• Hasselnöt

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

En rätt som går hem hos alla (1 portion):

2 potatisar i skivor
    1 morot i skivor
    1 grön sparris i småbitar
    4 bitar frusen mango
    En par tunna bitar fläskkött( fläskfilé, karré eller kotlett) 
    En nypa rosmarin

Låt allt koka  tills allt är mjukt och köttet går att mosa med gaffeln.

Häll av vattnet och mixa helt slätt. 

Tillsätt en skvätt olivolja. 

• Hasselnöt
    Hasselnöt skrev 2012-03-06 16:25:11 följande:
    En rätt som går hem hos alla (1 portion):

2 potatisar i skivor
    1 morot i skivor
    1 grön sparris i småbitar
    4 bitar frusen mango
    En par tunna bitar fläskkött( fläskfilé, karré eller kotlett) 
    En nypa rosmarin

Låt allt koka  tills allt är mjukt och köttet går att mosa med gaffeln.

Häll av vattnet och mixa helt slätt. 

Tillsätt en skvätt olivolja. 
    glömde

en bit röd paprika i bitar ska också vara med.
  • Mornie Alantie
    ÄnglaMini skrev 2012-03-05 10:28:24 följande:
    Någon som har ett bra recept på ljust bröd som passar för barn på 7-8 mån? Tänkte ha klart i frysen och plocka fram till mellanmål...
    Jag skulle göra så här:

50 g jäst
    5 dl mjölk
    1 tsk socker (för jäsningen, det blir inget kvar i brödet i princip)
    1 msk olja
    vetemjöl så det blir en lagom deg, jag mäter aldrig men kanske 12-13 dl

Bara att blanda allt och arbeta ihop till en smidig deg, baka ut till runda ganska tjocka bullar. Grädda i 225 grader tills de fått färg, 8 minuter kanske. Gör man bullarna ganska tjocka blir det mycket mjukt bröd kvar även om man tar bort kanterna.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • UngMorsa

Kyckling och couscous-gryta (1-2 portioner):

ca 1/4-1/2 dels kyckling filé (beroende på hur mycket kött ditt barn är van vid att äta)
    1 dl couscous
    1 vitlöksklyfta
    en msk smör
    1-2 msk mjöl
    tomatpuré
    grädde
    svartpeppar + basilika

Koka tärnad kyckling tills den är färdig tillsammans med vitlöken
    Koka couscousen enl anvisning
    Spara ca 1 dl av spadet från kycklingen.
    Smält smöret i en kastrull, rör i mjölet och sen i med spadet från kycklingen. Koka ihop såsen med en skvätt grädde, tomatpuren, lite svartpeppar och basilika.
    Beroende på hur gammal ditt barn är så kan du antingen tärna kyckling i lagom storlek eller mixa den så att den blir som färs. Jag brukar även mixa med vitlöken men det kan man göra som man vill beroende på om barnet har känslig mage eller ej.
    Blanda sedan ihop kyckling, couscous och såsen så att den är lagom konsistens. Ha gärna i lite mer sås än vad som egentligen behövs om du ska spara en portion till dagen efter eller frysa in då couscousen gärna drar åt sig såsen och då kan det bli lite torrt.

Min son som är 7,5 mån älskar den där rätten:)

• frifantasi

Så trevlig tråd! Favoritar så länge, har precis börjat med smakportioner och hoppas kunna komma med nåt gott recept här jag med i framtiden :)

• Maruid
    jessii87 skrev 2012-03-05 09:33:47 följande:
    Nu är det nog dags att introducera kött för min lilla tjej som fyller 6 månader om 9 dar.. Vanligtvis får hon grönsaks o rotfruktspure till lunch och till middag. Kan jag bara lägga till en Isbit med ex kyckling, torsk?! När kan man lägga till sås? När är det dags för "riktiga" maträtter? Typ köttfärsås, Korvstroganoff etc...
    Jag gav grönsaker fram till sex månader och sedan började jag i princip direkt med blandningar av mat, alltså grytor av olika varianter. Inledningsvis fick jag mixa ganska slätt men har låtit det bli grövre och grövre med tiden. Så jag har aldrig provat att göra kött för sig, sås för sig etc.

Ett tips kan vara att göra en gryta på grönsaker du vet att hon gillar redan. Jag började med en köttgryta där jag hade i en hel del morot, palsternacka och rotselleri och lite lök och vitlök. Då blev det sött och gott från grönsakerna samtidigt som hon fick lite nya smaker av köttet och pepparkorn och lagerblad som fick koka med. Jag har också hela tiden då jag introducerat nya livsmedel försökt blanda med lite sötare grönsaker som majs, gröna ärtor och palsternacka eftersom hon har lätt för att äta det.
  • Hasselnöt

Mangopuré:

Frusen mango i lite vatten. koka tills alla bitar har blivit så mjuka att de försvunnit.

• Bahamaz

Denna tråd måste jag bara favorita! Toppen! Dottern är visserligen bara 4 månader men jag behöver
    inspiration när det väl är dax att introducera.

Två underbara döttrar - älskar er!!
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!