• Anonym (Men för livet)

Men för livet efter normal förlossning

Med hur många procent tror ni antalet (planerade) kejsarsnitt skulle sjunka med, och med hur många procent tror ni kvinnors förlossningsskräck skulle sjunka med om det skulle finnas en adekvat sjukvård som tog ansvar för den mänskliga fortplantningens baksidor och hjälpte födande kvinnor att få tillbaka normala underliv efter en vaginal förlossning? (Och då menar jag alla födande kvinnor, inte endast dem var ändtarmen har gått sönder eller andra allvarliga komplikationer).

Jag var livrädd inför min egen förlossning eftersom jag hört sådana skräckhistorier om bristningar och framfall (dvs extremt vanliga "normala" förlossningspåföljder) att jag bönade om kejsarsnitt, men blev övertalad av både barnmorska och läkare och psykolog att vaginal förlossning är det bästa och att man blir ihopsydd vid ev bristning och sen lever man lycklig i alla sina dar. Vilken fruktansvärd lögn!

Så nu sitter jag här, 2år efter vaginal (helt normal, komplikationsfri) förlossning. Livmodertappen hänger ner i slidmynningen, trots en miljard knipövningar är underlivet så slappt och vidgat att jag kan stoppa in hela handen utan att det känns. Problem med luft och vatten (vid bad) som konstant åker in i underlivet, problem med att tömma tarmen. Mellangården är ca 3cm kortare än tidigare trots att jag blev ihopsydd. Tanken på att jag nånsin kommer kunna ha ett sexliv igen har jag gett upp för länge sedan.

Jag har ingen slida längre, det är en krater rakt upp i magen och detta anses som något normalt? Blev för fjärde gången hemskickad från Gynekologen med kommentaren "jag tycker det ser bra ut, bara åk hem nu och kniiiiip så mycket du bara orkar, så ofta nu bara kan, i resten av ditt liv".

Observera att jag inte hade en komplicerad förlossning, och mina problem är tydligen inte ovanliga. Jag vill verkligen inte skrämma någon men känner att jag inte kan tiga om detta då många lider efter "normala" förlossningar. Sedan finns ju solskenshistorier såklart, med mammor som både är tajtare, mer vältränade och känsligare i underlivet än innan VF, men de är inte ämnet för denna tråd.

Mitt (under)liv är förstört och jag får ingen förståelse eller hjälp av vården.
    Vad ska man göra för att slippa riskera detta handikapp? Att inte skaffa barn överhuvudtaget? Är det enda lösningen? Gråter
  • Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning
  • Anonym (Ålder?)

Jag bara undrar vilken ålder alla var vid förlossningen ni som har fått sånna problem för jag undrar om det har med åldern att göra? Jag själv har inga problem alls efter 3 förlossningar vid 22, 24 och 26 års-ålder.

• Anonym (21)
    Anonym (Ålder?) skrev 2014-05-20 12:08:55 följande:
    Jag bara undrar vilken ålder alla var vid förlossningen ni som har fått sånna problem för jag undrar om det har med åldern att göra? Jag själv har inga problem alls efter 3 förlossningar vid 22, 24 och 26 års-ålder.
    Jag var 21, 23 och 27. Den sista var den enda "enkla" så jag tror inte åldern spelar in massor så länge man inte är förbi 35 men jag kan ju ha fel :)
  • Helly
    Du har väl tur. 
  • Anonym (ME)

Jag var 18 vid min första förlossning och 24 vid den andra.. Så jag räknas nog som ung. Fick dock mer problem efter andra förlossningen.
  • Anonym (Gravid)

Jag väntar mitt första barn vilken dag som helst nu och jag blir förbannad när jag läser hur dålig eftervården upplevs efter förlossning. Jag är inte rädd för vare sig vf eller ks, båda verkar vara utmärkta och säkra alternativ att föda sina barn på (i alla fall om man jämför med andra länder). Ytterst få dör i barnsäng i Sverige så jag känner mig trygg, både för min och bebisens skull. Jag är heller inte rädd för att gå sönder, det nästan räknar jag med. Däremot blir jag förbannad när jag läser att bestående men efter förlossningen anses normalt och därför inte behöver fixas till (annat än att träna knipövningar). Det spelar väl ingen roll om något är normalt eller inte, det måste ju åtgärdas oavsett!! Och då pratar jag om funktionalitet och inte estetik. Jag förutsätter att jag kommer med en god eftervård bli så gott som 100% funktionellt återställd efter förlossningen, annars kommer jag slåss med näbbar och klor för att få det avhjälpt så långt som det är möjligt.    

• Anonym (johanna)
    Anonym (Gravid) skrev 2014-05-28 22:39:07 följande:
    Jag väntar mitt första barn vilken dag som helst nu och jag blir förbannad när jag läser hur dålig eftervården upplevs efter förlossning. Jag är inte rädd för vare sig vf eller ks, båda verkar vara utmärkta och säkra alternativ att föda sina barn på (i alla fall om man jämför med andra länder). Ytterst få dör i barnsäng i Sverige så jag känner mig trygg, både för min och bebisens skull. Jag är heller inte rädd för att gå sönder, det nästan räknar jag med. Däremot blir jag förbannad när jag läser att bestående men efter förlossningen anses normalt och därför inte behöver fixas till (annat än att träna knipövningar). Det spelar väl ingen roll om något är normalt eller inte, det måste ju åtgärdas oavsett!! Och då pratar jag om funktionalitet och inte estetik. Jag förutsätter att jag kommer med en god eftervård bli så gott som 100% funktionellt återställd efter förlossningen, annars kommer jag slåss med näbbar och klor för att få det avhjälpt så långt som det är möjligt.    
    Jag tror nog de flesta som drabbas slåss med näbbar och klor. Problemet är väl att det inte hjälpt.

Men vi hoppas på det bästa så klart. Lycka till och bärätta gärna hur det gick.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (johanna) skrev 2014-05-29 20:23:14 följande:
    Jag tror nog de flesta som drabbas slåss med näbbar och klor. Problemet är väl att det inte hjälpt.

Men vi hoppas på det bästa så klart. Lycka till och bärätta gärna hur det gick.
    Men det är i alla fall väldigt bra att problemen kommer upp till ytan, det har belysts i flera medier senaste åren och folk tror jag ställer högre krav idag än tidigare. Gissar att väldigt många levt i det tysta med sina problem tidigare men nu vågar träda fram då det blivit mer accepterat att prata om det. Därmed kommer även sjukvården behöva agera, ingen kvinna ska behöva höra "det är normalt" om något hon uppenbarligen lider fysiskt av. Får man inte kontakt med en gynekolog får man gå till nästa..och nästa tills man blir tagen på allvar. För jag läser även om behandlingar som faktiskt har hjälpt, att det finns hjälp att få bara man träffar rätt läkare.
  • Anonym (johanna)

Sant! Mycket bra.

Mitt problem är att jag önskar flera barn, och då sägs ks vara dåligt? 

• Anonym (framfall)

Det är inte bara förlossningen som påverkar underlivet utan även graviditeten. Jag fick mitt framfall efter min graviditet och då blev jag förlöst med planerat snitt. När jag sökte för detta blev jag opererad bara några månader senare :)

Jag tycker det råder en skrämselpropaganda på fl vad gäller vaginalförlossning. Självklart kan det gå illa men långt ifrån alla får bestående men och ett dåligt bemötande som det verkar när man läser här.

• Anonym (rädd)
    Anonym (framfall) skrev 2014-05-31 15:49:44 följande:
    Det är inte bara förlossningen som påverkar underlivet utan även graviditeten. Jag fick mitt framfall efter min graviditet och då blev jag förlöst med planerat snitt. När jag sökte för detta blev jag opererad bara några månader senare :)
    Jag tycker det råder en skrämselpropaganda på fl vad gäller vaginalförlossning. Självklart kan det gå illa men långt ifrån alla får bestående men och ett dåligt bemötande som det verkar när man läser här.
    Alla får inte bestående men efter en vaginal förlossning, det är det ingen som påstått heller. men 50 % får det, och det är alldeles fööör många
Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning