jessii87 skrev 2012-03-05 09:33:47 följande:
Nu är det nog dags att introducera kött för min lilla tjej som fyller 6 månader om 9 dar.. Vanligtvis får hon grönsaks o rotfruktspure till lunch och till middag. Kan jag bara lägga till en Isbit med ex kyckling, torsk?! När kan man lägga till sås? När är det dags för "riktiga" maträtter? Typ köttfärsås, Korvstroganoff etc...
Jag gav grönsaker fram till sex månader och sedan började jag i princip direkt med blandningar av mat, alltså grytor av olika varianter. Inledningsvis fick jag mixa ganska slätt men har låtit det bli grövre och grövre med tiden. Så jag har aldrig provat att göra kött för sig, sås för sig etc.
Ett tips kan vara att göra en gryta på grönsaker du vet att hon gillar redan. Jag började med en köttgryta där jag hade i en hel del morot, palsternacka och rotselleri och lite lök och vitlök. Då blev det sött och gott från grönsakerna samtidigt som hon fick lite nya smaker av köttet och pepparkorn och lagerblad som fick koka med. Jag har också hela tiden då jag introducerat nya livsmedel försökt blanda med lite sötare grönsaker som majs, gröna ärtor och palsternacka eftersom hon har lätt för att äta det.