SolSolSol skrev 2012-02-06 11:42:47 följande:
Hej, jag bor i Spanien där praktiskt taget all bebismat serveras som puré upp till barnet fyller minst ett år. Både köpta burkar samt maten som mammorna gör är puré utan bitar. Jag tänkte amma tills min bebis är 6 månader och då börja med mat.
Jag undrar ny hur man brukar göra i Sverige. Smakportionerna innehåller väl inga bitar? När börjar man med bitar i maten? Kan man redan från början mosa maten istället för att mixa?
Angående frukt. Här kokar de frukten och ger fruktpure jättelänge. Barnen går på dagis tills de är tre år och där serveras det fruktpure till mellanmål, aldrig färsk frukt. Hur är det i Sverige? Ger man färsk frukt från början? Vad är bäst att börja med och vilka frukter ska man vänta med?
Tack för en toppentråd!
När man börjar med bitar beror mest på barnet. Vissa barn har lättare för bitar, andra inte så man får prova sig fram. Men i burkmaten så är det lite bitar i alla fall i åttamånadersburkarna.
Mixa eller mosa med en gaffel eller en vitlökspress eller liknande går utmärkt. Hitta ett sätt som fungerar för dig. Jag har kört med en stavmixer för det går helt enkelt snabbast men har testat att mosa med gaffel också och det var ju inga problem.
Vad gäller frukt så beror det mycket på vilken frukt. Jag har gett fruktpuré men har också testat med att riva skalat äpple och päron på ett fint rivjärn och ge med sked. Det testade jag nog redan vid fem eller sex månader tror jag. Och banan ger jag direkt som den är med en sked eller nu i små bitar.
Men dem säger att man ska ta det lite lugnt med jordgubbar, kiwi och citrusfrukter men det mesta andra går bra. Jag började med katrinplommon och har sedan testat det mesta, aprikoser, mango, äpplen, hallon som jag låtit koka samman med päron... Ja, man kan testa i stort sett vad som. Och jag testade att ge clementin när hon var sju månader och det gick utmärkt.