• Anonym (Men för livet)

Men för livet efter normal förlossning

Med hur många procent tror ni antalet (planerade) kejsarsnitt skulle sjunka med, och med hur många procent tror ni kvinnors förlossningsskräck skulle sjunka med om det skulle finnas en adekvat sjukvård som tog ansvar för den mänskliga fortplantningens baksidor och hjälpte födande kvinnor att få tillbaka normala underliv efter en vaginal förlossning? (Och då menar jag alla födande kvinnor, inte endast dem var ändtarmen har gått sönder eller andra allvarliga komplikationer).

Jag var livrädd inför min egen förlossning eftersom jag hört sådana skräckhistorier om bristningar och framfall (dvs extremt vanliga "normala" förlossningspåföljder) att jag bönade om kejsarsnitt, men blev övertalad av både barnmorska och läkare och psykolog att vaginal förlossning är det bästa och att man blir ihopsydd vid ev bristning och sen lever man lycklig i alla sina dar. Vilken fruktansvärd lögn!

Så nu sitter jag här, 2år efter vaginal (helt normal, komplikationsfri) förlossning. Livmodertappen hänger ner i slidmynningen, trots en miljard knipövningar är underlivet så slappt och vidgat att jag kan stoppa in hela handen utan att det känns. Problem med luft och vatten (vid bad) som konstant åker in i underlivet, problem med att tömma tarmen. Mellangården är ca 3cm kortare än tidigare trots att jag blev ihopsydd. Tanken på att jag nånsin kommer kunna ha ett sexliv igen har jag gett upp för länge sedan.

Jag har ingen slida längre, det är en krater rakt upp i magen och detta anses som något normalt? Blev för fjärde gången hemskickad från Gynekologen med kommentaren "jag tycker det ser bra ut, bara åk hem nu och kniiiiip så mycket du bara orkar, så ofta nu bara kan, i resten av ditt liv".

Observera att jag inte hade en komplicerad förlossning, och mina problem är tydligen inte ovanliga. Jag vill verkligen inte skrämma någon men känner att jag inte kan tiga om detta då många lider efter "normala" förlossningar. Sedan finns ju solskenshistorier såklart, med mammor som både är tajtare, mer vältränade och känsligare i underlivet än innan VF, men de är inte ämnet för denna tråd.

Mitt (under)liv är förstört och jag får ingen förståelse eller hjälp av vården.
    Vad ska man göra för att slippa riskera detta handikapp? Att inte skaffa barn överhuvudtaget? Är det enda lösningen? Gråter
  • Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning
  • Anonym (framfall)
    Anonym (rädd) skrev 2014-05-31 15:56:02 följande:
    Alla får inte bestående men efter en vaginal förlossning, det är det ingen som påstått heller. men 50 % får det, och det är alldeles fööör många

Absolut är det för många! Och jag tror att en stor del av det är att man skyndar på krystskedet. Jag ville bara poängtera att även graviditeten han en inverkan och att allt inte kan skyllas på förlossningen.
  • Nivinella

Vadå 50 procent får men... Tror jag inte för ett ögonblick. Visst jag har liiite inkontinensproblem efter mina 2 vaginala förlossningar. Men det kommer jag snart knipträna bort.

• Anonym (rädd)
    Nivinella skrev 2014-05-31 16:17:29 följande:
    Vadå 50 procent får men... Tror jag inte för ett ögonblick. Visst jag har liiite inkontinensproblem efter mina 2 vaginala förlossningar. Men det kommer jag snart knipträna bort.
    Ne det är ju upp till dig om du vill tro på det eller inte. Däremot säger forskningen att av de som föder vaginalt får 50 % bestående men efter en vaginal förlossning.
  • Anonym (framfall)

Vad för typ av "bestående men" räknar forskningen med då? Såklart underlivet precis som kroppen förändras efter en graviditet och förlossning. Jag ser mina bristningar som ett bestående men ;) Men de påverkar ju enbart utseendet av min kropp och inte funktionen. Att 50% skulle ha någon form av nedsatt funktion låter väldigt mycket.

• Elsa von Brabant
    Anonym (Ålder?) skrev 2014-05-20 12:08:55 följande:
    Jag bara undrar vilken ålder alla var vid förlossningen ni som har fått sånna problem för jag undrar om det har med åldern att göra? Jag själv har inga problem alls efter 3 förlossningar vid 22, 24 och 26 års-ålder.
    ...och jag och de flesta av mina väninnor var runt 35 när vi födde våra barn, och vi fick inga sådana besvär heller... Allting blev precis som innan eller rentav bättre. Inte heller de som är 50+ nu har märkt av några sviter av sina förlossningar tidigare i livet. Inga framfall, ingen inkontinens.

• Elsa von Brabant
    Anonym (21) skrev 2014-05-20 15:56:34 följande:
    Jag var 21, 23 och 27. Den sista var den enda "enkla" så jag tror inte åldern spelar in massor så länge man inte är förbi 35 men jag kan ju ha fel :)
    Oftast får man inga problem efter 35 heller. Även om en FÖRSTAförlossning för en kvinna över 35 kan bli längre och mer utdragen än för en kvinna under 30. Det blir jobbigare medan den varar, så att säga - men efteråt är det ingen skillnad i muskeltonus o.s.v..
  • Anonym (johanna)
    Anonym (framfall) skrev 2014-05-31 15:49:44 följande:
    Det är inte bara förlossningen som påverkar underlivet utan även graviditeten. Jag fick mitt framfall efter min graviditet och då blev jag förlöst med planerat snitt. När jag sökte för detta blev jag opererad bara några månader senare :)
    Jag tycker det råder en skrämselpropaganda på fl vad gäller vaginalförlossning. Självklart kan det gå illa men långt ifrån alla får bestående men och ett dåligt bemötande som det verkar när man läser här.
    Är det graviditeten eller förlossningen som ger skadorna då?
  • Anonym (framfall)
    Anonym (johanna) skrev 2014-06-01 10:06:27 följande:
    Är det graviditeten eller förlossningen som ger skadorna då?

I mitt fall var det graviditeten, i många fall är det säkert en kombination och o andra beror det säkert helt klart på förlossningen. Jag vill mesta poängtera att förlossningen är ett avslut på en Nio månader lång slitning på bäckenbotten och att föda med kejsarsnitt inte automatiskt lämnar snippan helt oförändrad.
  • Elsa von Brabant
    Anonym (framfall) skrev 2014-06-01 17:32:03 följande:

I mitt fall var det graviditeten, i många fall är det säkert en kombination och o andra beror det säkert helt klart på förlossningen. Jag vill mesta poängtera att förlossningen är ett avslut på en Nio månader lång slitning på bäckenbotten och att föda med kejsarsnitt inte automatiskt lämnar snippan helt oförändrad.
    Jo, och det bevisas ju av att även snittmammorna uppmanas att kniiiiiipa...
Svar på tråden Men för livet efter normal förlossning