• Minafina

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Nötkött med sötpotatis (ca 2-3 port, motsvarande 2 barnmatsburkar):

1sötpotatis
    2 morötter
    1 liten gul lök
    Nötfärs efter behag

Hacka morot och sörpotatis. Lägg i vatten och koka upp. Finhacka löken, stek lätt i olja så den 'svettas'. Låt löken koka med grönsakerna. Koka köttfärsen. När allt är mjukt, mixa ihop till släp puré.

Gillar barnet lite grövre konsistens går det bra att mosa ihop. Tillsätt rapsolja eller osaltat smör vid servering.

• Majsan242
    Friiidaaay skrev 2012-03-27 10:43:21 följande:
    Vet ni om man kan frysa in mat i "gamla" barnmataburkar? :) / Friiidaaay.blogg.se
    Jo men fyll dom inte helt för då kan de spricka :)
  • Minafina

Jag gör det, bara se till att de är ordentligt diskade och toppfyll inte för då går burken sönder...

• HappyMummy

Gjorde en smaskig fisk-rätt till min 11 månaders häromdagen. 

Nästan 400 g rödspätta
    Ca 10 medelstora potatis
    2 morötter
    2 mindre gula lökar 
    En näve färsk blomkål
    2dl gröna ärtor

Skala och dela potatis, morötter, blomkål och lök. Lägg i större kastrull och täck med vatten, i med 2 lagerblad och om du vill en ½ fiskbuljong-tärning. Koka till det nästan är mjukt. Lägg då ner fisken som delats i små bitar samt ärtorna. Låt koka ca 5-7 minuter till. Sila bort kokvattnet men spara på det för att göra sås. Smält smör/margarin ca 4 msk och vispa ner ca 3msk mjöl. Späd med ca 3 dl kokvatten. I med rivet skal från en ½ citron + saften samt dill. Jag använde torkad dill denna gång men godast blir med färsk.

Mixa/mosa till valfri konsistens och blanda ner sås till det är lagom krämigt.   

Blev ca 12 portioner när jag gjorde det. Smaklig spis! 

Stolt mamma till finaste Ellie -11
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!