• augustisten

Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

Jag var tvungen att googla det lite och det är helt okej att ge yoghurt till mellanmål (eller frukost).

Det man ska tänka på är att det hämmar järnupptaget, men det är ingen fara om bebisen äter ett mål gröt (järnberikad) vid ett annat tillfälle på dagen eller annan järnrik mat.

• Maruid
    augustisten skrev 2012-02-16 12:16:06 följande:
    Jag var tvungen att googla det lite och det är helt okej att ge yoghurt till mellanmål (eller frukost).

Det man ska tänka på är att det hämmar järnupptaget, men det är ingen fara om bebisen äter ett mål gröt (järnberikad) vid ett annat tillfälle på dagen eller annan järnrik mat.
    Man brukar ju säga att mjölkprodukter inte ska vara en huvudkomponent förrän efter i alla fall 10 månader just för ett minskat järnupptag. På grund av det ger jag ofta mjölkprodukter i samband med måltid men att ge bara ge yoghurt, så pass mycket att det kan räknas som en måltid, har jag inte gjort än.

Det valet har jag dels gjort för att min dotter inte får järnberikad industrigröt. Istället gör jag egen gröt, oftast en blandning av havre och bovete som då är naturligt fritt från gluten och dessutom är bovetet ganska järnrikt i sig.
  • halloooo

Jag har en undran. Välling å gröt (köpe) är till stor del gjord på mjölk. Hur går det ihop med allt prat om mjölk å järnupptag. Obs! Ingen peak åt våra funderingar här utan mer åt råd fr BVC å liknande.
    Är det berikat med extra, extra järn om ni förstår. Så mkt att det minskade järnupptaget kompenseras. El görs det nåt med mjölken innan så detta ej sker.

• Maruid
    halloooo skrev 2012-02-16 17:16:21 följande:
    Jag har en undran. Välling å gröt (köpe) är till stor del gjord på mjölk. Hur går det ihop med allt prat om mjölk å järnupptag. Obs! Ingen peak åt våra funderingar här utan mer åt råd fr BVC å liknande.
    Är det berikat med extra, extra järn om ni förstår. Så mkt att det minskade järnupptaget kompenseras. El görs det nåt med mjölken innan så detta ej sker.
    Det som gör att mjölk kan påverka upptaget av järn är ju kalcium. Så kanske (ren spekulation från min sida) är kalciuminnehållet i förhållande till järninnehållet inte så stort. Ingen aning om det är så men sannolikt är järninnehållet och möjligheten till upptag ganska bra i dessa produkter. Jag höjer dock på ögonbrynen lite åt dessa färdiga produkter av andra anledningar, såväl innehållsförteckningen som priserna i jämförelse med det man kan göra där hemma. Och frågan blir då om järn innehållet är så högt att det är värt det i andra avseenden.
  • Muminstjej

När får man börja ge sin bebis smakportioner? Och vad innebär "smakportioner" egentligen?

• Maruid
    Muminstjej skrev 2012-02-17 10:01:19 följande:
    När får man börja ge sin bebis smakportioner? Och vad innebär "smakportioner" egentligen?
    Någonstans mellan 4 och 6 månader brukar man säga. Och en smakportion innebär i princip en tesked mat med något lättsmält som någon kokt grönsak. Man ger en sorts grönsaker åt gången och testar sig fram, sakta men säkert för att se att barnet inte reagerar mot maten. Med tiden kan man öka mängden och börja blanda samman olika sorters grönsaker och på sikt också proteiner och andra sorters kolhyderater. Du borde få information från bvc då det börjar närma sig.
  • halloooo

Maruid:
    Ja det kan nog stämma.
    Jag tycker oxå att innehållet inte är så roligt i färdiggröt. I tex havregröt tycker man ju att innehållet havre ska vara större än mjölk:).

En intressant länk: http://www.fragadietisten.se/tillsatser/jarn-och-kalcium-i-barngroten

Med detta säger jag inte att det är fel att göra egen gröt:)

• Maruid
    halloooo skrev 2012-02-17 10:32:58 följande:
    Maruid:
    Ja det kan nog stämma.
    Jag tycker oxå att innehållet inte är så roligt i färdiggröt. I tex havregröt tycker man ju att innehållet havre ska vara större än mjölk:).

En intressant länk: www.fragadietisten.se/tillsatser/jarn-och-kal...

Med detta säger jag inte att det är fel att göra egen gröt:)
    Ja, i min värld handlar det inte bara om att havregröten innehåller stor mängd mjölk men dessutom palmolja, vetemjöl och grahamsmjöl. Jag är inte rädd för dessa produkter och min dotter äter bröd men i min värld har var sak sin plats, även kost. I havregröt är det havre, vatten och möjligtvis mjölk och frukt.

Sedan är järnberikningen kanske att föredra på många sätt men rent och naturligt framför allt i mina barns ätande så är det ett val man behöver göra, ja då får det vara så.
  • annamaria 76a

Muminstjej:
    Vi började med smakisar när vårt barn kunde sitta med vid bordet och verkade intresserad av vad vi åt, han var då drygt 5 månader. Men han var nog mest intresserad av de färgglada besticken och blev gladare över att få en leksak vid matbordet än mat.... men efter ett tag så uppskatade han purérerna jag gjort också. Vi gjorde mat och frös in i istärningslådan och började med en tärning för att sen sakta öka portionen vid intresse. En tärning kan låta mycket, men det mesta åkte ut ur munnen i början

• Mariella81

Min grabb är 9 månader (1 mars i alla fall) och är väldigt kräsen med middagsmat. Idag var nog tredje gången någonsin som han åt upp en hel portion av något som serverades. Här vankades det köttfärssås och spaghetti som jag gjorde på följande sätt:

Mixade 1 gul lök, 1 vitlöksklyfta och ca 1/2 dl olja med hjälp av stavmixer. Fräste detta i stekpanna och tillsatte 400 gram köttfärs. NÄr det var genomstekt la jag till två finrivna morötter och hällde i en tetra krossade tomater med örter. Tillsatte 1/2-1 dl grädde samt lite vitpeppar och lät koka en stund. Saltade till resten av familjen efter att bebisportionen var bortplockad. Till detta klippte jag kokt spaghetti i små bitar. Succé!

Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!