• Scream2

Hypotyreos tråden!

Välkommen till tråden för oss som har fått diagnosen hypotyreos eller misstänker att vi har det!

I TS kommer jag att samla in bra länkar, så tipsa mig gärna!

www.hypo2.info

Länken till artikeln om att TSH inte bör överstiga 2,5 om man har symtom:
      http://www.hypo2.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

www.thyroid.se ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702 www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071
    http://www.lakemedelsverket.se/upload/om-lakemedelsverket/publikationer/lakemedelsboken/LB-2011-2012/Tyreoideasjukdomar.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 21:14
    www.skoldkortelforeningen.se

http://turtles.egetforum.se
    skoldkortel.blogspot.com
    www.facebook.com/pages/Stoppa-felbehandlingen...

www.youtube.com/user/Hypotyreos

www.stopthethyroidmadness.com

Lite artiklar...
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/jag-orkade-knap...

www.expressen.se/halsa/1.2026446/marta-29-nu-...
    www.expressen.se/halsa/1.2169672/ann-42-fick-...
    hd.se/skane/2009/09/06/14-aars-kamp-foer-raet.../

www.aftonbladet.se/halsa/article2966790.ab

www.expressen.se/halsa/1.1342737/det-var-som-...

www.expressen.se/halsa/1.1342761/doktor-karin...

www.expressen.se/halsa/1.1319518/lakaren-trod...

medicinskaccess.se/images/arkiv/3_2009/6_deba...

www.dn.se/nyheter/vetenskap/hormonbrist-farli...

www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddel

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-12 11:35
    Tanken med denna tråd är att vi pratar om sjukdomen HYPOTYREOS, vi diskuterar INTE graviditet och hypotyreos. Det blir för mkt information i en tråd. Tips att ni som vill prata ur den vinkeln startar en egen!!! /MVH Sceram!

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • EnFisPåTvären

Hej, jag har en fråga. Jag har många, många hyposymptom (har varit sjukskriven för utmattningssyndrom i två år, blir bara sämre och sämer) men enligt endokrin är sannolikheten ytterst liten att det är det jag lider av därför att enligt honom:

- ligger jag inom referensintervallet (har senaste fem åren gått upp och ner mellan som minst 1,1 och som mest 3,4). Mitt senaste låg på 2,6 och för fem år sedan när jag var frisk låg det på 2,4 - han menar då att det är en omöjlighet att jag har hypoproblem.

- jag har svullen tunga men han säger att det inte kommer vid så här låga tsh-värden och att det inte kan bero på detta.

- jag har lämnat prover för antikroppar och han säger att om de är negativa finns ingen möjlighet att jag har hypoproblematik.

Så jag undrar vad ni får för tankar kring detta?

• Scream2
    EnFisPåTvären skrev 2011-10-08 23:56:50 följande:
    Hej, jag har en fråga. Jag har många, många hyposymptom (har varit sjukskriven för utmattningssyndrom i två år, blir bara sämre och sämer) men enligt endokrin är sannolikheten ytterst liten att det är det jag lider av därför att enligt honom:

- ligger jag inom referensintervallet (har senaste fem åren gått upp och ner mellan som minst 1,1 och som mest 3,4). Mitt senaste låg på 2,6 och för fem år sedan när jag var frisk låg det på 2,4 - han menar då att det är en omöjlighet att jag har hypoproblem.

- jag har svullen tunga men han säger att det inte kommer vid så här låga tsh-värden och att det inte kan bero på detta.

- jag har lämnat prover för antikroppar och han säger att om de är negativa finns ingen möjlighet att jag har hypoproblematik.

Vad ligger ditt T4 på?
    Kolla länken i TS om nytt referensintervall på TSH om man har symtom, 2,5..:Den kan du ju visa din doktor...hur ser dina B12 värden ut?
    Osså frågar du doktorn om det är bättre att äta antidepp medicin (står iof inte om du gör det) som kan ge mkt biverkningar eller få testa att tillföra kroppen lite kroppseget (om än i syntetisk form) hormon och se om den svarar bra på detta. Biverkningar kommer ju om du får för mkt, men då är det ju lätt att sluta....
  • Scream2
    lillplutt skrev 2011-10-08 23:26:16 följande:
    Någon här som gjort biopsi på sköldkörteln?
    Ja
  • Bella8

Ja, alltså jag hade konstaterad underfunktion redan innan min bortoperation av tumören i sköldkörteln. Men då jag inte hann börja med Levaxin innan op och de ville vänta med att meciniera mig efteråt så gick det som det gick: det kunde ha gått riktigt illa då min underfunktion var så svår att blodtrycket gick upp till 200/110 vilket i värsta fall kan ge hjärnblödning el hjärtinfarkt... Så jag blev inlagd på Strokeavdelnibgen med 24/7 ekg så de kund hålla koll på mig... Mina värden var då TSH 30 och T4 5,7 (vilket anger graden av sjukdom)... Det sattes in 50mkg Levaxin direkt och då jag har så uttalad hypotyreos så vill de testa att sätta in mig på 12,5-25mkg efter endast 2 v så kroppen slipper må såhär dåligt... Då mina värden störtdök så kan det funka då inte kroppen vant sig vid sån här jättehormonbrist under lång tid... Kan tillägga att min Endo är överläkare på KS och en av de främsta så jag litar på henne... Jag har gjort 2 st finnålspunktioner, som det heter, av sköldkörteln. Den första visade på en godartad kolloidnodulus vs cysta. Men när jag kom till Endokrinkirurgen för att diskutera bortop pga att den växte inpt och var stor så hittade kirurgen en tumör inuti cystan som nålen missat... :( Det blev en finnålspunktion till, nu med ul för att träffa rätt med nålen. Den första var en piece of cake, den andra tog en halvtimmes grävande för att komma rätt och vr mycket jobbig och gjorde ont. Värst var ändå väntan på svaret som när det kom visade på att det måste bli en akut operation då det var en follikulär tumör som likväl kunde vara godartat adenom som follikulär cancer... Fick svar efter 10 dgr och det var ett godartat adenom, thank god! Men så nu detta, kunde ha sluppit det bara läkarna gett mig Levaxin direkt postop... Kan tillägga att de senaste månadernas händelser varit toalt övermänskliga!

~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
  • EnFisPåTvären
    Scream2 skrev 2011-10-09 09:25:19 följande:
    Vad ligger ditt T4 på?
    Kolla länken i TS om nytt referensintervall på TSH om man har symtom, 2,5..:Den kan du ju visa din doktor...hur ser dina B12 värden ut?
    Osså frågar du doktorn om det är bättre att äta antidepp medicin (står iof inte om du gör det) som kan ge mkt biverkningar eller få testa att tillföra kroppen lite kroppseget (om än i syntetisk form) hormon och se om den svarar bra på detta. Biverkningar kommer ju om du får för mkt, men då är det ju lätt att sluta....
    Jag har pratat med honom om nya gränsen och han är medveten om den, men menar att jag hade samma gräns så långt innan jag blev sjuk att mina symptom inte kan bero på hypo.

Jag har skyhögt B12, ligger långt över referensvärdet.

Jag har inte utmattningsdepression utan syndrom, äter inga mediciner.

Men om jag omformulerar mina frågor så här:

- nån som inte haft ett jättestigande tsh senaste fem åren (mer eller mindre) och det ändå visade sig vara hypo? Hur mycket är det okej att tsh går upp och ner?

- ni som har/har haft svullen tunga - vilka tsh-värden låg ni på då?

- någon som INTE haft antikroppar och det ändå visat sig att denne haft hypo-problematik?
  • Försök inte
    EnFisPåTvären skrev 2011-10-08 23:56:50 följande:

Så där var det för mig. Gick till flera läkare utan att ngn fattade vad det var. Efter flera år hittade jag själv på nätet vad det var efter att skrivit ned alla mina symptom. Fick struma till slut som var väldigt diffus. Fram och tillbaka. Hittade till slut en läkare som hade arbetat med detta i många år i Stockholm. Hon är i dag pensionerad men har en annan som är bra. Gick i flera år och blev bara sämre och sämre. Idag mår jag bra men det tog ett par år med levaxin. Under de åren som gick så fick jag förhöjt kolesterol samt förlorade mycket B12. Min läkare är förvånad över att jag inte fick diabetes också.

Mitt råd är till er som har läkare som inte tror på er. Gå till flera andra läkare. Värdena är olika beroende på vilket lab man lämnar in blodproverna till och vad DU själv mår bra av. Min läkare säger att kvinnor ska ligga mycket mycket lågt för att må bra.  
  • Kavat
    Bella8 skrev 2011-10-09 10:24:28 följande:
    Ja, alltså jag hade konstaterad underfunktion redan innan min bortoperation av tumören i sköldkörteln. Men då jag inte hann börja med Levaxin innan op och de ville vänta med att meciniera mig efteråt så gick det som det gick: det kunde ha gått riktigt illa då min underfunktion var så svår att blodtrycket gick upp till 200/110 vilket i värsta fall kan ge hjärnblödning el hjärtinfarkt... Så jag blev inlagd på Strokeavdelnibgen med 24/7 ekg så de kund hålla koll på mig... Mina värden var då TSH 30 och T4 5,7 (vilket anger graden av sjukdom)... Det sattes in 50mkg Levaxin direkt och då jag har så uttalad hypotyreos så vill de testa att sätta in mig på 12,5-25mkg efter endast 2 v så kroppen slipper må såhär dåligt... Då mina värden störtdök så kan det funka då inte kroppen vant sig vid sån här jättehormonbrist under lång tid... Kan tillägga att min Endo är överläkare på KS och en av de främsta så jag litar på henne... Jag har gjort 2 st finnålspunktioner, som det heter, av sköldkörteln. Den första visade på en godartad kolloidnodulus vs cysta. Men när jag kom till Endokrinkirurgen för att diskutera bortop pga att den växte inpt och var stor så hittade kirurgen en tumör inuti cystan som nålen missat... :( Det blev en finnålspunktion till, nu med ul för att träffa rätt med nålen. Den första var en piece of cake, den andra tog en halvtimmes grävande för att komma rätt och vr mycket jobbig och gjorde ont. Värst var ändå väntan på svaret som när det kom visade på att det måste bli en akut operation då det var en follikulär tumör som likväl kunde vara godartat adenom som follikulär cancer... Fick svar efter 10 dgr och det var ett godartat adenom, thank god! Men så nu detta, kunde ha sluppit det bara läkarna gett mig Levaxin direkt postop... Kan tillägga att de senaste månadernas händelser varit toalt övermänskliga!
    Sjukt att det ska behöva gå så långt och att du behövde bli så dålig innan du fick hjälp.
    Det är bra att du litar på din endo läkare. Men den läkaren som var ansvarig för att de inte kollade värdena, att du inte fick behandling i tid och att du behövde läggas in pga det borde få reda på vad konsekvenserna blev av det handlandet...

Det du skriver om graden av sjukdom. Jag förstår att du har och mår jätte dåligt och på det du beskriver så låter det som att de missat saker som kunde gjort att du inte behövt må riktigt så dåligt?

Tyvärr säger inte enbart de värderna hur man egentligen mår och hur kroppen fungerar. Alltså bara för att man får ner tsh och t4 till pressat så kan man fortfarande må jätte kasst av sköldkörtelproblem. Det finns skräckexemel på myxödemkoma med inte alls så höga värden. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21058937
     Inte för att jag vill skrämma upp dig mer, men hur kroppen hanterar hormorner varierar från individ till individ och mängden levaxin man behöver äta varierar också väldigt mycket även om man skulle ha samma värden som en annan människa med hypotyreos.

Skönt att det var en godartad adenom. {#emotions_dlg.flower} Hoppas att det går bra nu och du blir bättre snabbt!
  • EnFisPåTvären
    mylife skrev 2011-10-09 11:15:01 följande:
    Så där var det för mig. Gick till flera läkare utan att ngn fattade vad det var. Efter flera år hittade jag själv på nätet vad det var efter att skrivit ned alla mina symptom. Fick struma till slut som var väldigt diffus. Fram och tillbaka. Hittade till slut en läkare som hade arbetat med detta i många år i Stockholm. Hon är i dag pensionerad men har en annan som är bra. Gick i flera år och blev bara sämre och sämre. Idag mår jag bra men det tog ett par år med levaxin. Under de åren som gick så fick jag förhöjt kolesterol samt förlorade mycket B12. Min läkare är förvånad över att jag inte fick diabetes också.

Mitt råd är till er som har läkare som inte tror på er. Gå till flera andra läkare. Värdena är olika beroende på vilket lab man lämnar in blodproverna till och vad DU själv mår bra av. Min läkare säger att kvinnor ska ligga mycket mycket lågt för att må bra.  
    Tack för att du delade med dig av din historia. Min läkare tror jag är okej med att jag provar levaxin oavsett om han tror på det eller inte, och han är väldigt mån om att jag ska må bra. Han säger dock att många, många äter Levaxin i onödan och att man kan må bättre av det en period trots att man inte har hypo då det piggar upp kroppen men att det inte är bra att tillföra något man behöver i onödan, vilket jag iofs håller med om. Men det jag undrar nu är de specifika frågor jag frågat ovan.
  • Försök inte
    EnFisPåTvären skrev 2011-10-09 11:03:01 följande:
    Jag har pratat med honom om nya gränsen och han är medveten om den, men menar att jag hade samma gräns så långt innan jag blev sjuk att mina symptom inte kan bero på hypo.

Jag har skyhögt B12, ligger långt över referensvärdet.

Jag har inte utmattningsdepression utan syndrom, äter inga mediciner.

Men om jag omformulerar mina frågor så här:

- nån som inte haft ett jättestigande tsh senaste fem åren (mer eller mindre) och det ändå visade sig vara hypo? Hur mycket är det okej att tsh går upp och ner?

- ni som har/har haft svullen tunga - vilka tsh-värden låg ni på då?

- någon som INTE haft antikroppar och det ändå visat sig att denne haft hypo-problematik?
    Mitt TSH låg strax över gränsvärdet så därför trodde inte läkarna på att det var det som var felet. Dock är det så med mig att ligger inte jag i mitten eller lågt på mina gränsvärden vad det än gäller så säger min kropp ifrån.

SÅ man kan må skitdåligt fast värdena inte visar det. Din kropp säger ju ifrån och det är det som gäller.

Tyvärr går läkare efter gränsvärden oftast och det går ofta inte prata med dem om det.   
Svar på tråden Hypotyreos tråden!