Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!
Enligt min bvc-sköterska kan man det. Kokt eller ugnsbakad då.
Jesii87: Jag gjorde helt enkelt så att jag trappade upp. Gick från 2 isbitar med tex morot till att ge 3 isbitar med morot och majs osv. Och jag blandade hej vilt. Men jag lät henne smaka på varje ny smak enskilt först.
Jag tror Freja var drygt 6 månader när vi började med protein. Då gjorde jag fiskpure och frös ner i isbitar också så kunde jag bara blanda mina isbitar som jag ville. Tex 1 fisk 2 morot och 1 majs.
Det funkade för oss, trots art hon var lite tjurig med maten i början. Nu är hon 8 månader och äter allt jag lagar med god aptit.
Favoritar den här tråden till min 5 månaders som HATAR min mat ;) / friiidaaay.wordpress.com
Har läs tråden och har reflektioner på olika erfarenheter i tråden samt en fråga till er som kommit längre.
Fråga: Tips på frukostmat som inte är gröt eller välling. Majskrokar och brödbitar i all ära men det måste finnas fler saker som går att få sonen att äta när jag inte vill ge lagad mat.
(Jag ammar i övrigt så jag har inte bråttom men bör hitta en lösning som inte innebär att jag behöver vara på plats inom 1½ månad, sedan börjar jag jobba.)
- Min son har från första början gillat sammansatta smaker, gärna det vi äter. En smak åt gången har blivit omöjligt sedan han kom på att man kunde hålla munnen stängd och vrida på huvudet. Å andra sidan så har jag aldrig varit så seriös i de försöken, smakportioner blev oftast det vi vuxna åt.
- Sonen hatar gröt. Jag har provat slät gröt, gröt med konsistens, osötad gröt och sötad gröt. Köpt gröt och hemgjord gröt.
- Sonen gillar mat med konsistens och textur. Är det för slätt mixat så ska det vara väldigt gott för att gå ned.
- Sonen gillar även mat som han kan äta själv, tex brödkanter, banan och majskrokar. Äpple får han inte i bit längre då tänderna gör att han lätt biter för stora bitar. Ska testa tipset om rivet äpple.
Vad jag försöker säga med dessa punkter är att alla barn är olika. Min son är sedan i magen van vid mat som är full av smak (jag har kunnat äta nästan allt under både graviditet och amning) så han vill nu ha mat med smak.
Hej ! Vågar man ge ( avokado ) till barn som är 7 månader?
Tack , jag provar det idag :)
Avokado gillar min 5 månaders.