• Tingelsvanzen

Kul uttryck i dialekter

Dialekter är härliga och värda att vara rädd om. Hur som helst finns dock viss risk för språkförbistring när två människor med helt olika dialekter möts.

Själv är jag född i St Anna skärgård i Östergötland och kan om jag vill prata en riktig rotvälska. Den har dock hyfsats en del efter att ha flyttat från Östergötland sedan 12 år.

Sedan 10 år tillbaka bor jag i Värmland och det roligaste värmländska uttrycket är enligt min mening "jämt" som visade sig betyda bara(!). Den innebörden var dock inte helt klar första gången någon sa: "Jag ska jämt gå på toaletten."

Snälla berätta något som är typiskt för din dialekt och som andra har svårt att förstå!

• Svar på tråden Kul uttryck i dialekter
  • Majalaja

Jag skulle snarare säga att feschlig betyder feg...

Ett annat roligt värmländskt uttryck som absolut INGEN verkar fatta någon annanstans är "stönig". Alla tror att det är något porrigt, och jag har svårt att förklara den exakta innebörden men skulle väl säga otroligt envis även om man blir överbevisad, eller envis på ett sätt som är bra då det kan innebära att man företar sig saker som ingen tror att det går att lyckas med - och så är man så stönig att man lyckas ändå!

Hur skulle ni andra beskriva det?

• Malia75

Majalaja: Kanske skiljer det i olika delar...men att feshlig skulle betyda feg har jag aldrig hört.

Stönig skulle jag beskriva som envis/vrång. Inte att man lyckas med saker som man inte borde, utan mer på ett negativt sätt.
    "Flytta på dig så jag kan komma förbi."
    "Näääää."
    "Men kom igen nu....."
    "Näääää."
    "Men gud vad stönig du är!"

• Majalaja

Ja, det är kanske olika var man kommer ifrån, själv är jag från Karlstad och för mig och min familj har i alla fall feschlig alltid haft den betydelsen.

Var kommer ni andra ifrån?

• skruttis11

hallooo en wärmlänning te här *S

nått asom man säger möe i karlsta e ogg, pömsig

ogg= och

pömsig vill alla ha till att man e kåt mm men de betyder trött

• Majalaja

skruttis: ojojoj, jag som har sagt så massor av gånger till folk där jag bor nu när det börjar nicka till i soffan: "är du pöömsig, lilla gubben" *asg*

• skruttis11

haha ja jo jag har märkt de sen ja flytta te kristinehamn att alla tittar så känstigt på mig när ja säger att ja e pömsig
    kan bero på alla kalsgoginger som e här å ränner

• seafree

Feschlig är någon som är så feg så det inte finns något annat ord att beskriva det på! Någon som är allmänt harig! T.ex. Klättra upp på stegen det är inte så högt, var inte så feschlig!

• seafree

Jag har bott i Hagfors/Ekshärad ett tag och där hade t.om jag problem ibland med dialekten trots att jag är värmlänning!!

Stek ommen= Ugnen
    Snög= snö
    Svang=Hungrig
    "Vad lätt/lett du ä"= ungefär som "Åh vad fjantig du är"

Det finns mer!

Svar på tråden Kul uttryck i dialekter