• Maruid

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Detta gillades av dotter som är 9 månader.

Jag finhackade lök och hackade morötter i lite större bitar, fräste lite med smör, dragon och färsk persilja.
    Vände ner lite ris som fick fräsa en stund och hällde sedan på vatten, lite mer än vad riset behöver för att bli klart. Rörde ner lite saltfri buljong.
    Lät koka tills riset nästan var klart och vände då ner lite frysta ärtor och lax i små bitar.
    Slog på lite grädde och lät allt puttra samman ett par minuter.
    Pressade citron över och serverade.

• Friiidaaay

Ska prova era tips nu någon dag till min kräsna herre! För just nu är det bara burkmat som gäller.. Smidigt med trisst :) / http://friiidaaay.blogg.se/

• CeciliaMaria82

Har innan bara köpt färdig barnmat till dottern på 6 månader, inget har hon gillat, idag gjorde jag eget

En halv paprika röd
    1dl kikärtor
    1/2dl olja
    1 stekt ägg
    Mixa

Se till att paprikan är tillräckligt mixad, kan vara lite svårt..

Första gången hon åt ordentligt

• Mariella81

Gjorde pasta med morotssås till min kräsne grabb. Det gick hem såpass att han blev jätteupprörd när maten var slut. Så här gjorde jag:

Kokade några morotsslantar i vatten som ganska precis ska täcka morötterna. När morötterna var mjuka hällde jag morötter och kokvatten i en mixvänlig bunke. Tillsatte en dryg matsked creme fraiche, lite vitpeppar och en aning smulad fetaost. Mixade detta till en sås som serverades till klippt bandpasta. Detta blir en portion så vill man ha mer får man öka på mängden lite bara.   

• Sugen på en liten

Men jag har hört att barn innan 1 års ålder inte ska äta stekt mat.... varför är det så egentligen?! Man måste koka tex köttfärsen.....

• IceCloud
    Apelsintorsk

1 Sötpotatis
    1 Torskbit
    ½ Äpple
    ½ Apelsin
    ½ Morot
    Liten näve blomkål
    1 tsk Paprikapulver

Skala moroten och sötpotatisen, skiva dem och börja koka. Lägg i blomkålen. Under tiden pressar du en halv apelsin, häll över saften i kastrullen. Skala äpplet och skär i bitar. Lägg i torsken och äpplebitarna, krydda. Koka tills torsken är klar och rotfrukterna mjuka. Mixa!

☆ Vincent ☆ 110817
  • Maruid
    Sugen på en liten skrev 2012-03-05 06:09:50 följande:
    Men jag har hört att barn innan 1 års ålder inte ska äta stekt mat.... varför är det så egentligen?! Man måste koka tex köttfärsen.....
    Stekytan är inte bra för magen. Men att fräsa/svetta mat i lite olja eller smör utan att den tar färg är inga problem. Själv brukar jag fräsa exempelvis lök och kött en liten stund innan jag slår på vatten och kokar ihop.
  • jessii87

Nu är det nog dags att introducera kött för min lilla tjej som fyller 6 månader om 9 dar.. Vanligtvis får hon grönsaks o rotfruktspure till lunch och till middag. Kan jag bara lägga till en Isbit med ex kyckling, torsk?! När kan man lägga till sås? När är det dags för "riktiga" maträtter? Typ köttfärsås, Korvstroganoff etc...

• ÄnglaMini

Någon som har ett bra recept på ljust bröd som passar för barn på 7-8 mån? Tänkte ha klart i frysen och plocka fram till mellanmål...

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!