Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!
Maruid och Mornie Alantie,
Tack så mycket för era svar. Ska genas googla Baby led weaning.
Det är ett par månader kvar innan vi ska börja med mat här, men det är ju bra att vara förberedd.
Maruid och Mornie Alantie,
Tack så mycket för era svar. Ska genas googla Baby led weaning.
Det är ett par månader kvar innan vi ska börja med mat här, men det är ju bra att vara förberedd.
Någon som har lust att ge mig tips på recept med butternutpumpa?
Det står helt still, det enda jag kommer på att göra är att koka/ångkoka o sen bara mosa. Fast det kanske en snart 6 månaders nöjer sig med ändå :)
Jag brukar dela en butternutpumpa längs med på mitten, lägga skärsidan ner på en plåt i ugnen. Mellan 45-60 min, när det kallnat är det bara att gröpa ur och mosa/mixa/passera. Min dotter gillar det naturellt (hon är 7 mån), men jag brukar också blanda det med olika frukter som fruktmos. Ex pumpa, sötpotatis, äpple och lite blåbär, det tycker hon mycket om. Annars kan man göra babyrisotto.
Idag gjorde jag en exotisk köttgryta till min 6 månaders. Här kommer receptet med ungefärliga mängder. :)
En näve nötfärs
Lite äpple
Lite banan
En näve fryst majs
Ca 1 dl mjölk
En skvätt krossade tomater eller tomatpure
1 msk osaltat smör
Frukten i mindre bitar. Koka ihop allt och se till att köttfärsen blir helt grå. Mixade sedan med smöret. Har inte gett honom maten än, men hoppas att det går hem. Han är kräsen av sig och äter inte gärna om det inte smakar lite sött ;)
Någon med tips på kryddor man kan använda som gör maten lite "sötare"? Trist om allt ska smaka banan ;)
L86: Torkad frukt, russin och aprikoser till exempel? Palsternacka, majs & sötpotatis är sött :)
Vilken grad har du på ugnen? Ska prova det!
Jess86: torkad frukt har jag inte tänkt på! Behöver man blötlägga frukten innan då eller?
Favoritar!
Favoritar