• Anonym (Men för livet)

Men för livet efter normal förlossning

Med hur många procent tror ni antalet (planerade) kejsarsnitt skulle sjunka med, och med hur många procent tror ni kvinnors förlossningsskräck skulle sjunka med om det skulle finnas en adekvat sjukvård som tog ansvar för den mänskliga fortplantningens baksidor och hjälpte födande kvinnor att få tillbaka normala underliv efter en vaginal förlossning? (Och då menar jag alla födande kvinnor, inte endast dem var ändtarmen har gått sönder eller andra allvarliga komplikationer).

Jag var livrädd inför min egen förlossning eftersom jag hört sådana skräckhistorier om bristningar och framfall (dvs extremt vanliga "normala" förlossningspåföljder) att jag bönade om kejsarsnitt, men blev övertalad av både barnmorska och läkare och psykolog att vaginal förlossning är det bästa och att man blir ihopsydd vid ev bristning och sen lever man lycklig i alla sina dar. Vilken fruktansvärd lögn!

Så nu sitter jag här, 2år efter vaginal (helt normal, komplikationsfri) förlossning. Livmodertappen hänger ner i slidmynningen, trots en miljard knipövningar är underlivet så slappt och vidgat att jag kan stoppa in hela handen utan att det känns. Problem med luft och vatten (vid bad) som konstant åker in i underlivet, problem med att tömma tarmen. Mellangården är ca 3cm kortare än tidigare trots att jag blev ihopsydd. Tanken på att jag nånsin kommer kunna ha ett sexliv igen har jag gett upp för länge sedan.

Jag har ingen slida längre, det är en krater rakt upp i magen och detta anses som något normalt? Blev för fjärde gången hemskickad från Gynekologen med kommentaren "jag tycker det ser bra ut, bara åk hem nu och kniiiiip så mycket du bara orkar, så ofta nu bara kan, i resten av ditt liv".

Observera att jag inte hade en komplicerad förlossning, och mina problem är tydligen inte ovanliga. Jag vill verkligen inte skrämma någon men känner att jag inte kan tiga om detta då många lider efter "normala" förlossningar. Sedan finns ju solskenshistorier såklart, med mammor som både är tajtare, mer vältränade och känsligare i underlivet än innan VF, men de är inte ämnet för denna tråd.

Mitt (under)liv är förstört och jag får ingen förståelse eller hjälp av vården.
    Vad ska man göra för att slippa riskera detta handikapp? Att inte skaffa barn överhuvudtaget? Är det enda lösningen? Gråter
  • Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning
  • asta66
    Helly skrev 2014-06-11 16:59:17 följande:
    Det där är och förblir ett korkat påstående. Om kvinnokroppen var "gjord" för att bära och föda barn, då skulle inte var sjunde till var tionde kvinna DÖ av det under naturliga omständigheter.

Vi överlever i någorlunda utsträckning trots att vi föder barn, men vi är f-n inte gjorda för det.

Visst håller jag med dig om att man ska kräva en bra vård, men systemet är inte uppbyggt för det och du kan ju själv lycka till med att "kräva" en framfallsoperation inom ett år från din förlossning. KNIIIIIP kommer vården att säga till dig. I åratal.
    Jag håller med dig om att det är svårt att bråka och få rätt. I synnerhet som nyförlöst med allt det innebär. Men om alla kvinnor som är vanvårdade snällt tiger blir det bara värre. Jag tycker att man kan kräva att få bli undersökt av en gynekolog innan man far hem. Om man nu misstänker eller tror att det inte står rätt till. Och här tycker jag att pappan har en stor roll att spela. Att säga ifrån att ni inte far innan det är gjort.

Och vi människor har liksom alla andra däggdjur fött våra ungar på samma sätt i många generationer. Så det är det naturliga. Men att vi trots sk modern sjukvård får ökande komplikationer då ska vi fan inte tiga!

Ursäkta språket. Men män skulle inte göra det så varför ska vi?
  • Helly
    asta66 skrev 2014-06-12 09:28:56 följande:
    Jag håller med dig om att det är svårt att bråka och få rätt. I synnerhet som nyförlöst med allt det innebär. Men om alla kvinnor som är vanvårdade snällt tiger blir det bara värre. Jag tycker att man kan kräva att få bli undersökt av en gynekolog innan man far hem. Om man nu misstänker eller tror att det inte står rätt till. Och här tycker jag att pappan har en stor roll att spela. Att säga ifrån att ni inte far innan det är gjort.

Och vi människor har liksom alla andra däggdjur fött våra ungar på samma sätt i många generationer. Så det är det naturliga. Men att vi trots sk modern sjukvård får ökande komplikationer då ska vi fan inte tiga!

Ursäkta språket. Men män skulle inte göra det så varför ska vi?
    Men du... vi får inte mer komplikationer nuförtiden. Man är bättre på att diagnostisera och undersöka. Ta sfinkterrupturer, t.ex. För några år sedan sköt antalet drabbade i höjden. Det berodde inte på att fler skadades, utan pga att man började undersöka kvinnorna mer noggrant. Att fler fall rapporteras betyder inte att fler drabbas.

Jag förstår fortfarande inte ditt naturlighets-argument. Naturen är jävligt grym. Ordet "naturligt" är ingenting positivt eller ett ord som motiverar att man ska göra på ett visst sätt.

Det är naturligt med dålig syn, ändå bär vi glasögon. Människans ögon är usla - synfel är oerhört vanligt, till och med handikappande sådant. Tandkräm är inte naturligt det heller.

Det ÄR däremot naturligt att dö av diarré. Och det är naturligt att bli halt eller dö av infektioner om man bryter benet.

Naturen suger pung.

Varför skulle "det är naturligt" vara ett argument för någonting alls just när det gäller förlossningar? Om du drabbas av synfel när du blir äldre, kommer du att skita i glasögon då... för det är ju naturligt att ha dålig syn?
  • asta66
    Helly skrev 2014-06-12 11:14:33 följande:
    Men du... vi får inte mer komplikationer nuförtiden. Man är bättre på att diagnostisera och undersöka. Ta sfinkterrupturer, t.ex. För några år sedan sköt antalet drabbade i höjden. Det berodde inte på att fler skadades, utan pga att man började undersöka kvinnorna mer noggrant. Att fler fall rapporteras betyder inte att fler drabbas.

Jag förstår fortfarande inte ditt naturlighets-argument. Naturen är jävligt grym. Ordet "naturligt" är ingenting positivt eller ett ord som motiverar att man ska göra på ett visst sätt.

Det är naturligt med dålig syn, ändå bär vi glasögon. Människans ögon är usla - synfel är oerhört vanligt, till och med handikappande sådant. Tandkräm är inte naturligt det heller.

Det ÄR däremot naturligt att dö av diarré. Och det är naturligt att bli halt eller dö av infektioner om man bryter benet.

Naturen suger pung.

Varför skulle "det är naturligt" vara ett argument för någonting alls just när det gäller förlossningar? Om du drabbas av synfel när du blir äldre, kommer du att skita i glasögon då... för det är ju naturligt att ha dålig syn?
    Hur kan du säga att vi inte har mer allvarliga komplikationer. De gamla barnmorskor jag känner säger det. Och vi har en skriande förlossningskris i sverige. Barnmorskor säger upp sig då de inte kan ta ansvar för flera förlossningar samtidigt. Finland har inte samma problem. Jag tror ihärdigt att vore förlossningsvården bättre skulle det bli mindre skador.
    Du har en poäng att naturligt inte alltid är bra. Jag förespråkar att alla kvinnor ska få den smärtlindring de önskar. Inte den det finns resurser till. Smärta är naturligt. Men vi använder narkos mm.

Nu verkar det råda undantagstillstånd på förlossningarna runt om i landet. Då kan det väl inte ges bra vård.
  • Anonym (framfall)
    Cox Orange skrev 2014-06-11 23:11:53 följande:
    Bra att det löst sig så fint för dig. Men om du inte har några besvär av framfallet så har du ju faktiskt per definition  inga men. De 50% av kvinnorna som INTE har men efter VF kan mycket väl ha framfall men inte besväras av det.

De allra flesta framfall orsakas av att bäckenbottenmuskeln blivit skadad. I mitt eget fall berodde det på att det var helt avslitet mellan slida/tarm och helt av i hela mellangården. Inga knipövningar i världen kan fixa trasiga muskler. I ditt fall är högst sannolikt inte muskeln skadad och då får du mindre problem.

Nu har jag inte gjort manchesterplastik, det är möjligt det är trevligare, utan bakre plastik, men du skall inte inbilla dig att det är någon lätt operation. Lätt att utföra, möjligtvis. Ett rent helvete att läka ifrån. Tyvärr är det värt det, för leva med problemen av framfallet är inte något alternativ.

Jag har gjort en bakre plastik så jag inbillar mig absolut ingenting. jag påstod heller inte att man absolut inte skall opererar. Har man helt avslitna muskler mm så självklart hjälper det inte att knipa och då skall man operera. Tycker däremot inte att man skall opererar "lättare" besvär innan man gett underlivet en chans att återhämta sig efter graviditet och förlossning. Kvarstår besvär så ja, då skall man också operera.
  • Anonym (framfall)
    Helly skrev 2014-06-11 22:36:08 följande:
    Ett framfall självläker *inte*. Däremot kan det tillfälligt bli bättre av t.ex. träning eftersom man då stärker de muskler runt omkring som fortfarande fungerar.

Du kommer med 100% sannolikhet få tillbaka dina problem senare i livet. Ditt problem har inte "rättat till sig", du har fått tillfälligt minskade besvär. När du kommer i klimakteriet kommer ditt problem tillbaka.

antagligen kommer jag få problem längre fram i livet, och får jag problem då kommer jag opererar det. Hade jag opererat det idag kommer jag antagligen ändå få opererar om det senare då många framfall kommer tillbaka trots operation.

Bör tillägga att jag verkligen inte förstår den hetska tonen i den här tråden?
  • Anonym (framfall)

Hade gärna velat ha hänvisning till den där fakta om att 50% får men efter en förlossning. Jag har letat efter den men inte hittat den.

• Anonym (manligt perspekt)
    Helly skrev 2014-06-11 07:55:36 följande:
    DET manliga perspektivet klarar vi oss nog utan. Att praktisera skyddat sex med osäkra partners under en kortare period för att förebygga sjukdom, vill du alltså likställa med att tvingas utöva livslång barnlöshet om man vill förebygga underlivsskador?

Mmm.

Du, det finns nog fler än ett skäl till att du ska använda kondom.
    Och det finns nog fler skäl till att du bör slippa trasigt underliv genom att inte skaffa barn alls, överhuvudtaget.
  • Anonym (framfall)

Vill inflika att en annan stor risk för framfall är övervikt, så hade varit spännande att veta hur många av de påstådda 50% som är överviktiga vs normalviktiga. Länka gärna forskningen

• Mioni
    Anonym (manligt perspekt) skrev 2014-06-10 23:45:26 följande:
    Inte för att vara idiot? Kvinnor klarar sig finemang undan trasigt underliv genom att inte skaffa sig ungar.
    Det kostar 0 KR.

Inte för att vara sån.
    Du hade klarat dig undan prostatit om du skippat att ha sex. Det kostar 0 kronor att inte ha sex.
  • Anonym (1-0)
    Mioni skrev 2014-06-16 10:48:35 följande:
    Du hade klarat dig undan prostatit om du skippat att ha sex. Det kostar 0 kronor att inte ha sex.
    Hahaha! Poäng för den!
Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning