• Scream2

Hypotyreos tråden!

Välkommen till tråden för oss som har fått diagnosen hypotyreos eller misstänker att vi har det!

I TS kommer jag att samla in bra länkar, så tipsa mig gärna!

www.hypo2.info

Länken till artikeln om att TSH inte bör överstiga 2,5 om man har symtom:
      http://www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

www.thyroid.se ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702 www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071
    http://www.lakemedelsverket.se/upload/om-lakemedelsverket/publikationer/lakemedelsboken/LB-2011-2012/Tyreoideasjukdomar.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 21:14
    www.skoldkortelforeningen.se

http://turtles.egetforum.se
    skoldkortel.blogspot.com
    www.facebook.com/pages/Stoppa-felbehandlingen...

www.youtube.com/user/Hypotyreos

www.stopthethyroidmadness.com

Lite artiklar...
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-orkade-knap...

www.expressen.se/halsa/1.2026446/marta-29-nu-...
    www.expressen.se/halsa/1.2169672/ann-42-fick-...
    hd.se/skane/2009/09/06/14-aars-kamp-foer-raet.../

www.aftonbladet.se/halsa/article2966790.ab

www.expressen.se/halsa/1.1342737/det-var-som-...

www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin...

www.expressen.se/halsa/1.1319518/lakaren-trod...

medicinskaccess.se/images/arkiv/3_2009/6_deba...

www.dn.se/nyheter/vetenskap/hormonbrist-farli...

www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddel

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-12 11:35
    Tanken med denna tråd är att vi pratar om sjukdomen HYPOTYREOS, vi diskuterar INTE graviditet och hypotyreos. Det blir för mkt information i en tråd. Tips att ni som vill prata ur den vinkeln startar en egen!!! /MVH Sceram!

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Scream2
    Kavat skrev 2011-10-20 20:35:57 följande:
    Var snäll och spy ut din galla någon annanstans"
    Jag vet att det inte är någon här som har diffusa symtpom på hypotyreos, för då hade man letat andra orsaker.  Jag tror de flesta här har väldigt tydliga symptom på hypotyreos och tsh/t4/t3-värden som är åt skogen. De andra som inte har värden åt skogen är fåtal och jag tror många av dem är normalviktiga men har andra problem som återupprepade missfall eller andra allvarliga problem. För dem är det här livsnödvändigt och om de har viktproblem så är inte det problem om man jämför med alla andra problem de har med sin hälsa.

Hej då! Du är inte önskvärd i den här tråden för du tillför oss inget.
    Vänta lite nu.....jag avgör om någon inte är önskvärd och jag tycker att experten kan få vara här och föra en diskussion kring ämnet. Kanske vi genom våra egna erfarenheter kan få ytterligare någon att bli övertygad om att hypotyreospatienter blir felaktigt bemötta och behandlade i dagens svenska sjukvård.
  • Scream2
    drdystym skrev 2011-10-20 20:50:34 följande:
    Jag ville bara belysa problemet som okritiskt sållas bort, dvs de som inte behöver levaxin, som kanske tar stort intryck av det som skrivs här.

Det var inte tänkt att rikta sig till folk som behöver medicin och som lever med hypothyreos.

Kontentan är att man ska i samråd med sin läkare pröva ut medicin och inte ta råd från en internetsida.

Och det är ju självklart, kan tyckas. 

Men ska vi då inte få skriva om våra erfarenheter öht? Eller ska bara de som har ett TSH över 3,5 få prata? Jag förstår inte riktigt varför du är här inne och vad du har för syfte, faktiskt...
  • drdystym

Det skrev jag väl inte?

Jag ville bara få in lite kritisk eftertanke, eftersom det i många trådar här på FL står "kräv prover" eller "kräv att få pröva medicin" och dylikt.

Prata/skriva om sina erfarenheter och stötta sina medmänniskor är jättefint!

Jag vill bara att man ska komma ihåg att alla inte yttrar sig verbalt som läser här, utan det finns många ögon som hittar hit via google eller liknande, tar stort intryck av dessa "kräv att få testa" och sedan inte besitter samma kunskaper som ni gör, eller har ork att läsa på.  

• Scream2
    drdystym skrev 2011-10-20 21:14:52 följande:
    Det skrev jag väl inte?

Jag ville bara få in lite kritisk eftertanke, eftersom det i många trådar här på FL står "kräv prover" eller "kräv att få pröva medicin" och dylikt.

Prata/skriva om sina erfarenheter och stötta sina medmänniskor är jättefint!

Jag vill bara att man ska komma ihåg att alla inte yttrar sig verbalt som läser här, utan det finns många ögon som hittar hit via google eller liknande, tar stort intryck av dessa "kräv att få testa" och sedan inte besitter samma kunskaper som ni gör, eller har ork att läsa på.  

Fast å andra sidan anser jag man har rätt att få sina värden kollade OCH att få dom på papper. Idag har man mkt större möjlighet att skaffa sig kunskaper och ta del av andras erfarenheter via nätet, på gott och ont. MEN gruppen odiagnositerade patienter som har mycket symtom på hypo är STOR och alldeles alldeles för många får ex Citalopram, när det är Levaxin de behöver. Håller du med mig? Är det inte bättre att få testa Levaxin, OM man har mycket symtom och värden som ändå pekar lite snett, än att man ska stoppa i sig antidepp medicin som absolut inte är biverkningsfri?
    Alldeles för många läkare tittar mer på lablistan än på patienten....och det kanske inte beror på att de eg är dåliga doktorer, utan på att det är för korta tider på mottagningen...  
  • drdystym

Självklart ska patienter som behöver Levaxin ha Levaxin och inte några andra mediciner. Inget tycker något annat. Problemet med symtombilden på hypothyreos är att det kan vara hur spritt och diffust som helst. Fråga vilken endokrinologläkare som helst.

Problemet (om man nu tycker det är ett problem) är att vården som drivs i Sverige skall vara evidensbaserad, dvs stå på vetenskaplig grund. Anledningen till det är givetvis säkerheten. Riskerna man tar genom att gå utanför de prövade ramarna förstår de flesta behandlande läkare eller övrigt insatta människor, men inte nödvändigtvis alla i samhället.

Ska man gå utanför ramarna och upptäcka nya stigar, skall det helst göras under kontrollerade former och helst i studier, om man ska vara på säkra sidan.

Just hormoner är känsligt eftersom balansen i kroppen är så skör och komplext reglerat. Att därför experimentera inom detta fält är extra känsligt, mot låt säga om man skulle lida av b12-vitaminbrist eller liknande.  

Självklart har man rätt att få sina värden på papper,märkligt om detta är någon jätteissue.

Jag har ingen aning om hur stor gruppen är som har hypothyreos som är odiagnosticerade, den är säkert inte liten.     

• drdystym

Sen vet jag inte om man har RÄTT att få prover kontrollerade, vet inte vad lagen säger. Det blir ju en kostnadsfråga, prover är inte gratis att ta. Annars skulle nog alla prover och undersökningar gödslas med om det fanns obegränsade resurser. 

Upplever man att man måste kontrolleras (labmässigt) och ens behandlande läkare inte håller med får man söka sig annorstädes eller kontakta patientnämnden, de brukar kunna svara på sånt.

• Kavat

Jag tycker att drdystym var både väldigt oklar med vad h*n menade i sina första inlägg ( ironiskt?) och otrevlig. Jag upplevde inläggen som påhopp och det tyckte jag var otrevligt. Jag anser inte att vitsen att hoppa in så i en tråd och kasta ur sig anklagelser utan evidens. Jag kanske uppfattade h*n fel och då ber jag om ursäkt.

• Scream2
    drdystym skrev 2011-10-20 21:48:19 följande:
    Sen vet jag inte om man har RÄTT att få prover kontrollerade, vet inte vad lagen säger. Det blir ju en kostnadsfråga, prover är inte gratis att ta. Annars skulle nog alla prover och undersökningar gödslas med om det fanns obegränsade resurser. 

Upplever man att man måste kontrolleras (labmässigt) och ens behandlande läkare inte håller med får man söka sig annorstädes eller kontakta patientnämnden, de brukar kunna svara på sånt.

Har du symtom som påminner om hypo så har du självklart rätt att få dina värden kollade, annars begår läkaren tjänstefel om han/hon inte följer upp dina problem. För vad blir kostnaden om en diagnos missas?
  • Scream2
    drdystym skrev 2011-10-20 21:38:43 följande:
    Självklart ska patienter som behöver Levaxin ha Levaxin och inte några andra mediciner. Inget tycker något annat. Problemet med symtombilden på hypothyreos är att det kan vara hur spritt och diffust som helst. Fråga vilken endokrinologläkare som helst.

Problemet (om man nu tycker det är ett problem) är att vården som drivs i Sverige skall vara evidensbaserad, dvs stå på vetenskaplig grund. Anledningen till det är givetvis säkerheten. Riskerna man tar genom att gå utanför de prövade ramarna förstår de flesta behandlande läkare eller övrigt insatta människor, men inte nödvändigtvis alla i samhället.

Ska man gå utanför ramarna och upptäcka nya stigar, skall det helst göras under kontrollerade former och helst i studier, om man ska vara på säkra sidan.

Just hormoner är känsligt eftersom balansen i kroppen är så skör och komplext reglerat. Att därför experimentera inom detta fält är extra känsligt, mot låt säga om man skulle lida av b12-vitaminbrist eller liknande.  

Självklart har man rätt att få sina värden på papper,märkligt om detta är någon jätteissue.

Jag har ingen aning om hur stor gruppen är som har hypothyreos som är odiagnosticerade, den är säkert inte liten.     
    Men det är ju det som sker idag, pat med TSH över 2,5 och även precis på de gränsvärden lab har får INTE Levaxin utan blir erbjudna Citalopram...hur ska de få reda på vad de har rätt till om de inte har internet att hitta svar på sina frågor, få ta del av andras erfarenheter och få orken att kämpa vidare?

Att fråga endo är ju som att fråga tomten...det är ju VC läkarna som träffar de här diffusa patienterna. De som kommer till endokrinologerna är ju de som har mer "besvärliga och intressanta" symtom, värden osv. Generellt sett....

VC läkarna får ju inte tid/har inte lust att kolla upp ny forskning och nya riktlinjer utan går på det de lärde sig för 20 år sen....MEN så finns det läkare som faktiskt inser att forskning går framåt, kanske träffat på patienter som trots "bra" värden ändå mått så mkt bättre med Levaxin och från det lärt sig att referensintervaller inte passar in på alla. 

Så förklara gärna för mig vad som är så farligt med att ge en människa Levaxin, om personen i fråga har tydliga symtom på hypo men värden "inom referens" och som efter några månaders behadling mår bättre? Och dom personen efter en kort tid får hög puls, darrighet mm och slutar med medicinen, vad är det för farligt med det? Själv har jag fått Levaxin trots bra värden, men mitt B12 som ligger lite och fladdrar, det vågar dom inte göra nåt åt  Ibland säger inte blodprov allt, man måste testa sig fram för att hitta det rätta, eller ska man bara skita i symtomen och kalla det psykiskt?
Svar på tråden Hypotyreos tråden!