• Scream2

Hypotyreos tråden!

Välkommen till tråden för oss som har fått diagnosen hypotyreos eller misstänker att vi har det!

I TS kommer jag att samla in bra länkar, så tipsa mig gärna!

www.hypo2.info

Länken till artikeln om att TSH inte bör överstiga 2,5 om man har symtom:
      http://www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

www.thyroid.se ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702 www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071
    http://www.lakemedelsverket.se/upload/om-lakemedelsverket/publikationer/lakemedelsboken/LB-2011-2012/Tyreoideasjukdomar.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 21:14
    www.skoldkortelforeningen.se

http://turtles.egetforum.se
    skoldkortel.blogspot.com
    www.facebook.com/pages/Stoppa-felbehandlingen...

www.youtube.com/user/Hypotyreos

www.stopthethyroidmadness.com

Lite artiklar...
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-orkade-knap...

www.expressen.se/halsa/1.2026446/marta-29-nu-...
    www.expressen.se/halsa/1.2169672/ann-42-fick-...
    hd.se/skane/2009/09/06/14-aars-kamp-foer-raet.../

www.aftonbladet.se/halsa/article2966790.ab

www.expressen.se/halsa/1.1342737/det-var-som-...

www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin...

www.expressen.se/halsa/1.1319518/lakaren-trod...

medicinskaccess.se/images/arkiv/3_2009/6_deba...

www.dn.se/nyheter/vetenskap/hormonbrist-farli...

www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddel

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-12 11:35
    Tanken med denna tråd är att vi pratar om sjukdomen HYPOTYREOS, vi diskuterar INTE graviditet och hypotyreos. Det blir för mkt information i en tråd. Tips att ni som vill prata ur den vinkeln startar en egen!!! /MVH Sceram!

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Mina småtroll
    Scream2 skrev 2011-10-02 13:58:13 följande:
    När man läser runt om hypo och kostråd hittar man upprepade gånger tips om att dra ner rejält på kolhydraterna och helt utesluta bröd, pasta mm. Kolhydraterna du får i dig kan komma från grönsaker och mjölkprodukter istället. Även om det är fullkorn innehåller det gluten som då många verkar må bäst utan. Men det är egen erfarenhet och vänners samt vad jag kunnat läsa mig till.
    Oki, det var intressant. Tanken har nämligen slagit mig att jag känner mig lite uppblåst av kolhydrater (gluten?). Men har inte kopplat ihop det med hypo eftersom det är så nytt för mig. Vet du på vilket sätt folk med hypo oftast mår bättre utan/med mindre gluten? 
  • Scream2
    Mina småtroll skrev 2011-10-02 14:10:04 följande:
    Oki, det var intressant. Tanken har nämligen slagit mig att jag känner mig lite uppblåst av kolhydrater (gluten?). Men har inte kopplat ihop det med hypo eftersom det är så nytt för mig. Vet du på vilket sätt folk med hypo oftast mår bättre utan/med mindre gluten? 

Kan inte svara på det direkt. Men många kanske går omkring med nån form av glutenintolerans och då det är en autoimun sak och man vet att har man en autoimun sjukdom får man lätt fler. Hypo är ju det. Borde läsa på mer om det här men har inte orken...
  • Kavat

Mars2009
    Ris, potatis och majs (finns majspasta t.ex) är också kolhydrater t.ex, men glutenfria sådana och quinoa är också glutenfritt. (Medans couscous och bulgur t.ex är vete/gluten.)

Jag har både glutenintolerans/celiaki och Hypotyreos.

Om man misstänker att man inte tål gluten så rekomenderar jag att man går och tar ett blodprov innan man utesluter gluten ur kosten. När man utesluter gluten ur kosten blir man frisk, både på blodprov och gastroskopi som  är de undersökningar man gör för att sätta en celiaki-diagnos. Det låter ju toppen, eller hur! Alltså att man blir frisk på rätt kost! Solig

MEN, och det här är ett stort MEN. Om man fuskar lite lite grann någon gång, får i sig lite gluten någon gång i månaden så riskerar man en massa följdsjukdomar till glutenintolerans.
    Det är t.ex ökad risk att få andra autoimuna sjukdomar som diabetes, crohns m.fl men även ökad risk för cancer.
    Just därför är det jätte viktigt att få en diagnos på glutenintolerans om det är det man har. Så att man håller en strikt glutenfri kost och aldrig fuskar mer i hela sitt liv.

Det är ju er hälsa och erat val och det är inte säkert att man kan sätta en celiakidiagnos även fast man ändå mår bättre av glutenfri kost. Men då har man kollat upp det. Det är ju då ändå självklart att man ska äta glutenfritt för att må bra. Men har man då ikollat upp att man inte har glutenintolerans så riskerar man ju heller inte resten av sin hälsa om man fuskar eller inte är petnoga jämt.

För att ta "rättvisa" blodprov och gastroskopi (som följer om man visar sig ha höga värden på glutenprovet) så har jag hört från flera håll (som just uteslutit innan) att man bör man ha ätit normala mängder gluten dagligen i 2 månader.
     Har man tagit bort gluten läker kroppen och det är inte säkert att det visar inte på blodprov eller gastro även fast man har sjukdomen. Kosten är medicinen när man har celiaki.

• Ellabus

Någon som har bra koll på vilka symptom problem med binjurarna ger och vilka prover som ska tas för att kolla upp binjurarna. Min läkare tror inte att jag har problem med dem, men jag har inte tagit några kortisolprover (eller vad det nu kallas), däremot så låg tydligen saltbalansen (???) bra och jag kissar inte onormalt mycket så då skulle jag inte ha några problem med binjurarna. Funderar bara på om det faktiskt är fel i huvudet på mig eller om det är något fysiskt ändå, eller om jag rentav är hypokondriker. Men jag har ont i magen hela tiden nästan numera, på vänster sida och i ryggslutet på båda sidor. Dessutom är det tvärstopp i magen och jag fryser mer än normalt, fast jag har knappast gått upp i vikt något, snarare så känner jag mig smalare än tidigare (fast vågen har åkt ut, så det är jag inte säker på). Har tagit Dulcolax två gånger för att jag blivit desperat över magproblemen, men det var inte någon trevlig upplevelse, så det vill jag helst inte göra om. Har aldrig haft några antikroppar dessutom och när jag läser om de olika diagnoser som finns så passar inget riktigt in, förutom problem med binjurarna som i så fall skule ge förhöjt TSH. Har aldrig legat under referens i T4 heller, inte ens när jag hade 72 i TSH om jag minns rätt. Fast det känns som om jag bara yrar nu...hjälp?

• Scream2
    Ellabus skrev 2011-10-04 21:07:22 följande:
    Någon som har bra koll på vilka symptom problem med binjurarna ger och vilka prover som ska tas för att kolla upp binjurarna. Min läkare tror inte att jag har problem med dem, men jag har inte tagit några kortisolprover (eller vad det nu kallas), däremot så låg tydligen saltbalansen (???) bra och jag kissar inte onormalt mycket så då skulle jag inte ha några problem med binjurarna. Funderar bara på om det faktiskt är fel i huvudet på mig eller om det är något fysiskt ändå, eller om jag rentav är hypokondriker. Men jag har ont i magen hela tiden nästan numera, på vänster sida och i ryggslutet på båda sidor. Dessutom är det tvärstopp i magen och jag fryser mer än normalt, fast jag har knappast gått upp i vikt något, snarare så känner jag mig smalare än tidigare (fast vågen har åkt ut, så det är jag inte säker på). Har tagit Dulcolax två gånger för att jag blivit desperat över magproblemen, men det var inte någon trevlig upplevelse, så det vill jag helst inte göra om. Har aldrig haft några antikroppar dessutom och när jag läser om de olika diagnoser som finns så passar inget riktigt in, förutom problem med binjurarna som i så fall skule ge förhöjt TSH. Har aldrig legat under referens i T4 heller, inte ens när jag hade 72 i TSH om jag minns rätt. Fast det känns som om jag bara yrar nu...hjälp?

Binjurarna har väl inget med urinen att göra, så "salt" dvs elektrolyt balansen har inte med det att göra. 

Googla adrenal fatigue. Jag är inte så bra på den biten, men jag har fått göra ett 24 timmars dygnsurin mätning av kortisolet. Annars är väl det säkraste provet salivtest av kortisol. Vanligt blodprov säger inte så mkt om jag förstått det hela rätt.  
  • lillplutt
    Ellabus skrev 2011-10-04 21:07:22 följande:
    Låter konstigt. Har gjort utredning för sköldkörtelproblem och då ville läkaren kolla binjurarna mest för att kunna ställa en korrekt diagnos som ett led i utredningen. Binjureproblem kan ge Cushings eller Addisons sjukdom vad jag vet. Insistera på tester eller byt läkare tycker jag!
  • Mina småtroll

Är det någon här som har problem med att gå ner i vikt? O att man samlar på sig vätska?

Jag var hos läkaren häromdagen, känner inte att levaxinet hjälper (har dock bara ätit i fyra veckor), jag svettas som en gris vid minsta anstränging, o istället för att gå ner i vikt trots ansträngning så går jag upp!

Jag fick vätskedrivande utskrivet o har sedan igår kissat ut nästan 3 kg vätska...o fortfarande har jag fullt med ödem över hela kroppen.

Nån som känner igen sig? Läkaren trodde att dosen levaxin behöver höjas, men att vi måste vänta minst fyra veckor.
    Hon tog prov på njurar, lever o kortisol (?). Får se om det visar nåt. 

• Scream2
    Mina småtroll skrev 2011-10-06 20:01:14 följande:
    Är det någon här som har problem med att gå ner i vikt? O att man samlar på sig vätska?

Jag var hos läkaren häromdagen, känner inte att levaxinet hjälper (har dock bara ätit i fyra veckor), jag svettas som en gris vid minsta anstränging, o istället för att gå ner i vikt trots ansträngning så går jag upp!

Jag fick vätskedrivande utskrivet o har sedan igår kissat ut nästan 3 kg vätska...o fortfarande har jag fullt med ödem över hela kroppen.

Nån som känner igen sig? Läkaren trodde att dosen levaxin behöver höjas, men att vi måste vänta minst fyra veckor.

Ja och först ett år efter jag fick tillägg av LIothyorin börjar jag få bukt med detta. 

Du verkar ha träffat en smart doktor som vet lite om probelmet, att ta kortisol prov är det inte många som gör bara sådär. Det är för att testa hur dina binjurar mår. Dock kan det behövas andra tester där också. Men man börjar med kortisol i blod.   
  • Kavat
    Mina småtroll skrev 2011-10-06 20:01:14 följande:

Japp. Tsh och T4 är ok sedan flera månader tillbaks. Får se vad vi hamnar tillslut, läkaren har hittills sagt att jag gått in i väggen. Men mig veterligen så har jag aldrig hört talas om följande symptom på att gå in i väggen. När de kollade s-kortisol var det ok. Jag svullnar upp jätte mycket. Det både syns, känns och är mätbart (klocka, ringar, kläder osv passar vissa dagar men andra går de knappt på). Innan var jag konstant svullen, det var lite bättre ett tag men nu är det sämre än någonsin. Vet inte om det hänger ihop med att jag försiktigt börjat träna igen 2 gånger i veckan. Min kroppstemp sjunker också och så fryser jag och känner mig febrig, men kroppstempen går alltså ner en grad. Obestämd
Svar på tråden Hypotyreos tråden!