Inlägg från: stjärnfrukt |Visa alla inlägg
  • stjärnfrukt

Juni-barn

Du är i vecka 27.
    Du har gått 26 fulla veckor och fulla dagar (v26+5).
    Du är i 6:e kalendermånaden.
    Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
    Du är i trimester tre.
    Beräknat förlossningsdatum Tors 14 jun 2012 
    Du har 92 dagar kvar till beräknad förlossning

Är exakt 3 månader kvar till bf!! Och förra gången startade allt på just den gyllene dagen. Herreguuuuud vad jag längtar nu! {#emotions_dlg.flower} 

• stjärnfrukt
    Dancia, såg du någon docksäng? Vad köpte du för roligt till din bebis? Glad

JennieJ: Är orolig för dig!
  • stjärnfrukt
    Dancia skrev 2012-03-23 09:47:11 följande:
    Ja de hade docksäng :).
    Jag köpte en MILLA bodysuit, en kortärmad body, strumpor, 2 scarfs, filtar (tjocka och tunna), skötdyna och 2 överdrag till den, täcke och kudde till både vagn och spjälsäng och ett bäddsätt till vagnen, mam napflaska, mam latexnpar, vällingdoserare, badhjälp, amningskudde, en mjuk nalle som fungerar som en speldosa, en mjukisskallra att kunna hänga, en stor och två små plastade frotte,
    Sedan köpte jag ett par mammaleggings till mig själv och 2 mammalinnen. De har mamma jeansleggings för 29 kr :).
    Åh så bra, då hoppas jag att det finns kvar sen när jag åker dit om 2 veckor Glad 
    Tack för att du kollade det!{#emotions_dlg.flower} 

Låter som du hittat en hel del bra saker, vad roligt! bäddset och täcke ska jag köpa, gjorde det till dottern och det har varit jättebra!

speldosan som var som en nalle, sitter den typ på en stjärna eller måne? Vi köpte en sån till Nova och sömmen gick upp och hon stoppade bomullen i munnen när vi åkte bil, som tur var så hände det inget, men fy vad det kunde gått illa....fick en ny sån av ett par vänner, och den gick också upp i sömmen på precis samma sätt! Dessutom gick snöret av på mitten när sambon drog i det, så var uppmärksam om det är en sådan du köpt!

Mammaleggins för 29:- ska jag nog slå till på Skrattande 
  • stjärnfrukt

Ligger här utslagen med influensa, IGEN, och inte nog med det så väntar jag på ett samtal från socialen. 

Som ni kanske minns så har jag en syster som väntar sitt första barn nu i slutet av april och socialen vill att hon + hennes pojkvän + deras nyfödd ska åka direkt till ett behandlingshem efter förlossningen. I 8 veckor. "målet är att alla 3 ska åka hem tillsammans". Detta känns helt sjukt!!!! Min syster mår jättedåligt (såklart!!) över detta, att de inte ska få komma hem och lära känna sitt barn ifred, utan komma till ett helt nytt ställe (som är schemalagt från 07.00-20.00 VARJE dag) och vara underbevakning för att de eventuellt ska ta bebisen ifrån dem Rynkar på näsan 

Som TUR är tycker vi alla som känner dem att det är helt sjukt att socialen ens tänkt tanken, och de har en utredning nu när de förhör bland annat, deras bm, mamma och ska ringa mig under veckan och ställa frågor. Är jättestressad över detta, för både mamma & bm verkligen kände hur socialen försökte vinkla allt typ, hade bland annat frågat bm TRE gånger om de verkligen skulle klara av en nyfödd. Bm hade svarat likadant alla tre gånger att självklart trodde hon det!

Bara tanken på att risken fanns att någon skulle ta min bebis ifrån mig får mig att stortjuta! Detta är ju fruktansvärt.  

• stjärnfrukt
    LillSnurr82 skrev 2012-03-28 08:23:59 följande:
    Stjärnfrukt: vad jobbigt :( hur eller varför gör dom ens en utredning om din syster med pojkvän om föräldraskap ?
    Krya på dig !
    Ska jag vara ärlig så vet jag inte till 100%, tror det kan ha o göra med att hon är sjukpensionär pga sin diagnos asperger, + depressioner (minns inte riktigt vad det heter, men hon har varit deprimerad många år, dock inte de senaste 2åren) så hon får aktivitetsbidrag/stöd (minns inte vilket av dem) och hennes pojkvän går på gymnasiet, som dessutom också har asperger. Min syster hade ju då redan kontakt med socialen antar jag, hon har ju även haft en stödperson som kommit och hjälpt till att handla, tvätta (de har gjort det tillsammans alltså) m.m, men nu kommer personen i fråga bara förbi och "tittar till läget" typ. Dessutom har hon en godman om det nu kan spela någon roll...

Kanske inte låter som de allra bästa förutsättningarna, men min syster är så barnkär och har jättefin hand med min dotter och har varit barnvakt tillsammans med min mamma, då Nova skrek jättemkt och min syster gick och bar och sjung på henne i 2 timmar tills hon somnade för natten, och min syster höll sig lugn hela tiden som ett exempel.  

Självklart är det skillnad när man får egna  barn, men hur man kommer att reagera som mamma kan väl ingen veta. Det jag är orolig för som skulle kunna hända är ju att hon får förlossningdepression, då jag har för mig jag har läst att man lättare kan drabbas av det om man varit mkt deprimerad innan, men att hamna på ett behandlingshem där man inte bara kan få finna sin roll som mamma hemma i tryggheten skulle nog inte ha positiv inverkan på det. 
  • stjärnfrukt

Varit hos bm idag. Allt såg bra ut, har även fått upp mitt hb till 121!!! 
    Och inte konstigt jag haft lite växtvärk i magen, för fem veckor sedan var mitt sfmått 24, nu idag mätte hon till 30!
    V.29+0 idag.

Har ni andra också bestämt hur ni ska lägga upp föräldrar dagar, dagis m.m?

Vi funderar i alla fall på att göra så här:  

1. Dotter som är 2 år går på dagis 15h/v idag, från 08.30-12.15 mån-torsdag och det TROR vi hon ska få fortsätta med, dels för att bebis ska få lite lugn & ro med mamma/pappa så som första barnet fick, och sen var det jobbigt att skola in dottern på dagis, och vi vill inte riskera att behöva "börja om" sen...

2.  Jag ska nog plugga 50% under hösten och våren (distans), och om jag gör det så ska min sambo jobba 2-3dagar/v,  

3.  Jag ska plugga 100%, mitt sista år i skolan, och då ska nog båda barnen gå 15h/v på dagis och resten ska sambo vara hemma

Vi har ju 90dagar kvar på dottern så dagarna borde ju dagarna räcka till detta upplägg, tycker ni det låter ok? 

• stjärnfrukt
    stjärnfrukt skrev 2012-03-30 15:21:00 följande:
    Varit hos bm idag. Allt såg bra ut, har även fått upp mitt hb till 121!!! 
    Och inte konstigt jag haft lite växtvärk i magen, för fem veckor sedan var mitt sfmått 24, nu idag mätte hon till 30!
    V.29+0 idag.

Har ni andra också bestämt hur ni ska lägga upp föräldrar dagar, dagis m.m?

Vi funderar i alla fall på att göra så här:  

1. Dotter som är 2 år går på dagis 15h/v idag, från 08.30-12.15 mån-torsdag och det TROR vi hon ska få fortsätta med, dels för att bebis ska få lite lugn & ro med mamma/pappa så som första barnet fick, och sen var det jobbigt att skola in dottern på dagis, och vi vill inte riskera att behöva "börja om" sen...

2.  Jag ska nog plugga 50% under hösten och våren (distans), och om jag gör det så ska min sambo jobba 2-3dagar/v,  

3.  Jag ska plugga 100%, mitt sista år i skolan, och då ska nog båda barnen gå 15h/v på dagis och resten ska sambo vara hemma

Vi har ju 90dagar kvar på dottern så dagarna borde ju dagarna räcka till detta upplägg, tycker ni det låter ok? 

Alltså det är inte tre olika alternativ, utan tre "steg" ;) 1-2 är ju bebisen första år, steg tre är ju sen när bebis fyllt 1 år...
  • stjärnfrukt
    Tre Flickor: Hehe, jaa det är väl ganska ovanligt att vara särbos när man har barn (tror jag?) och folk brukar ju ha lite svårt för sånt som sticker ut! Huvudsaken är ju att ni trivs! Enda nackdelen i mina ögon är väl den ekonomiska biten och förlusten av morgonsex Flört 

Har erat dagis sommarstängt? Kommer du vara den enda som är hemma?

Dagiset där vår dotter går har stängt från någon gång i juni till slutet av augusti. Så hon kommer gå hem så fort min skola slutar och börja sen när min skola börjar. Vi får alltså se under sommaren hur allt blir, då ska ju min sambo vara hemma 100% från den dagen bebis föds och 10 veckor framåt.   

• stjärnfrukt
    Tre Flickor: hihi ja men då så! Mannen här hemma har börjat gå upp tidigare för att hinna läsa tidningen i fred på jobbet så här blir det endast på helgerna också...haha antar att det lätt blir så när man hängt ihop ett tag?! 

Tycker det låter som ni planerat det bra, tycker synd om de par där de av ekonomiska skäl bara kan låta en förälder vara ledig och den andra inget.   (om båda egentligen vill vara hemma alltså!) 

IdaElinLivia040611: Härligt att ha så många dagar kvar! Tänk om man ändå hade haft råd med det Glad
    Plugga på distans och vara småbarnsförälder tycker jag är en perfekt kombination faktiskt! 
    Läser också företagsekonomi, ska söka in till butikschefsprogrammet 120hp till hösten, och jag har redan läst hälften utav kurserna som de läser första året + fler, så jag hoppas jag kommer in på det! Skulle vara så skönt att få klart min utbildning och få börja jobba igen så man kan köpa hus och gifta mig! Och bara kunna njuta av att man fått alla bitar på plats...

• stjärnfrukt
    zenoble skrev 2012-03-30 16:14:31 följande:
    Jag tänkte också sprida lite glädje och positiv energi hihi :) vi vann budgivningen på bostadsrätten så vi flyttar nog in i maj eller juni efter renovering, så sköönt att ha det klart äntligen! 
    skulle få besked på posten idag ang, gravpenningen, fick inte det så ringde upp och beslutet togs idag att jag blev bevijlad Glad så från och med onsdag är jag hemma, ska bli skönt att kunna fokusera lite mer på sista delen av graviditeten och på sonen som inte är så gammal än. Härliga fredag Hjärta Hoppas ni andra får det någorlunda bra också trots eländiga krämpor!
    GRATTIS! vad skönt för dig att kunna släppa de saker som stressat dig! Nu får du springa o köpa lite lyxgrejer som kan vara kul o ha när man är gravid/ny bliven mamma så du verkligen passar på att njuta! 
Svar på tråden Juni-barn