• Dancia

Juni-barn

Uddabus skrev 2012-02-24 13:17:32 följande:
    Är det farligt för bebis om man har 40,2 i feber?

Feber ska inte vara farligt när man tagit sig förbi första trimestern men över 40 grader låter lite väl mycket. Har hört att man helst inte ska ha över 39,5 iaf. Jag hade nog ringt BM eller sjukvårdsrådgivningen med så hög feber. Krya på dig!
  • Dancia

Tycker det är många som känner sparkar uppe vid/under revbenen. På mig känns det som en bra bit kvar innan hon kan sparka så högt upp, eller växer den så pass mycket de.närmsta 2-3 veckorna?. Kommer inte ihåg :)

• Dancia

Uddabus: din stackare :(. Hoppas cocilanan hjälper så du blir av med detta. Har febern gett med sig?

• Dancia

Hur går man till väga om man behöver kryckor? Ska man fråga själv eller kan man gå via läkare?

• Dancia

Den säkraste platsen i bilen är helt klart mitten bak eftersom den har bra avståndsmarginal till alla rutor och dörrar. Det krävs dock att man har rätt stol rätt monterad så klart. Första barnet hade jag i mitten och andra också i mitten, men nu med tredje så tänker jag ha henne fram. Känner att jag inte kan välja vilket barn av alla 3 som ska sitta på den säkraste platsen så jag kör på det som känns mest bekvämt och smidigt.

• Dancia

Min man jobbar som brandman och har både genom utbildning och erfarenhet fått lära sig att mitten bak är den säkraste platsen, utan tvekan, under förutsättning att barnet/personen sitter rätt fastsatt för sin ålder så klart. Men som många av oss redan sagt så får man ju även gå efter smidighet och vad som passar bäst för sin familj. Jag har hittills mest försökt undvika att ha ett barn fram då jag anser det vara en riskabel plats om man kolliderar med en älg. Men då har jag själv inte haft körkort förrän i somras och jag har då kunnat sitta bak med barnen när de var riktigt små. Nu när jag har körkort och kommer köra själv med alla tre barnen vill jag helldre ha bebisen fram för att kunna ha uppsikt. Helst hade jag inte velat sätta barnen i bil alls, men det går ju inte riktigt att undvika så man får försöka göra det bästa man kan med en krocksäker bil, rätt bilstolar som är rätt monterade :).

• Dancia
    Tre Flickor skrev 2012-02-27 19:56:48 följande:
    Jag ligger totaldäckad av min envisa influensa. Jag var hos läkaren i fredags och blev sjukskriven en vecka till. CRP låg på 158 så jag fick kåvepenin utskrivet. En stark och intensiv kur på 5 dagar, hoppas att den hjälper. Önskar att jag hade något som kunde ta bort febern också för alvedon gör ingen större nytta. Haft feber sedan den 16 februari och på VC låg den på 38,9 mitt på dagen, det är knappt att jag vågar ta tempen nu på kvällen. Jag ska göra en glukosbelastning på torsdag så jag får väl passa på att fråga barnmorskan då.

Jag tycker inte om förkylningstider! 

Men fy din stackare :(. Usch, influensan kan.verkligen slå hårt på oss gravida. Håller tummarna att den här 5-dagars kuren hjälper nu så att du kan få bli frisk. Krya på dig!
  • Dancia
    LillSnurr82 skrev 2012-02-27 22:58:36 följande:
    Hm, då ska jag fråga min sambo. Han är oxå brandman, han har inget sagt om det så dom glömde kanske att lära han.. Haha!

Haha, nej jag tror ju inte att de glömmer att lära ut sånt ;). Däremot kan ju utbildningar se lite olika ut och speciellt beroende på när utbildningen varit :). Kunskap och statistik ändras ju helatiden :). Men jag tycker som sagt att just mittenplatsen är ganska given även om man bortser från rekommendationerna och vad min man fått lära sig om man tänker logiskt. :).
  • Dancia
    Uddabus skrev 2012-02-27 23:35:15 följande:
    Översikt kan man ha med hjälp av bra spegel idag...

Funkar det om bebisen sitter bakom föraren? (Vilket hade blivit bebisens plats om det inte blir fram). Hade ju kanske varit värt att prova. Finns nog dock en risk att mellandotterns stol som står i mitten kan skymma spegeln.
  • Dancia
    LillSnurr82 skrev 2012-02-28 08:23:51 följande:
    Brandmans utbildningen görs bara på 2 ställen i Sverige. Min sambo gjorde sin 3-åriga utbildning uppe i Kramfors. Sen finns det en skola till som jag nu inte minns vart den ligger.

Ja jag sätter med barnen där det passar oss. De gånger jag vart med om krock så är det att bil kör in i förarsidan (typ när man kör ut från korsning osv) , alltså sätter jag mina barn på vänster sida, sen mitten. Fram går inte i vår bil då airbag inte ens går att koppla ut på verkstad :/

Ensortsmamma skrev 2012-02-28 09:40:32 följande:
    Ringde Mvc och de ville att jag skulle ringa förlossningen, så nu sitter vi i bilen påväg dit och jag lipar som en tok! Vill inte dit igen, har fortfarande för färska minnen! Jag vet precis vad de gör när jag kommer dit så de är jag inte orolig över. De är bara känslan att behöva gå innanför de dörrarna igen, ge mig styrka någon!

Jag förstår att det känns jättejobbigt :(. Men försök tänka på att din lilla bebis i magen lever och du ska bara in på en kontroll. Det är väldigt vanligt med sd, speciellt när man är omföderska. Kanske kan du ha åkt på en urinvägsinfektion och det kommer de kolla på förlossningen. Du kommer nog få ligga med ctg en stund också och då kommer ni få höra hjärtljuden, vilket också är en skillnad från förra gången. Skickar styrkekramar för jag förstår verkligen att det blir väldigt många jobbiga känslor när ni kommer in där <3
Svar på tråden Juni-barn