• Tingelsvanzen

Kul uttryck i dialekter

Dialekter är härliga och värda att vara rädd om. Hur som helst finns dock viss risk för språkförbistring när två människor med helt olika dialekter möts.

Själv är jag född i St Anna skärgård i Östergötland och kan om jag vill prata en riktig rotvälska. Den har dock hyfsats en del efter att ha flyttat från Östergötland sedan 12 år.

Sedan 10 år tillbaka bor jag i Värmland och det roligaste värmländska uttrycket är enligt min mening "jämt" som visade sig betyda bara(!). Den innebörden var dock inte helt klar första gången någon sa: "Jag ska jämt gå på toaletten."

Snälla berätta något som är typiskt för din dialekt och som andra har svårt att förstå!

• Svar på tråden Kul uttryck i dialekter
  • Tingelsvanzen

det är ett bra ord. Jag har hittills bara hört det om hästar. "En bänglig hingst" (i Östergötland)

• Rapunzel01

Trinity78! Så bra att du fick svar, jag är inte inloggad så väldigt ofta...

Tingelsvanzen och Ruby! Håller helt med om att fnyker är ett bra ord, och använder det själv

• Tingelsvanzen

Yes! Vi kan bilda en klubb! Var kommer ni ifrån?

• Rapunzel01

Ooops, Honey Puff var det visst som säger fnyker

• Pirran

Sudd - "bänglig" heter det här i Medelpad också. Ska sägas med ett tjockt L.

"Etterkvesa" är en bra beskrivning på min 4-åriga dotter när hon är tjurig och tjatig.

Vi "far" någonstans, vi "åker" inte.

Jag kan sitta på "bron" och dricka kaffe en sommarmorgon...sörlänningar sitter på "trappan"?

Det går en älv genom hela dalen där jag bor..vissa av oss bor på "sörsia" och andra på "norrsia".

Längtar till Lindströms program ikväll..älskar dialekter!

• Tingelsvanzen

Glöm inte Lindström ikväll!

• innana

En "surpöse" var man om man var gnällig hemma hos mormor i Hälsingland...i äldre dagar var jag "igeltänt" innan jag fick tandställning.

• Morgard82

"Knô dig é du bôdig, jag måste gegga"
    Eller som en stockholmare hade sagt: Vill du vara snäll att flytta på dig, jag måste spotta

Svar på tråden Kul uttryck i dialekter