Förstorad sköldkörtel

Smärta, känsel och reflexer

*Migrän

*Tryckande huvudvärk

*Rygg- och ländryggssmärta

*Handledssmärta

*Muskel- och ledsmärta

*Karpaltunnelsyndrom

Inflammerade/ömma senor

Hälsporre (plantar fasciitis)

Långsamma reflexer i knä- eller fotled

*Stickningar/domningar

*Avdomningar och pirrande i ben, fötter, armar, händer, rygg eller ansikte

*Muskelkramper

Underliv

Ingen mens eller lätt mens

Stor blodförlust vid mens

Infertilitet

PMS

Endometrieos

*Upprepade urinvägsinfektioner

PID/Pelvic Inflammatory Disease

Fördröjd utlösning

Vikt

*Viktökning

Viktminskning

Fetma

*Svullnad

Ögon & Syn

*Svårt att fokusera

Dubbelseende

Torra ögon

*?Grus? i ögonen

*Suddig syn

Utstående ögon (ett eller båda ? exophthalmos)

Förändringar i bakre delen av ögat (fundus oculi)

*Tunga ögonlock

Skrivet av patientföreningen Thyroid Patient Advocacy och dess medicinske rådgivare Dr Barry Peatfield, och fritt översatt till svenska.

Kan tillägga att jag har väldigt räfflade naglar både lodrätt och vågrätt, vilket verkar vara ett symptom också?

Mina provsvar förstår jag absolut ingenting av men om någon är bra på att läsa/förklara vore det otroligt snällt! Det togs ett flertal prover men detta är vad jag kan förstå sköldkörtelproverna?

S-ferritin 19

S-fritt T4 8,5

S-TSH 1,6

S-kobalamin 140

Det blev ett långt inlägg men Tack snälla ni som kanske kan ge er synpunkt och komma med råd om det hela! ????????

• Rulle91

Hej, 

Har i princip alla symtom man kan ha för hypotyreos, inklusive låg kroppsvärme som tydligen ska vara ett "säkert tecken" på för låg ämnesomsättning, enligt hypotyreos.info/diagnostisering/kroppstemperatur.

Dock är alla mina värden normala:

TSH, Tyreotropin 2.9
    T3, Fritt 5.9
    T4, Fritt 19
    TPO-ak 8
    TRAK 0.3

Tror den samlade expertisen här att hypotyreos kan vara källan till mina problem trots ovanstående värden?

Värt att nämna är att min kortisolnivå var hög, närmare bestämt 631 (referensvärden 135-540).

Tack på förhand!

• Sophan

Hej på er!
    Jag vet inte hur aktiv den här tråden är, men jag försöker ändå.

Jag misstänker att jag kan ha hypotyreos. Eller i alla fall någon störning på sköldkörteln. Jag födde barn för knappt ett år sedan och har stått still i vikt och varit väldigt trött sedan dess. Först trodde jag att det var för att jag blev ganska stillasittande och barnet krävde mycket av min energi, men sedan jag började jobba har det bara varit kaos för mig. Jag rör mig mycket nu, tränar, promenerar, står upp och jobbar, har slutat helt med sockret... ingenting har hänt med vikten på två månader. Nada!

Jag är konstant trött (på somna stående-nivå), ofokuserad, har svårt att minnas saker... Jag är säker på att jag har myxödem (och har haft så länge jag kan minnas, jag har bara inte haft en term för vattenansamlingen i kroppen förut). Mina syskon har blivit diagnostiserade med hypotyreos (för flera år sedan) precis som flera andra släktingar så för mig är det uppenbart är det är något med min sköldkörtel som stör.

Jag har varit på VC tidigare, för tre år sedan ungefär. Där la de all fokus på att jag var trött och efter blodprover (fick aldrig värdena så jag vet inte hur det såg ut) sa de bara att allt var normalt och att jag antagligen bara saknade rutiner i mitt liv. De hade aldrig ens hört talas om hypotyreos då.

Nu har jag bokat en ny tid på en annan VC och jag förklarade hur jag mår och att jag är väldigt olik mig och att jag tror att jag kan ha problem med sköldkörteln. Då sa de att jag skulle få träffa en doktor och "prata om min trötthet". Varför lägger de så mycket fokus på att jag är trött? Har de aldrig hört talas om hypotyreos förut? Jag sa så mycket mer än att jag är trött, men det var det enda hon bokade in mig för. Nu har jag en känsla av att jag kommer få träffa en inkompetent läkare som jag först måste utbilda (med det lilla jag själv vet efter att ha googlat runt) och sen bli avfärdad av som hypokondriker...

Hur ska jag bemöta en potentiellt okunnig läkare inom det området? Finns det någon i skåne någon av er kan tipsa om som jag kan få be att få remiss till? Någon som är kunnig och tar det här på allvar, för jag känner att jag kommer slösa min tid genom att gå till min bokade tid.

• Essie0

Hej alla!

Hoppar in i denna tråd då jag hemskt gärna skulle vilja dela några tankar och funderingar med er som har varit med om liknande. Jag är en av många som misstänker att jag har problem med sköldkörteln men som nyligen fått tillbaka blodprover som inte tyder på detta (TSH och T4 normala värden, inget konstigt alls där).

Jag sökte hjälp på vårdcentralen, främst för min extrema trötthet (det känns ofta som att en ridå går ner) och led-/muskelvärk, då anmärkte istället läkaren på för högt kolesterol (över referens) och d-vitaminbrist. Blodtrycket var även det något förhöjt (147/80, är tjej i tjugoårsåldern och normalviktig där kost och hälsa är ett stort intresse). Är det någon kunnig som kan bekräfta att detta även kan vara tecken på krånglande sköldkörtel? Som individ vill man ju hitta lösningar och då kommer ofta Google till undsättning, där detta samband finns med hos många källor.

Jag kan bocka av dessa listor med symptom för hypotyreos så gott som till punkt och pricka men har aldrig kopplat att alla dessa krämpor och måenden hänger ihop, förrän jag läste på mer om tillståndet. Den ständiga frusenheten, totalt katastrofal hud och hår, ont i kroppen, det ständiga harklandet och hesheten och klumpen i halsen, huvudvärk, illamående, orkeslös, känner mig lat och håglös än fast jag innerst inne är en "doer", glutenintolerans som slog till för ca 2-3 år sedan(innan jag fattade att det var det..!), ont i ögonen och ofta röd i dem, mörka mörka ringar under ögonen - ser ut att ha varit utan sömn i flera år när jag tvärtemot kan sova hur mycket som helst utan att bli pigg, ja listan kan göras lång och jag ser ut och känner mig förjäklig helt enkelt. Det som är sorgligt är att det till och med är svårt att avgöra när allt detta startade då jag så länge jag kan minnas haft många av dessa problem utan att veta att det förmodligen finns en koppling och att jag alltså inte bara är en konstig människa som jag länge trott, med alla dessa fel.

Fick vid mitt läkarbesök d-vitamindroppar ordinerat i två månader och därefter återbesök för ny provtagning men det var det.

Vad ska jag göra? Finns det något att göra när proverna visar ok?

Om det finns det vill jag göra allt för att en gång för alla få känna någon slags upprättelse att det faktiskt finns en förklaring till denna dåliga livskvalitet. Känns som att bägaren nu rann över med status på blodfetterna och blodtrycket

Tusen tack på förhand till kloka råd och erfarenheter!

Varma hälsningar ????

Svar på tråden Hypotyreos tråden!