• Maruid

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

hanna elise skrev 2012-02-04 14:25:31 följande:

Jag har försökt att göra puré åt lillan med kyckling i. Men den blir så klistrig, vet inte om det beror på kycklingen. moroten eller potatisen, eller mixningen.

Någon som vet vad jag gör för fel, eller ska det vara så?

Det beror sannolikt på potatisen för den blir klistrig av mixning.
    Prova att mixa kyckling och morot för sig och mosa sedan potatisen med en gaffel och blanda ihop allting med en sked. Det borde ge ett bättre resultat.
  • Veritaslux
    hanna elise skrev 2012-02-04 14:25:31 följande:
    Jag har försökt att göra puré åt lillan med kyckling i. Men den blir så klistrig, vet inte om det beror på kycklingen. moroten eller potatisen, eller mixningen.Någon som vet vad jag gör för fel, eller ska det vara så?

Man får inte mixa potatis för länge, det är stärkelsen som gör det klistrigt. Ett tips är att mosa potatisen först och ev. köra det övriga första en stund innan man mixar med potatisen!
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Veritaslux
    Maruid skrev 2012-02-04 14:48:35 följande:
    Det beror sannolikt på potatisen för den blir klistrig av mixning.

Prova att mixa kyckling och morot för sig och mosa sedan potatisen med en gaffel och blanda ihop allting med en sked. Det borde ge ett bättre resultat.

Vi skrev visst samtidigt!
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • katzon

Jag köpte en burk idag för att ge som efterrätt. Hua vilken VIDRIG konsistens den hade, Alice tyckte den var vidrig. Antar att det bara är att tacka o ta emot att hon gillar hemmagjord mat bäst

• LinaJo83

Hur är det med ärtor? Det är inte för hårdsmält med skal o allt för en snart 7 månaders?

• Mornie Alantie
    LinaJo83 skrev 2012-02-06 11:13:45 följande:
    Hur är det med ärtor? Det är inte för hårdsmält med skal o allt för en snart 7 månaders?
    Nej, det går bra. Om bebisen har svårt för bitar kan man pressa moset genom en sil så försvinner skalbitarna. Men det är inte nödvändigt.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • SolSolSol

Hej, jag bor i Spanien där praktiskt taget all bebismat serveras som puré upp till barnet fyller minst ett år. Både köpta burkar samt maten som mammorna gör är puré utan bitar. Jag tänkte amma tills min bebis är 6 månader och då börja med mat.

Jag undrar ny hur man brukar göra i Sverige. Smakportionerna innehåller väl inga bitar? När börjar man med bitar i maten? Kan man redan från början mosa maten istället för att mixa?
    Angående frukt. Här kokar de frukten och ger fruktpure jättelänge. Barnen går på dagis tills de är tre år och där serveras det fruktpure till mellanmål, aldrig färsk frukt. Hur är det i Sverige? Ger man färsk frukt från början? Vad är bäst att börja med och vilka frukter ska man vänta med?

Tack för en toppentråd!

• Maruid
    SolSolSol skrev 2012-02-06 11:42:47 följande:
    Hej, jag bor i Spanien där praktiskt taget all bebismat serveras som puré upp till barnet fyller minst ett år. Både köpta burkar samt maten som mammorna gör är puré utan bitar. Jag tänkte amma tills min bebis är 6 månader och då börja med mat.

Jag undrar ny hur man brukar göra i Sverige. Smakportionerna innehåller väl inga bitar? När börjar man med bitar i maten? Kan man redan från början mosa maten istället för att mixa?
    Angående frukt. Här kokar de frukten och ger fruktpure jättelänge. Barnen går på dagis tills de är tre år och där serveras det fruktpure till mellanmål, aldrig färsk frukt. Hur är det i Sverige? Ger man färsk frukt från början? Vad är bäst att börja med och vilka frukter ska man vänta med?

Tack för en toppentråd!
    När man börjar med bitar beror mest på barnet. Vissa barn har lättare för bitar, andra inte så man får prova sig fram. Men i burkmaten så är det lite bitar i alla fall i åttamånadersburkarna.

Mixa eller mosa med en gaffel eller en vitlökspress eller liknande går utmärkt. Hitta ett sätt som fungerar för dig. Jag har kört med en stavmixer för det går helt enkelt snabbast men har testat att mosa med gaffel också och det var ju inga problem.

Vad gäller frukt så beror det mycket på vilken frukt. Jag har gett fruktpuré men har också testat med att riva skalat äpple och päron på ett fint rivjärn och ge med sked. Det testade jag nog redan vid fem eller sex månader tror jag. Och banan ger jag direkt som den är med en sked eller nu i små bitar.

Men dem säger att man ska ta det lite lugnt med jordgubbar, kiwi och citrusfrukter men det mesta andra går bra. Jag började med katrinplommon och har sedan testat det mesta, aprikoser, mango, äpplen, hallon som jag låtit koka samman med päron... Ja, man kan testa i stort sett vad som. Och jag testade att ge clementin när hon var sju månader och det gick utmärkt.
  • Mornie Alantie
    SolSolSol skrev 2012-02-06 11:42:47 följande:

Tack för en toppentråd!
    När det gäller frukt går jag mest på konsistensen. Mjuka frukter går ju bra råa, lite hårdare som äpple har jag kokat. Dottern älskar päron och banan ihopmixat i ungefär lika delar, då använder jag rå frukt. Hon gillar även att få en äppelklyfta att gnaga på, hon får inte i sig mycket men tycker det är kul. Det har jag gett henne sen 6.5 - 7 månader kanske. Till gröt är kokat mosat äpple med lite kanel gott. Päron blir ju riktigt mjuka och nu vid 8 månader klarar hon att äta päronklyftor helt själv. Då får hon i sig ganska mycket.

Det kan vara bra att tänka på att banan (om den inte är riktigt mogen) är stoppande för magen medan päron, katrinplommon och kiwi är lösande.

Man måste inte köra puré alls om man inte vill. Vissa barn föredrar plockmat redan från början. Googla Baby led weaning om du är intresserad. Det finns en bra tråd här på FL under Kost/Matvanor också.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!