• Anonym (Men för livet)

Men för livet efter normal förlossning

Med hur många procent tror ni antalet (planerade) kejsarsnitt skulle sjunka med, och med hur många procent tror ni kvinnors förlossningsskräck skulle sjunka med om det skulle finnas en adekvat sjukvård som tog ansvar för den mänskliga fortplantningens baksidor och hjälpte födande kvinnor att få tillbaka normala underliv efter en vaginal förlossning? (Och då menar jag alla födande kvinnor, inte endast dem var ändtarmen har gått sönder eller andra allvarliga komplikationer).

Jag var livrädd inför min egen förlossning eftersom jag hört sådana skräckhistorier om bristningar och framfall (dvs extremt vanliga "normala" förlossningspåföljder) att jag bönade om kejsarsnitt, men blev övertalad av både barnmorska och läkare och psykolog att vaginal förlossning är det bästa och att man blir ihopsydd vid ev bristning och sen lever man lycklig i alla sina dar. Vilken fruktansvärd lögn!

Så nu sitter jag här, 2år efter vaginal (helt normal, komplikationsfri) förlossning. Livmodertappen hänger ner i slidmynningen, trots en miljard knipövningar är underlivet så slappt och vidgat att jag kan stoppa in hela handen utan att det känns. Problem med luft och vatten (vid bad) som konstant åker in i underlivet, problem med att tömma tarmen. Mellangården är ca 3cm kortare än tidigare trots att jag blev ihopsydd. Tanken på att jag nånsin kommer kunna ha ett sexliv igen har jag gett upp för länge sedan.

Jag har ingen slida längre, det är en krater rakt upp i magen och detta anses som något normalt? Blev för fjärde gången hemskickad från Gynekologen med kommentaren "jag tycker det ser bra ut, bara åk hem nu och kniiiiip så mycket du bara orkar, så ofta nu bara kan, i resten av ditt liv".

Observera att jag inte hade en komplicerad förlossning, och mina problem är tydligen inte ovanliga. Jag vill verkligen inte skrämma någon men känner att jag inte kan tiga om detta då många lider efter "normala" förlossningar. Sedan finns ju solskenshistorier såklart, med mammor som både är tajtare, mer vältränade och känsligare i underlivet än innan VF, men de är inte ämnet för denna tråd.

Mitt (under)liv är förstört och jag får ingen förståelse eller hjälp av vården.
    Vad ska man göra för att slippa riskera detta handikapp? Att inte skaffa barn överhuvudtaget? Är det enda lösningen? Gråter
  • Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning
  • Helly
    Anonym (rädd) skrev 2014-06-11 16:53:10 följande:
    jag skulle inte vilja uttala mig om att kroppen är gjord för någonting som i 50 % av fallen leder till bestående skador.
    Jo men du förstår, i astas ögon är du gjooooord för att skadas och lida. Vi är kvinnor, vi SKA gå sönder och ha kassa liv.
  • Anonym (framfall)
    Helly skrev 2014-06-11 16:59:17 följande:
    Det där är och förblir ett korkat påstående. Om kvinnokroppen var "gjord" för att bära och föda barn, då skulle inte var sjunde till var tionde kvinna DÖ av det under naturliga omständigheter.

Vi överlever i någorlunda utsträckning trots att vi föder barn, men vi är f-n inte gjorda för det.

Visst håller jag med dig om att man ska kräva en bra vård, men systemet är inte uppbyggt för det och du kan ju själv lycka till med att "kräva" en framfallsoperation inom ett år från din förlossning. KNIIIIIP kommer vården att säga till dig. I åratal.

Är inte det där väldigt generaliserande. Många problem går ju tillbaka, självklart är det dumt att utsätta någon för en onödig operation om problemet ens kan tänkas att gå tillbaka av sig själv. Jag har fått ett väldigt bra bemötande både av gyn som remitterade mig vidare och på sjukhuset och då hade jag öht inte speciellt stora problem Så alla får inte slåss och bråka!
  • Anonym (rädd)
    Anonym (framfall) skrev 2014-06-11 19:54:06 följande:

Är inte det där väldigt generaliserande. Många problem går ju tillbaka, självklart är det dumt att utsätta någon för en onödig operation om problemet ens kan tänkas att gå tillbaka av sig själv. Jag har fått ett väldigt bra bemötande både av gyn som remitterade mig vidare och på sjukhuset och då hade jag öht inte speciellt stora problem Så alla får inte slåss och bråka!
    Framfall går inte tillbaka av sig själv. Så det är ett dumt att säga till någon med framfall att knipa. Framfall kräver operation
  • Anonym (framfall)
    Anonym (rädd) skrev 2014-06-11 19:55:42 följande:
    Framfall går inte tillbaka av sig själv. Så det är ett dumt att säga till någon med framfall att knipa. Framfall kräver operation

ett framfall kan absolut bli bättre av att knipa och ge underlivet tid om det är närstående till förlossningen.
  • Anonym (rädd)
    Anonym (framfall) skrev 2014-06-11 19:59:32 följande:

ett framfall kan absolut bli bättre av att knipa och ge underlivet tid om det är närstående till förlossningen.
    Då är det inte ett framfall, utan förslappade slidväggar
  • Anonym (framfall)

Jag hade väldigt hängande livmoder efter min graviditet med tappen jätte långt ner. Nu sitter den högt och hänger till sig bara runt mens. Jag vet att jag har ett framfall även där men valde att inte operera det i dagsläget då det inte ger mig några besvär. Du menar att det är förslappad slidväggar trots att jag fått det konstaterat att det är ett framfall? Det har blivit extremt mycket bättre så självklart kan det räta till sig efterhand!

• Helly

Jo, men hälften av de som föder vaginalt har fortfarande problem 20 år efteråt. Det är alltså oerhört många som problemen inte magiskt försvinner för. Många av skadorna som VF orsakar är helt enkelt bortom kroppens egen förmåga att läka och återställa.
  • Helly
    Anonym (framfall) skrev 2014-06-11 20:06:17 följande:
    Jag hade väldigt hängande livmoder efter min graviditet med tappen jätte långt ner. Nu sitter den högt och hänger till sig bara runt mens. Jag vet att jag har ett framfall även där men valde att inte operera det i dagsläget då det inte ger mig några besvär. Du menar att det är förslappad slidväggar trots att jag fått det konstaterat att det är ett framfall? Det har blivit extremt mycket bättre så självklart kan det räta till sig efterhand!
    Ett framfall självläker *inte*. Däremot kan det tillfälligt bli bättre av t.ex. träning eftersom man då stärker de muskler runt omkring som fortfarande fungerar.

Du kommer med 100% sannolikhet få tillbaka dina problem senare i livet. Ditt problem har inte "rättat till sig", du har fått tillfälligt minskade besvär. När du kommer i klimakteriet kommer ditt problem tillbaka.
  • Helly

Så du menar på allvar att man ska undvika operationer till varje pris, bara det finns en liiiiiten liiiiten minimal chans att de problem man annars kan drabbas av kan tänkas möjligen eventuellt kanske självläka?

Personligen anser jag det oerhört korkat att utsätta sig för en förlossning när det finns en betydligt säkrare procedur med lägre risk för bestående skador. Varför utsätta sig för ett underlivstrauma i onödan, när det finns en enkel operation?
  • Cox Orange
    Anonym (framfall) skrev 2014-06-11 20:06:17 följande:
    Bra att det löst sig så fint för dig. Men om du inte har några besvär av framfallet så har du ju faktiskt per definition  inga men. De 50% av kvinnorna som INTE har men efter VF kan mycket väl ha framfall men inte besväras av det.

De allra flesta framfall orsakas av att bäckenbottenmuskeln blivit skadad. I mitt eget fall berodde det på att det var helt avslitet mellan slida/tarm och helt av i hela mellangården. Inga knipövningar i världen kan fixa trasiga muskler. I ditt fall är högst sannolikt inte muskeln skadad och då får du mindre problem.

Nu har jag inte gjort manchesterplastik, det är möjligt det är trevligare, utan bakre plastik, men du skall inte inbilla dig att det är någon lätt operation. Lätt att utföra, möjligtvis. Ett rent helvete att läka ifrån. Tyvärr är det värt det, för leva med problemen av framfallet är inte något alternativ.
Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning