Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!
Ja det blir nog enklare att mosa om man blötlägger först :)
Ja det blir nog enklare att mosa om man blötlägger först :)
Jag favoritar också. Längtar efter att börja göra mat till min bebis.
Glömde skriva att jag hade i lite kokt ris i den exotiska köttgrytan också :)
Igår åt vi rotfruktsgryta med köttfärs, passade på att göra en liten laddning till dottern på 6½ månad också.Hon har dock inte smakat än, det får bli imorgon :)
Har ingen direkt mängd på allt men detta hade jag i:
Köttfärs
Potatis
Kålrot
Morot
Palsternacka
Lite oregano
Kokade ihop allt och mixade. Tyckte själv att det blev väldigt gott :)
Gjorde även fruktpure på röda äpplen och kanel, vilket var väldigt uppskattat på gröten :)
Favoritar - är på smakisar och har tänkt fortsätta laga egen mat
Rotfruktsgrytan gick inte alla hem! :( hon är extremt känslig för bitar i maten och vill helst ha maten helt slät à la Hipps burkar för 6 månader. Hon fick kväljningar och ville inte alls ha. Har även gjort puré på kyckling, ris och ärtor, som blev nästan helt slät, ska testa imorgon och se om den funkar bättre :)
I dag gjorde jag gryta på köttfärs, persilja, kryddpeppar, lagerblad, paprikakrydda, banan, mango och lite messmör. Tyckte det smakade blä faktiskt. Försökte rädda köttfärsen med frukten o smöret men gick ändå inte att få det bra... Vet inte om jag ska ge det till sonen, känns ju lite så där när man själv tyckte att det var oätligt...
Kul att läsa alla recepttips! Har hittills bara provat morot/palsternacka/ärt puré, en nu ska vi sätta igång med mera gott! :)
Idag gjorde jag en gryta till dottern med lite fransyska, kålrot, palsternacka, morot och liiite lök som fick koka länge. Jag hade i lite vitpeppar. Mixade och spädde med kokspadet, tillsatte lite kallpressad rapsolja. Min dotter är väldigt svår med maten, men när jag blandade i osaltat smör så åt hon faktiskt upp smakportionen!